Gå til innhold

Nynorsk som sidemål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
det går ikke an å tvinge oss ( flertalet ) over til et annet skriftspråk bare fordi noen synes at det er så artig å skrive det.

hva om alle ble tunget til å skrive på samisk fordi samisk er kultur ?

de har bod her lenger an oss nordmenn.

Likevel så er deres språk i mindre tall

i tillegg så eksisterer de i et geografisk mye større område en der nynorsken naturlig hører hjemme

Nei, dei har ikkje det.

Forhistorie i arkeologisk og språkhistorisk lys

De første menneskene kom til Nord-Skandinavia 12 000 år siden. Om samene er etterkommere av disse menneskene vet vi ikke, men samene skiller seg genetisk fra de andre europeerne, også fra finnene, som de språklig sett er nært i slekt med. Sannsynligvis skiftet innbyggerne i dette området språk, det uralske urspråket har sannsynligvis oppstått for 6000 år siden, og dette språkskiftet må altså være yngre. Det språklige skillet mellom nordlig og sørlig vesturalsk, det vil si mellom samisk og østersjøfinsk oppstod senere, med germansk og baltisk påvirkning i sør, for mellom 3000 og 3500 år siden. Resultatet av denne "baltifiserte samisken" ble altså østersjøfinsk. Etnonymet same, som er det samme som både suomi og häme, oppstod i denne konktaktprosessen, som et lån fra baltisk.

Det eksisterte samisk bosetning på Nordkalotten før dannelsen av statene Finland, Norge, Russland og Sverige. Siden samiske bosetningsområder ble innlemmet i alle fire statene vil samene regnes som urfolk i hver stat. Men det er kun Norge som har anerkjent samene som urbefolkning (etter ratifiseringen av ILOs konvensjon nr. 169).

Nordmenn har enten budd her lenger eller likt med samane, eigntleg er nordmenn urbefolkninga i Noreg.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
det går ikke an å tvinge oss ( flertalet ) over til et annet skriftspråk bare fordi noen synes at det er så artig å skrive det.

hva om alle ble tunget til å skrive på samisk fordi samisk er kultur ?

de har bod her lenger an oss nordmenn.

Likevel så er deres språk i mindre tall

i tillegg så eksisterer de i et geografisk mye større område en der nynorsken naturlig hører hjemme

Nei, dei har ikkje det.

Forhistorie i arkeologisk og språkhistorisk lys

De første menneskene kom til Nord-Skandinavia 12 000 år siden. Om samene er etterkommere av disse menneskene vet vi ikke, men samene skiller seg genetisk fra de andre europeerne, også fra finnene, som de språklig sett er nært i slekt med. Sannsynligvis skiftet innbyggerne i dette området språk, det uralske urspråket har sannsynligvis oppstått for 6000 år siden, og dette språkskiftet må altså være yngre. Det språklige skillet mellom nordlig og sørlig vesturalsk, det vil si mellom samisk og østersjøfinsk oppstod senere, med germansk og baltisk påvirkning i sør, for mellom 3000 og 3500 år siden. Resultatet av denne "baltifiserte samisken" ble altså østersjøfinsk. Etnonymet same, som er det samme som både suomi og häme, oppstod i denne konktaktprosessen, som et lån fra baltisk.

Det eksisterte samisk bosetning på Nordkalotten før dannelsen av statene Finland, Norge, Russland og Sverige. Siden samiske bosetningsområder ble innlemmet i alle fire statene vil samene regnes som urfolk i hver stat. Men det er kun Norge som har anerkjent samene som urbefolkning (etter ratifiseringen av ILOs konvensjon nr. 169).

Nordmenn har enten budd her lenger eller likt med samane, eigntleg er nordmenn urbefolkninga i Noreg.

hvorfor er da ikke samisk en del av språkundervisningen da ?

forøvrig så er det også veldig mange finner i Nord-Finland som snakker svensk.

jeg anter at forholdet blir omtrent som forholdet mellom bokmål og nynorsk.

Nynorsk og bokmål er to forskjelige skriftspråk ( av samme språk) fordi det må to ordlister til i tekstbehandlingsprogrammet

Lenke til kommentar
Få som snakker dansk her, selv om noen desperat anklager andre for det, men jeg ser frustrasjonen over å måtte lære nynorsk når man vet at man aldri vil få bruk for det. Går selv ikke på skole så jeg slipper det men har da heller ingen problemer med å forstå nynorsk. Alikevell helt klart at det finnes mye bedre ting å bruke tiden på enn å lære ett skriftspråk som de aller aller fleste aldri kommer til å bruke når de går ut av skolen. I det minste burde ikke karakteren i nynorsk være sidestilt med karakteren i nyttige fag.

Fornorsking av skriftspråket

Selv om det alt før 1814 var kjent blant språkinteresserte embetsmenn at norsk var et eget språk på linje med dansk og svensk, og selv om norske diktere siden midten av 1700-tallet hadde benyttet særnorske ord i det danske skriftspråket, var det først på 1830-tallet at ønsket om et norsk skriftspråk ble klart uttrykt. Det begynte med Henrik Wergeland, som forsvarte bruken av norske ord i diktning og folkeopplysning med det mål å skille ut et selvstendig norsk skriftspråk. Dette møtte sterk motstand fra konservative kretser. Striden utspilte seg først og fremst i Det Norske Studentersamfund, der Johan Sebastian Welhaven og Peter Andreas Munch var Wergelands fremste motstandere.[7]

Mens Wergeland begrenset seg til en leksikalsk fornorsking, tok først Ludvig Kristensen Daa og senere særlig Knud Knudsen til orde for ortofone eller lydrette rettskrivingsprinsipper etter inspirasjon av den danske ortofonibevegelsen. Etter Knudsens initiativ ble noen av de ortofone rettskrivingsprinsippene vedtatt av kirkedepartementet i 1862. Det gjaldt avskaffelsen av stum e (faae → faa), doble vokaler (Meel → Mel, Miil → Mil, Huus → Hus), c, ch og q for /k/ (Control → Kontrol, Charakteer → Karakter, qvalm → kvalm), og ph for /f/ (Philosoph → Filosof). Disse forslagene var også fremmet i Danmark, så vedtaket var ikke et sterkt tegn på norsk språklig uavhengighet.[7]

Et mer kontroversielt spørsmål var hvilket talemål som skulle ligge til grunn for den lydrette skrivemåten. Knudsen argumenterte etter hvert mot høytidsspråket, fordi ingen hadde det som sitt naturlige talemål. Han kom frem til prinsippet om å basere skriftspråket på den almindeligste Udtale af Ordene i de dannedes Mund, med andre ord den dansk-norske dagligtalen. Igjen var P. A. Munch en sentral motstandsmann. Han var motstander av enhver planlagt språkreform, og han mente at språkreformatorenes forsøk på «systematisk at foregribe og fremskynde Sprogmodifikationen er en Urimelighed, der strider mod al historisk Erfaring og mod enhver Sprogudviklings Natur og Vesen».[7] Knudsen fikk ikke selv se sine ideer realisert. Den første rettskrivingen basert på hans prinsipper kom i 1907 og grunnla det som i dag heter bokmål. Han kalles derfor ofte bokmålets far

_____________________________________________________________________________________

Bokmål er då altså dansk, som er forsnkla og satt inn nokon særnorske ord.

Så desperat kan eg eigentleg ikkje være.

Bokmål er på ingen måte dansk selv om det baserer seg på samme basisen (som gjelder alle landene som har utviklet språket sitt fra norrønt). Vet ikke hvor desperat du kan være, ganske åpenbart. Men det var da forøvrig ikke poenget i tråden heller? Men man vil vell kanskje snakke seg bort fra at nynorsk er ett helt unødvandig fag?

Bokmål er dansk, basert på dansk, med nokon norske ord.

Grunnen til at du og andre seie eg er desperat er nokk fordi dykk ikkje heilt har noko å stille opp mot mine utalelsar.

Du er nå søt også da. Har nok ikke noe med at du har så fantastiske argumenter å gjøre ;) Apropos dine fantastiske uttalelser så har du vell strengt tatt ikke argumentert noe mot det som var poenget i posten min. Tråden handler ikke om det er dansk eller ikke, selv om noen litt sleivkjeftede folk liker å slenge rundt seg med slike kommentarer.

Lenke til kommentar

Bokmål er basert på dansk-norsk.

Ja.

Men det er fornorsket så mye som myndighetene tillot.

Nynorsk er et sammelsurium av dialekter fra mennesker som ikke kunne snakke vanlig norsk.

Tenk om noen skulle samlet de rareste ordene fra de særeste dialektene i USA og kalt det for ny-engelsk.

Det ville ikke vært representativt for amerikanerene, slik som nynorsk også bare er en nisje her i landet -- en nisje som man bruker hundretalls av millioner på å bevare på kunstig måte.

Ja -- 85% av befolkningen må ha spesialopplæring for å forstå mesteparten av utrykkene som norsktalende nordmenn flest ikke forstår.

Jeg bryr meg fint lite om vi helst vil ha norsk eller nynorsk, men jeg vil helst ha ETT språk, og jeg foretrekker da vanlig norsk.

Å kalle norsk for bokmål er helt bak mål -- 85% av befolkningen bruker det, og minst halvparten av nynorskbrukerene er kunstig påtvunget nynorsk fordi de bor i kommuner som er tvunget til å bruke nynorsk.

Hvorfor skal nynorsk påtvinges 85% av befolkningen egentlig?

Eller er nynorsk-formynderene sitt mål å drepe alt av livsglede hos alle som går gjennom skolen som ikke finnes interessert i norges innerste strøk fordi de vil ut i verden og se VERDENS underverker, og ikke norges navlelo i tettsteder uten bensinstasjoner på mils omkredts hvor de enda ikke har fiberoptisk bredbånd?

Hvis ikke...

Hva er galt med å slå de to skriftspråkene sammen til ett?

Er det det at dere VET at nynorsken vil dø ut i en vanlig norsk ordbok, slik som sild og poteter også har dødd ut?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Hello! Det påtvinges ikke, det er bare kursorisk undervisning slik at du er i stand til å forstå de 15%.

Som er med på å bestemme om jeg får lov til å studere programmering på engelsk ved en engelsk skole i England.

Hadde den vært karakterløs hadde det vært greit, for da kunne jeg gjort noe fornuftig i timene, som å drodle, for jeg forstår utmerket godt nynorsk tale, jeg bryr meg bare ikke om skriftspråket.

Hadde målet med faget vært forståelse ville det nesten utelukkende vært muntlig, men det er snakk om to timer i uken i mange ÅR med nynorsk, som kunne vært brukt på å lære folk flest om evolusjonsteorien, kritisk tenkning, samfunnskunnskap, geologi og biologi.

Og nynorsk språkkunnskap sier like mye om ens evne til å lære programering som kristendomsfaget sier om ens evne til å lære naturfag.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Men igjen besvares ikke spørsmålet.

Nynorsk kunne vært en del av norskundervisningen, ikke noe problem, slik som man lærer om det norske språks historie. Men at det skal påtvinges folk uten noe sidestykke synes jeg ikke er akseptabelt. Etter at jeg gikk ut av videregående kan jeg ikke komme på 1 eneste situasjon hvor jeg har fått bruk for nynorsk, ikke 1 eneste plass. Jeg har brukt engelsk mer enn jeg har brukt nynorsk.

Så det burde heller læres om nynorsk men ikke påtvinges folk. Da må det heller være slik at folk får velge om de skal gå videre med nynorsk fordypning eller ikke. De som ikke har noe interesse av nynorsk vil heller ikke bruke dette når de er ferdig med skolen. Det er helt feil at enkelte skal få drømmer og ambisjoner ødelagt fordi de ikke forstår eller har interesse for å forstå nynorsk.

Skjønner at enkelte vil holde på nynorsk og det skal de få lov til. Men at det skal påtvinges folk et språk de ikke har bruk for er i mine øyne idioti fra politisk side.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nynorsk kunne vært en del av norskundervisningen, ikke noe problem, slik som man lærer om det norske språks historie. Men at det skal påtvinges folk uten noe sidestykke synes jeg ikke er akseptabelt. Etter at jeg gikk ut av videregående kan jeg ikke komme på 1 eneste situasjon hvor jeg har fått bruk for nynorsk, ikke 1 eneste plass. Jeg har brukt engelsk mer enn jeg har brukt nynorsk.

Så det burde heller læres om nynorsk men ikke påtvinges folk. Da må det heller være slik at folk får velge om de skal gå videre med nynorsk fordypning eller ikke. De som ikke har noe interesse av nynorsk vil heller ikke bruke dette når de er ferdig med skolen. Det er helt feil at enkelte skal få drømmer og ambisjoner ødelagt fordi de ikke forstår eller har interesse for å forstå nynorsk.

Skjønner at enkelte vil holde på nynorsk og det skal de få lov til. Men at det skal påtvinges folk et språk de ikke har bruk for er i mine øyne idioti fra politisk side.

Fjern sidemål, slik at vi slepper å lære bokmål og dykk slepp å lære nynorsk.

Lenke til kommentar

hvordan vil dette slå ut ?

det er sikker noen som er imot å lære seg engelsk. det er bare det at den største delen av befolkningen i verden bruker engelsk. på samme måte så bruker den største delen av Norges befolkning bokmål.

det som da ville være naturlig er at de fleste måtte lære seg BM. på en eller måte. spesielt når de flytter ut an NN. beltet

og vis versa

Lenke til kommentar

Fjern sidemål, slik at vi slepper å lære bokmål og dykk slepp å lære nynorsk.

Ingen dårlig ide, det vil nok føre til at man kappere går mot ett skriftspråk.

AtW

Lenke til kommentar
hvordan vil dette slå ut ?

det er sikker noen som er imot å lære seg engelsk. det er bare det at den største delen av befolkningen i verden bruker engelsk. på samme måte så bruker den største delen av Norges befolkning bokmål.

Feil. Det er ca. dobbelt så mange som snakkar Mandarin. Både i Kina, Malaysia og Taiwan.

Lenke til kommentar
Nei, den største delen av befolkningen BRUKER engelsk.

i geografisk størelse ( areal) alle antall innbyggere ?

det er nok flere en Norge som har flere skriftspråk men neppe noen andre der et av det minst dominerende blir kunstig likestilt med ett av de mest dominerende på god og vondt .

for meg så virke denne likestillingen mere negativt en det er nyttig.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...