monzilla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Tolker jeg deg rett om jeg sier at du påstår at en ikke hadde forstått nynorsk/bokmål om en ikke hadde hatt det som sidemål? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Hvorfor nynorsk. Har lenge tenkt over det. Når skal jeg bruke nynorsk? Jeg forstår språket, jeg har aldri hatt noe i mot det. Men å lære det? Er drit sur siden jeg syntes nynorsk undervisning ødelegger mye av skolegangen, fordi det er kjedelig og er et fag jeg har lite motivasjon for. De som har nynorsk som hovedmål, gjør det bedre i sitt sidemål enn vi som har bokmål som hovedmål. I klassen min ligger de med nynorsk som hovedmål 1-2 karakterer høyere i sidemål enn oss andre. Det er urettferdig. De leser bokmål overalt, på tv, pc, i avisa, osv.... Mange med bokmål leser jo knapt nynorsk, kanskje 1-2 artikkler i avisa en gang i blandt. Er ikke rart at de med nynorsk som hovedmål gjør det bedre i sidemål. Hvorfor kan man ikke ha valgfritt sidemål sånn at de som vil ha sidemål kan få det? Vi bruker tid på et språk mange i framtiden nesten ikke kommer til å bruke. Jeg ser problemet at hvis sidemål blir valgfritt kan nynorsk ettervert dø ut. Men med dagens utvikling så blir jo nynorsk mer og mer vekk uansett, og det er få bokmålbrukere som bruker nynorsk i hverdagen. I bygdene der mange før snakket dialekt, er dialekten blandt ungdommen byttet ut med bokmål. Vet om mange som har skiftet fra nynorsk til bokmål. Det må bli valgdritt sidemål, nynorsk er på vei ut. Kvar har du eigentleg ifra at nynorsk-elevar er betre i bokmål enn i nynorsk? Det er ikkje slik på min skule og klasse. Eg er ivertfall betre i nynorsk enn i bokmål. Hvor har du egentlig ifra at nynorsk-elever er bedre i bokmål enn i nynorsk? Det er ikke slik på min skole og klasse. Jeg er iallfall bedre i nynorsk enn i bokmål. (Skriver på begge delar slik at du forstår) (skriver på begge deler sånn at du forstår) Endret 18. desember 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Tolker jeg deg rett om jeg sier at du påstår at en ikke hadde forstått nynorsk/bokmål om en ikke hadde hatt det som sidemål? Det blir i såfall en mangelfull forståelse. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Da kan du isåfall hjelpe meg til en mindre mangelfull forståelse Mitt argument er at bokmål og nynorsk er så likt at for en med normal hovedmålkunnskap så skal det ikke være noe problemer å forstå sidemålet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Norskfaget i dag er bare fullt av tull. Det er så mye unødvendig dilldall man må lære. Når kommer jeg til å søke på en jobb der jeg må analysere dikt? Aldri! Også topper de hele norskfaget med at man må ha sidemål. Jeg hater nynorsk, det går helt fint å lese nynorsk, men det er jo helt latterlig å måtte lære å skrive det, da de som skriver nynorsk også skjønner bokmål like godt som jeg skjønner nynorsk. Egentlig burde man fjerne alt unødvendig fra faget, slik at folk kan lære å skrive ordentlig. Utrolig mange som sliter med det, men man blir ikke noe bedre til det når man plutselig må forholde seg til to forskjellige skriftspråk, der man fort blander sammen masse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Oleoh: Prøv å lese det fyren skriver. Hans kriver at nynorsk-brukere er bedre i bokmål, enn bokmål-brukere er i nynorsk. Ikke at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Men det kan jeg tro på. Folk som har nynorsk som hovedmål bruker bokmål mye mer enn de som har bokmål som hovedmål bruker nynorsk. Poenget her ligger vel i hvorfor skal det store flertallet lære seg å skrive nynorsk når de som skriver nynorsk alike vel er så gode i bokmål. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Da kan du isåfall hjelpe meg til en mindre mangelfull forståelse Mitt argument er at bokmål og nynorsk er så likt at for en med normal hovedmålkunnskap så skal det ikke være noe problemer å forstå sidemålet. Hvis det er så enkelt som du sier, hvorfor er da så mange som klager på at de må ha sidemål, tror ikke grunnen til at de klager er fordi at sidemålskarakteren er et fag det er lett å få en god karakter i. Men det kan jeg tro på. Folk som har nynorsk som hovedmål bruker bokmål mye mer enn de som har bokmål som hovedmål bruker nynorsk. Poenget her ligger vel i hvorfor skal det store flertallet lære seg å skrive nynorsk når de som skriver nynorsk alike vel er så gode i bokmål. Fordi det er to likestilte skriftspråk, derfor skal man kunne begge deler. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 1) Fordi at en må bruke tid på noe som mange opplever som fullstendig bortkastet tid. Hvis nynorskfolk og bokmålsfolk forstår hverandre så er det meningsløst å ha nynorsk som eget fag i 6 år i grunnskolen og VGS. 2) Likestilt sånn sett, men det er betraktelig flere som bruker bokmål enn nynorsk. Sånn sett er de ikke likestilt. Du skriver "det er sånn det er" men jeg mener at det ikke bør være sånn. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Eg har nynorsk som hovudmål, men klagar ikkje på at eg må skrive bokmål i tillegg. Men det er faktisk rett som nokre nemnte: eg skriv faktisk litt betre bokmål enn nynorsk, og eg trur faktisk ikkje det berre gjeld meg. Me får stadig inn bokmål gjennom media og bøker, nynorsk er svært sjeldan å sjå i media. Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Hvorfor nynorsk. Har lenge tenkt over det. Når skal jeg bruke nynorsk? Jeg forstår språket, jeg har aldri hatt noe i mot det. Men å lære det? Er drit sur siden jeg syntes nynorsk undervisning ødelegger mye av skolegangen, fordi det er kjedelig og er et fag jeg har lite motivasjon for. De som har nynorsk som hovedmål, gjør det bedre i sitt sidemål enn vi som har bokmål som hovedmål. I klassen min ligger de med nynorsk som hovedmål 1-2 karakterer høyere i sidemål enn oss andre. Det er urettferdig. De leser bokmål overalt, på tv, pc, i avisa, osv.... Mange med bokmål leser jo knapt nynorsk, kanskje 1-2 artikkler i avisa en gang i blandt. Er ikke rart at de med nynorsk som hovedmål gjør det bedre i sidemål. Hvorfor kan man ikke ha valgfritt sidemål sånn at de som vil ha sidemål kan få det? Vi bruker tid på et språk mange i framtiden nesten ikke kommer til å bruke. Jeg ser problemet at hvis sidemål blir valgfritt kan nynorsk ettervert dø ut. Men med dagens utvikling så blir jo nynorsk mer og mer vekk uansett, og det er få bokmålbrukere som bruker nynorsk i hverdagen. I bygdene der mange før snakket dialekt, er dialekten blandt ungdommen byttet ut med bokmål. Vet om mange som har skiftet fra nynorsk til bokmål. Det må bli valgdritt sidemål, nynorsk er på vei ut. Kvar har du eigentleg ifra at nynorsk-elevar er betre i bokmål enn i nynorsk? Det er ikkje slik på min skule og klasse. Eg er ivertfall betre i nynorsk enn i bokmål. Hvor har du egentlig ifra at nynorsk-elever er bedre i bokmål enn i nynorsk? Det er ikke slik på min skole og klasse. Jeg er iallfall bedre i nynorsk enn i bokmål. (Skriver på begge delar slik at du forstår) (skriver på begge deler aånn at du forstår) Jeg skriver at nynorsk elever er bedre i bokmål enn bokmåls elever er i nynorsk. Edit: Ser at det allerede er forklart Endret 18. desember 2008 av Orkhanan Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Oleoh: Prøv å lese det fyren skriver. Hans kriver at nynorsk-brukere er bedre i bokmål, enn bokmål-brukere er i nynorsk. Ikke at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre. Eg skreiv at det ikkje er slik, men grunnen til at eg skreiv både på nynorsk og på bokmål var fordi eg ville bevise at det eigentleg ikkje er noko spesielt vanskleg å ha sidemål. Endret 18. desember 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
reverto Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Sidemål kan med fordel være valgfritt. Ikke bare fordi en kan sette spørsmålstegn ved nytteverdien, men også fordi norskfaget er stort nok som det er, uten at man trenger et sidemål oppå det hele. Dessuten mistenker jeg sidemålet i å være omtrent på den størrelsen norskfaget trenger å bli kuttet, så da er det jo rimelig enkelt. I stedet kan man gjøre sidemålet om til et valgfag som gir ekstrapoeng ved søk på enkelte studier, som f.eks. norsk eller lærerutdanning. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 bokmål er det som er mest naturlig å skrive og å lese . Da er det ikke rat at det er det som er lettes å forstå. Nynorsk er et sammensurium at diverse dialekter. på den måten virker det lit kunstig . kanskje det er en måte å forenkle dialekter på da hadde det kanskje vært bedre at folk begynte å skrive på dialekt slik at enda færre forstår hverandre . siden dialekter er så forskjellig forvirrer det enda mere å skape et kunstig språk av dem Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Norge er et lite land. Uansett HVA som skjer så bør vi kunne holde oss til ETT skriftspråk. Løsningen er egentlig urovekkende enkel. Innlem nynorsk og bokmål under samme språk - NORSK. Så kan folk velge hvilke ord de vil bruke basert på dialekt og reelle forhold, og vi kan ha ETT norskfag i skolen, istedet for at noen tvinges til det ene eller det andre. Norge er så vidt jeg vet det eneste landet som har skapt et nytt skriftspråk for å tilfredsstille det faktum at det eksisterer relativt små regionale forskjeller. Hvorfor vi har godtatt nynorsk som eget språk, samt lagt det inn som likestilt, forstår jeg heller ikke. Det blir som om USA hadde laget et nytt skriftspråk basert på hvordan redneckene snakker, istedet for å "amerikanisere" engelsken. Samme med Brasil og portugisisk, Chile og spansk osv. osv. osv. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 bokmål er det som er mest naturlig å skrive og å lese . Da er det ikke rat at det er det som er lettes å forstå. Nynorsk er et sammensurium at diverse dialekter. på den måten virker det lit kunstig . kanskje det er en måte å forenkle dialekter på da hadde det kanskje vært bedre at folk begynte å skrive på dialekt slik at enda færre forstår hverandre . siden dialekter er så forskjellig forvirrer det enda mere å skape et kunstig språk av dem Feil feil feil. Kven er du til å seie kva som er mest naturleg? Nynorsk ligg mykje nærare meg enn kva bokmål nokon gong kjem til å gjere. Joda, eg vaks opp med nynorsk og det er ein del av identiteten min. Eg identifiserer meg i mykje større grad ved nynorsk enn bokmål, nettopp på grunn av dialekta mi. For meg blir bokmål prippent og kunstig. Sjølvsagt kan ein seie at alle burde starte med bokmål, så vil det ikkje føles på den måten. Men då kunne vi i grunn ha gjort det same med engelsk? Hadde ikkje livet vore lettare om alle skreiv engelsk då folkens? Joda, Noreg er eit lite land rekna i folkemengd, men eit utruleg svært land rekna i folkemengd pr. areal. Det er nettopp dette som er grunnen til dei forskjellege framvekstane av dialektar, nemleg store geografiske skilnadar. Sjølvsagt har dette forandra seg drastisk, men for min del betyr nynorsken ekstremt mykje. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 For meg òg, selv om jeg ikke skriver det til vanlig. Liker å lese det, elsker å høre nynorsknære dialekter, og har lite imot nynorskundervisning (som det forresten er SVÆRT lite av - hva faen klager dere over?). Ikke skjønner jeg gråten over å måtte analysere dikt heller, det er jo dødsinteressant å tolke seg til ting ut fra det skrevne ord. Slikt kommer godt med senere. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Nynorsk er norsk, bokmål er dansk-inspirert. Om noe skal kuttes helt ut må det uten tvil bli bokmål; et jalla språk. Når Norge for en gangs skyld klarer å produsere noe selv må vi nå se å bruke det og! Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Nynorsk burde være et valgfritt fag. Det er 500 000 av 4.5 millioner i Norge som skriver det. Hvorfor må vi ha to versjoner av samme språk i Norge? Meningsløst. Folk kan vel bare ha dialekter, så holder vi oss til ett skriftspråk. Om det er nynorsk eller bokmål kan være det samme. Endret 19. desember 2008 av Wartom Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Nynorsk er norsk, bokmål er dansk-inspirert. Om noe skal kuttes helt ut må det uten tvil bli bokmål; et jalla språk. Når Norge for en gangs skyld klarer å produsere noe selv må vi nå se å bruke det og! Kutte ned? Man må ikke kutte ut nynorsk(dialekter), folk kan få snakke hvordan de vil. Men at alle er påbudt å lære det blir feil, og at alle skal begynne å snakke nynorsk tror jeg bli vansklig når mesteparten av befolkningen snakker bokmålsdialekter. Å få gamle bokmålbrukere til å bytte om til å skrive nynorsk blir vansklig. Endret 19. desember 2008 av Orkhanan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå