Skugga Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 HELLO, har du tungt for det? Ingen snakker bokmål. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Altså, kor mange gongar må vi seie dette om att? Nynorsk og bokmål er skriftspråk. Ja du leste riktig skriftspråk. Alle i noregs land snakkar dialektar, anten du kjem frå grønlandsområdet i Oslo, eller du bur på Hardangervidda. Det er dei som snakkar tett oppimot nynorsk/bokmål (som vert kalla generalisert bokmål/nynorsk). Men desse er i eit fåtal, og det er ekstremt rart å høyre korleis dei snakkar. Kvifor er eg naudsynt til å lære bokmål? For min del kunne vi godt ha kutta ut sidemåls-opplæring (sjølv om dette heilt sikkert ville ha ført med seg langt meir vondt enn godt), men eg ville uansett ha brukt nynorsk vidare, og det ville eg ha oppfordra dei evt. ungane mine til å gjere òg. Elevar i dag bruker mykje meir energi på å hate nynorsk enn kva dei bruker på å lære det. De har jo allereie lært bokmål? Du skal vere ganske lite oppegåande om du ikkje klarar å karre til deg ein heilt grei karakter i nynorsk òg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Eg er eining i at norsk faget burde våre delt opp. Emmner som litteraturhistorie burde være i faget historie og ikkje som ein del av norskfaget. Når det gjeld nynorsk VS bokmål så er det greit å lære begge delar, eg ser forresten også at begge skriftspråka blir meir og meir liberale, nynorsken tillet no ein del bokmålsord samtidig som bokmål blir eit rundare skriftspråk med bruk av a endelsar. Tar nok ikkje lange tida før vi får eit nytt samnorsk skriftspråk. Eg ser også at eg har mykje lettare for å forstå folk frå dei andre nordiske landa både muntleg og skriftleg når eg har lært både nynorsk og bokmål. Eigentleg så burde vi hatt endå eit sidemål i norsk faget; samisk. Ikkje berre er det eit språk som er brukt i noreg, men det å kunne gjere seg forstått på samsik ville også ha gjort det lettare for oss å lære fleire språk. Å berre lære germanske språk gir oss ikkje det samme språkøyret. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Nynorsk burde være et valgfritt fag. Det er 500 000 av 4.5 millioner i Norge som skriver det. Hvorfor må vi ha to versjoner av samme språk i Norge? Meningsløst. Folk kan vel bare ha dialekter, så holder vi oss til ett skriftspråk. Om det er nynorsk eller bokmål kan være det samme. Merk dykk: SIDEMÅL OG NYNORSK ER IKKJE DET SAME! Nynorsk er hovudmål for, som du sjølv skriv, 500.000 norske innbyggjarar. Riktig som The Avatar seier, det vert fleire og fleire bokmålsord som vert godtatt også på nynorsk. Kanskje dette er det norske mållag sin måte å få eitt skriftspråk, sakte men sikkert gjere bokmålsord lovlege i nynorsk, og dermed presse ut nydelege ord som hugnad, hugleik, medvit, ymse og mange fleire herlege ord Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Ja, vet at det er skriftspråk. Men alikevel, hvorfor hisse seg så opp? Bokmålsdialektene da, får rette på det. Endret 20. desember 2008 av Orkhanan Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 for min del så er bokmål det mest naturlige å skrive på. poenget med nynorsk var nok i grunnen en ide for få alle til å skrive og snakke likt . men på grunn av alle dialekten så fungere det ikke slik. da kan man likegodt innføre dialekt som et fjerde språk Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Ja, vet at det er skriftspråk. Men alikevel, hvorfor hisse seg så opp? Bokmåls dialektene da, får rette på det. Rett på orddelingen òg du Som en eller annen skrev: bruk mindre tid på å klage og mer på å lese, så blir du så flink i nynorsk atte. Dessuten blir norsklæreren din glad. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Norge er et lite land. Uansett HVA som skjer så bør vi kunne holde oss til ETT skriftspråk. Løsningen er egentlig urovekkende enkel. Innlem nynorsk og bokmål under samme språk - NORSK. Så kan folk velge hvilke ord de vil bruke basert på dialekt og reelle forhold, og vi kan ha ETT norskfag i skolen, istedet for at noen tvinges til det ene eller det andre. Norge er så vidt jeg vet det eneste landet som har skapt et nytt skriftspråk for å tilfredsstille det faktum at det eksisterer relativt små regionale forskjeller. Hvorfor vi har godtatt nynorsk som eget språk, samt lagt det inn som likestilt, forstår jeg heller ikke. Det blir som om USA hadde laget et nytt skriftspråk basert på hvordan redneckene snakker, istedet for å "amerikanisere" engelsken. Samme med Brasil og portugisisk, Chile og spansk osv. osv. osv. Hvor mange innbyggere mener du et land må ha for å kunne ha to skriftspråk? I Hellas (10,7 mill) har de to skriftspråk, dimotiki og katharévusa, og i Moldova (4,3 mill) har de to skriftspråk. Norge er altså ikke det eneste landet. Amerikansk-engelsk er ikke det samme skriftspråket som britisk-engelsk. I USA har de fire offisielle språk, engelsk i 29 delstater, hawaiisk på Hawaii, fransk i Lousiana og spansk i New Mexico. Lenke til kommentar
TheYid Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Nynorsk som eget fag er elendig bruk av verdifulle skoletimer som kunne vært brukt til langt nyttigere ting, som realfag eller et nytt fag som 'kritisk tenkning'. Ingenting galt i å lese et par nynorske tekster som en del av norsk-pensum, dog. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Bokmål som eget fag er elendig bruk av verdifulle skoletimer som kunne vært brukt til langt nyttigere ting, som realfag eller et nytt fag som 'kritisk tenkning'. Ingenting galt i å lese et par nynorske tekster som en del av norsk-pensum, dog. Bokmål som eget fag er elendig bruk av verdifulle skoletimer som kunne vært brukt til langt nyttigere ting, som realfag eller et nytt fag som 'kritisk tenkning'. Ingenting galt i å lese et par bokmålske tekster som en del av norsk-pensum, dog. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Nynorsk som eget fag er elendig bruk av verdifulle skoletimer (...) Nyttig med sidemål som valgfag om man skal studere noe relevant på universitetet da. Noe språk generelt, og norsk spesielt, må kunne sies å være. Lenke til kommentar
TheYid Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Valgfag er greit. Man bør kunne velge nynorsk i stedet for tysk, spansk og fransk. Hadde vært mye greiere om det bare var ett språk i verden! Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Ja, og hvorfor stoppe der? La oss ha én kultur òg. Tenk så mye lettere.. Endret 20. desember 2008 av Skugga Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Ok, hvor mange ganger må dette gjentas? Sidemål er ikke nødvendigvis nynorsk. De som har nynorsk som hovedmål har bokmål som sidemål. Så om dere absolutt skal argumentere for kun å ha bokmål i norsken, si "Nei til sidemål", ikke "Nei til nynorsk". Ok? Hvis dere argumenterer for en nynorsk-fri utdanning, argumenterer dere i praksis for å tvinge 500 000 nordmenn til kun å ha sidemål i norskfaget. Er det særlig rettferdig da? Nei, tenkte meg det. Jeg er relativt liberal og er følgelig også imot å tvinge elever til å ha sidemål. Misforstå meg rett. Jeg ser absolutt nytten av sidemålsundervisning. Man får et rikere ordforåd, har lettere for å kommunisere skriftlig med mennesker av motsatt målform, har lettere for å lese god litteratur (enten den er faglig eller skjønnlitterær) på sidemål osv. Men elevene burde da selv få vurdere nytteverdien av å ha sidemål vel? Om noen elever føler de ikke har nytte av faget bør vi ikke tvinge dem til å ha det. Ser at det er en del brukere som argumenterer for at statlige ansatte er lovpålagt til å svare på samme sidemål som avsender bruker. Absolutt et poeng å trekke fram. Jeg vil imidlertid hevde at hele lovpålegget er en vits! Igjen vil jeg bemerke at tvang sjelden er et gode. Jeg mener lover og lovpålegg er nødvendige onder. Man må se nytteverdien av loven for å vurdere om den egentlig har livets rett. Alle mennesker i Norge burde ha en god forutsetning til å forstå hverandre, uavhengig av målform. Et individ med bokmål som hovedmål burde (uavhengig av sidemålsundervisning) forstå en med nynorsk som hovedmål og omvendt. At staten tvinger sine ansatte å svare på en målform de ikke behersker like godt som sitt hovedmål er absurd. Avsender får lov til å bestemme målform de vil skrive på, det burde også mottaker få gjøre (i dette tilfellet den statsansatte). Lenke til kommentar
TheYid Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Ja, og hvorfor stoppe der? La oss ha én kultur òg. Tenk så mye lettere.. Delvis enig. Kulturforskjeller som hemmer forståelsen mellom mennesker, er destruktive. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Da er det lettere å utslette hele den ikkevestlige verden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 det er besynderlig når mesteparten av norges befolkning bruker bokmål som skriftspråk at de også delvis skal bil påtvunget nynorsk. med kanskje noen få unntak så behersker alle bokmål ( som regnes som standard skriftspråket) . så enkelt er det ikke med nynorsk . for de fleste så virker nynorske mere som et skriftspråk som tvinger seg frem. enkelte ganger blir også de som på kunstig vis skal snakke nynorsk ( ikke dialekt) som dise bergenserne som over driver denne skarringen på r-en. her er ikke nynorsken naturlig for dem. selv om ingen snakker verken bokmål eller nynorsk naturlig så blir nok bokmål det som er mest naturlig for de fleste de er oppvokst med dialekt og bokmål , ikke nynorsken Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det er mulig mange skriver på bokmål, men det kan jeg ikke si du gjør, elg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 blir det bedre hvis jeg forsøker meg på nynorsk da ? jeg får skylde på at jeg ikke ser skrivefeilene med engang og tasten på tastaturet er lit trege innimellom Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Nynorsk er norsk, bokmål er dansk-inspirert. Bokmål er vel inspirert av den dansk fiffen. De "fine" danskene, som kongefamilien osv. kunne jo nesten sluppet unna som norske. Islandsk er nesten gammelnorsk. Nynorsk er falsk, litt ala esperanto. Det finnes jo nesten ikke to personer som skriver eller snakt likt "nynorsk". Det er en smørje av dialekter - ikke et ekte skriftspråk. Og dere "nynorskinger" som hevder at bokmål ikke er skikkelig norsk må enten bytte til islandsk eller slutte å hevde slike ting om bokmål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå