sinnaelgen Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 nå er det også en feil i systemet til hardware som for tiden gjør det umulig å rette opp skrivefeil Lenke til kommentar
o0 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg forstår nynorsk helt fint, bortsett fra de rare ordene nevnt tidligere, men jeg klarer ikke å skrive det, på samme måten som jeg forstår dansk og svensk noelunde, og jeg kan ikke se i karakterboken min fra ungdomsskolen at jeg hadde dansk og svensk der. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 At du ikke klarer å skrive det er knapt skolens feil, men din egen mangel på innsatsvilje. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Er det så enkelt, tror du, at læreprestasjoner kun er et spørsmål om egen innstatsvilje? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 I tilfellet nynorsk, jepp. Pugger man ikke bøyingsregler eller får bygd opp et ordforråd går det ikke. Lenke til kommentar
o0 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 At du ikke klarer å skrive det er knapt skolens feil, men din egen mangel på innsatsvilje. Du misforstår hva jeg vil frem til. Jeg trenger ikke kunne skrive det, fordi en "nynorsk person" forstår meg utmerket når jeg skriver bokmål, og jeg forstår personen når den skriver nynorsk. Dessuten er det ikke så lett å lære seg noe som er så veldig likt det man kan i utgangspunktet. Engelsk var mye lettere å lære seg. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det er nok riktig det at om man ikke pugger bøyningsregler, eller får bygd opp et ordforråd, så kan det være vanskelig å lære seg å skrive nynorsk. Men det som forundrer meg er at du koker det ned til et spørsmål om innsatsvilje. Kan du virkelig ikke se for deg andre faktorer som må være på plass, for at en elev skal kunne lære seg å skrive nynorsk enn innsatsvilje? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Motivasjon? Det vil aldri skje, for norske elever er mest interessert i minste motstands vei. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 bokmål skal heller ikke være så lett å skrive helt rett siden ikke alle skrivereglene er like "naturlige". f.eks så finnes det en del stumme bokstaver der . det som likevel gjør bokmål lettere er at det er og har vær det som er mest i bruk fra starten av. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Snakke meg om å ha et i overkant enkelt og endimensjonalt bilde av virkeligheten da. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Dette har blitt diskutert opp og ned i mente, og det er de samme argumentene hver gang. Bu huu, det er færre som bruker nynorsk enn bokmål, derfor må det være valgfritt! Knapt noen som foreslår å faktisk jobbe med det. Det skal svært lite til for å oppnå en god karakter, da det ikke stilles like store krav. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg har aldri tatt til orde for valgfri sidemålsundervisning, på bakgrunn av at det er få som bruker nynorsk, skugga. Jeg tok til orde for valgfri sidemålsundervisning fordi norskfaget i dag er alt for stort. Ved å ta ut sidemålet frigjører man tid og ressurser til å fokusere på andre ting, noe jeg mener vil bedre det generelle nivået blant elevene. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Motivasjon? Det vil aldri skje, for norske elever er mest interessert i minste motstands vei. Hvem er vel ikke det? Er det sånn i samfunnet ellers at man tar den mest kronglete stien? Didn't think so. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Motivasjon? Det vil aldri skje, for norske elever er mest interessert i minste motstands vei. Hvem er vel ikke det? Er det sånn i samfunnet ellers at man tar den mest kronglete stien? Didn't think so. Eg tek svært få snarvegar i livet. Noko som gjer avkastning gong på gong. Eg ser at vegen framover går mest mogleg rakt fram, og at ein kjem lengst om ein unngår snarvegar. Dette vonar eg å læra mine ungar og, men eg ser at eg kan få vansker med det, med tanke på korleis samfunnet utviklar seg. Eg har inntrykk av at folk flest taklar motgang dårleg, og dette kjem neppe til å verta endra i positiv retning, så lenge minste motstands veg er å foretrekka. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Alt skal vera så lett i dag, snarvegar over alt. Einaste grunn til at du ikkje skal klare å lære sidemålet ditt er om du har fått ein diagnose som tilseier at du har vanskar for å lære det. Med litt arbeid og innsatsvilje kan menneske få til det mest ufattelege, og det å lære nynorsk er ikkje så ufatteleg vanskeleg at det gjer noko. Endret 21. desember 2008 av Zapticon Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Alt skal vera så lett i dag, snarvegar over alt. Einaste grunn til at du ikkje skal klare å lære sidemålet ditt er om du har fått ein diagnose som tilseier at du har vanskar for å lære det. Med litt arbeid og innsatsvilje kan menneske få til det mest ufattelege, og det å lære nynorsk er ikkje så ufatteleg vanskeleg at det gjer noko. Jo, de fleste klarer å lære nynorsk hvis de absolutt vil det. Men får vi bruk for det senere? Er det andre ting som bør gå forran? Det er jo for eksempel folk som såvidt klarer å bestille en pizza på engelsk. Mange av dem kunne trengt flere timer med engelsk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg ser virkelig ikke problemet. Å forstå sitt sidemål er greit, men hva er vitsen med å lære skrive det. At du kan trenge det i statlige posisjoner er ikke et argument, fordi det er absolutt mulig å svare på bokmål når noen skriver på nynorsk eller omvendt. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 At du ikke klarer å skrive det er knapt skolens feil, men din egen mangel på innsatsvilje. Det har vel snarere noe med at ingen av oss har noe ønske eller behov for å skrive nynorsk. Det er ingen som snakker nynorsk, det er ingen som skriver korrekt nynorsk... det er et falsk og konstruert språk av en smørje av dialekter. Hvorfor kunne vi ikke inkorporere disse dialektene sammen med bokmål under språket NORSK? Jo, fordi begge sider er like sta... bokmålsfolket vil ikke ha hva som helst av ukvalifiserte eller fjerne ord inn i språket sitt, og nynorskfascistene vil jo ha så lite bokmål-lignende som mulig. Tenk at folk bruker livene og mye av tiden og energien sin på at folk skal skrive et språk som ikke eksisterer! bokmål skal heller ikke være så lett å skrive helt rett siden ikke alle skrivereglene er like "naturlige". f.eks så finnes det en del stumme bokstaver der . Det er som sagt ting det ikke finnes regler for som er vanskelig for folk å lære. Norsk gramatikk er svært enkelt, hinsides det. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 At du ikke klarer å skrive det er knapt skolens feil, men din egen mangel på innsatsvilje. Det er ingen som snakker nynorsk, det er ingen som skriver korrekt nynorsk... det er et falsk og konstruert språk av en smørje av dialekter. Visste du at meir enn halvparten av Norges befolkning snakkar meir nynorsk enn bokmål? Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Visste du at meir enn halvparten av Norges befolkning snakkar meir nynorsk enn bokmål? Nei det gjorde jeg ikke. Jeg ser dog at du ikke er en av dem Det er bare noen av de gamle "hallo-folkene" i NRK og noen i nynorskforbundet som faktisk SNAKKER nynorsk da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå