Gå til innhold

Nynorsk som sidemål


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789
du føler deg mest kompatibel med nynorsken og jeg med bok mål.

det er ikke det som betyr noe men hva flertallet bruker.

det er bok mål som er definer som det offisielle språket og er altså av den grunnen standardspråket .

 

det med eplene var bare en illusjon på hvordan forholdet mellom nynorsk og bokmål er og måten mange ønsker å fremstille det.

 

 

jeg kan til en viss grad forstå at du ikke føler det som så veldig bra at skriftspråket dit er i mindretall, men hva skal vi fra Nordland si når vi ikke for lov til å kalle oss nordlendinger uten at folk sør fra oppfatter det som om det gjelder for hele nord-Norge. en finnmarking eller tromsøværing liker ikke å bli kalt nordlending.

 

hva om vi kalle alle fra Trondheim og sørover for sørlendinger. da blir det bråk.

 

Ja, eg føler meg mest kompetabel med nynorsken og drite i kva fleirtalet brukar uansett om det er bok mål(som du av ein merkeleg grunn kallar det, det er foresten bokmål/dansk) eller samisk.

 

Eg drite i om mitt skrifts-sprtåk er i mindretal, har ingen ting å sei for meg, korleis føler du deg når det er fleir folk som skrive kinesisk enn norsk? Blir jo like dumt.

Eg drite i om norlenningar kallar seg svenskar, nordlenningar eller egypterar, føl nøyaktig det du vill, berre om eg får skrive nynorsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du føler deg mest kompatibel med nynorsken og jeg med bok mål.

det er ikke det som betyr noe men hva flertallet bruker.

det er bok mål som er definer som det offisielle språket og er altså av den grunnen standardspråket .

 

det med eplene var bare en illusjon på hvordan forholdet mellom nynorsk og bokmål er og måten mange ønsker å fremstille det.

 

Hva flertallet bruker betyr ingen ting. Før brukte de fleste nordmenn nynorsk(eller landsmål). Så lenge 10-15% av Norges befolkning har nynorsk som hovedmål skal de to skriftspråkene likestilles, også i skolen. Både bokmål og nynorsk er offisielle skriftspråk. Den sammenligningen din er lite holdbar, bokmål og nynorsk er det samme språket.

Lenke til kommentar

hvorfor er det da så mange som skiller det ? det er nok dere nynorsk brukere som liker å likestille det.

hvorfor skal 10% og 90% av befolkningen likestilles i alle samelignede sammenhenger .

det er forskjell på 1 KG epler og 5 kg.

 

problemet er at folk som overhode ikke har bruk for eller er interessert i nynorsk skal tvinges til å lære det.

det som er litt synd her er at nynorsk gjengen føler seg trakassert fordi de er i mindretal og reager kraftig på det

 

så bruk nynorsken der det er naturlig ikke tving oss andre til å bruke den !

 

ps: rettskrivingsdelen av firefox er ikke helt kompetent

Lenke til kommentar

Hvorfor kan det ikke gjøres så enkelt at man sidestiller språkene og gjør ingen forskjell på dem? Samt lar folk velge fritt hvilket språk de skal bruke, om det er nynorsk eller bokmål. De 2 språkene er såpass lik, en som skriver nynorsk vil forstå en som skriver bokmål og visa versa.

 

Jeg ser ikke helt problematikken og synes det er horibelt at nynorsk mange ganger skal "glorifiseres" og settes som et krav i enkelte stillinger, spesielt når det er lite som skiller de 2.

 

Jeg hadde selv problemer med nynorsk, måtte ta det opp igjen og feilet et par ganger på nynorsk eksamen. For min del kunne jeg gått være foruten dette språket for jeg har ikke noe bruk for det. Men jeg ser de som holder seg til det, og foretrekker det.

 

Så hva er problemet, kan vi ikke bare akseptere at vi har 2 utgaver av norsk og slutte å sette krav om det ene eller det andre for å få seg stilling og la dem som vil bruke nynorsk bruke det på lik linje som de som vil bruke bokmål bruker det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
hvorfor er det da så mange som skiller det ? det er nok dere nynorsk brukere som liker å likestille det.

hvorfor skal 10% og 90% av befolkningen likestilles i alle samelignede sammenhenger .

det er forskjell på 1 KG epler og 5 kg.

 

problemet er at folk som overhode ikke har bruk for eller er interessert i nynorsk skal tvinges til å lære det.

det som er litt synd her er at nynorsk gjengen føler seg trakassert fordi de er i mindretal og reager kraftig på det

 

så bruk nynorsken der det er naturlig ikke tving oss andre til å bruke den !

 

ps: rettskrivingsdelen av firefox er ikke helt kompetent

 

Greit, ikkje lær nynorsk, men då skal ikkje eg bli lært dansk.

Det er ein forskjell på 1 kg epler og 5 kg, men i kva samanheng er detta?

Er det forskjell i å ete 5 Kg eple og 1 Kg?

Ville helst ikkje ete 5, fordi då får eg nokk vondt i magen.

 

Viss problemet ditt er at nokon i TV snakkar slik som vi på vestlandet kan du jo berre be dei sparke han/ho og be dei sende dei i konsentrasjonsleir.

 

Nå begynner du igjenn, vi drite i om vi er i mindretal, vi drite i om dykk lære nynorsk, det er vi overhode ikkje interisert i.

 

Bruk dansken der det er naturlig (danmark), ikkje tving oss andre til å bruke den.

Lenke til kommentar

Få som snakker dansk her, selv om noen desperat anklager andre for det, men jeg ser frustrasjonen over å måtte lære nynorsk når man vet at man aldri vil få bruk for det. Går selv ikke på skole så jeg slipper det men har da heller ingen problemer med å forstå nynorsk. Alikevell helt klart at det finnes mye bedre ting å bruke tiden på enn å lære ett skriftspråk som de aller aller fleste aldri kommer til å bruke når de går ut av skolen. I det minste burde ikke karakteren i nynorsk være sidestilt med karakteren i nyttige fag.

Lenke til kommentar

Jeg synes det var forferdelig irriterende å bli hengende igjen på videregående et helt år bak de andre bare fordi jeg ikke fikk bestått på et språk jeg ikke kom til å bruke eller bruker den dag i dag. Hvorfor skal det være slik at man "må" ha nynorsk?

 

De som bruker nynorsk forstår bokmål, de som bruker bokmål forstår nynorsk. Hvorfor skal det da være slik at i enkelte stillinger "må" du ha nynorsk og du "må" bruke det? Finnes det noen stillinger der ute der du "må" bruke bokmål?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Få som snakker dansk her, selv om noen desperat anklager andre for det, men jeg ser frustrasjonen over å måtte lære nynorsk når man vet at man aldri vil få bruk for det. Går selv ikke på skole så jeg slipper det men har da heller ingen problemer med å forstå nynorsk. Alikevell helt klart at det finnes mye bedre ting å bruke tiden på enn å lære ett skriftspråk som de aller aller fleste aldri kommer til å bruke når de går ut av skolen. I det minste burde ikke karakteren i nynorsk være sidestilt med karakteren i nyttige fag.

 

Fornorsking av skriftspråket

Selv om det alt før 1814 var kjent blant språkinteresserte embetsmenn at norsk var et eget språk på linje med dansk og svensk, og selv om norske diktere siden midten av 1700-tallet hadde benyttet særnorske ord i det danske skriftspråket, var det først på 1830-tallet at ønsket om et norsk skriftspråk ble klart uttrykt. Det begynte med Henrik Wergeland, som forsvarte bruken av norske ord i diktning og folkeopplysning med det mål å skille ut et selvstendig norsk skriftspråk. Dette møtte sterk motstand fra konservative kretser. Striden utspilte seg først og fremst i Det Norske Studentersamfund, der Johan Sebastian Welhaven og Peter Andreas Munch var Wergelands fremste motstandere.[7]

 

Mens Wergeland begrenset seg til en leksikalsk fornorsking, tok først Ludvig Kristensen Daa og senere særlig Knud Knudsen til orde for ortofone eller lydrette rettskrivingsprinsipper etter inspirasjon av den danske ortofonibevegelsen. Etter Knudsens initiativ ble noen av de ortofone rettskrivingsprinsippene vedtatt av kirkedepartementet i 1862. Det gjaldt avskaffelsen av stum e (faae → faa), doble vokaler (Meel → Mel, Miil → Mil, Huus → Hus), c, ch og q for /k/ (Control → Kontrol, Charakteer → Karakter, qvalm → kvalm), og ph for /f/ (Philosoph → Filosof). Disse forslagene var også fremmet i Danmark, så vedtaket var ikke et sterkt tegn på norsk språklig uavhengighet.[7]

 

Et mer kontroversielt spørsmål var hvilket talemål som skulle ligge til grunn for den lydrette skrivemåten. Knudsen argumenterte etter hvert mot høytidsspråket, fordi ingen hadde det som sitt naturlige talemål. Han kom frem til prinsippet om å basere skriftspråket på den almindeligste Udtale af Ordene i de dannedes Mund, med andre ord den dansk-norske dagligtalen. Igjen var P. A. Munch en sentral motstandsmann. Han var motstander av enhver planlagt språkreform, og han mente at språkreformatorenes forsøk på «systematisk at foregribe og fremskynde Sprogmodifikationen er en Urimelighed, der strider mod al historisk Erfaring og mod enhver Sprogudviklings Natur og Vesen».[7] Knudsen fikk ikke selv se sine ideer realisert. Den første rettskrivingen basert på hans prinsipper kom i 1907 og grunnla det som i dag heter bokmål. Han kalles derfor ofte bokmålets far

_____________________________________________________________________________________

 

Bokmål er då altså dansk, som er forsnkla og satt inn nokon særnorske ord.

 

Så desperat kan eg eigentleg ikkje være.

Lenke til kommentar

på den tiden da nynorsken ble klekket hadde de også en dansk preget nynorsk siden ja som alle vet... språket vårt var dansk før er det bare naturlig at nynorsken og bokmålen på den tiden er likt dansk.

 

 

for å si det rett ut, dansk skriftspråk ligner bare på norsk, ikke uttalelsen mens svensk har uttalelsen men ikke skriftspråket.

 

ergo... dansk er nesten lik norsk bare på skrivemåten

Lenke til kommentar
Jeg synes det var forferdelig irriterende å bli hengende igjen på videregående et helt år bak de andre bare fordi jeg ikke fikk bestått på et språk jeg ikke kom til å bruke eller bruker den dag i dag. Hvorfor skal det være slik at man "må" ha nynorsk?

 

De som bruker nynorsk forstår bokmål, de som bruker bokmål forstår nynorsk. Hvorfor skal det da være slik at i enkelte stillinger "må" du ha nynorsk og du "må" bruke det? Finnes det noen stillinger der ute der du "må" bruke bokmål?

 

Måtte du seriøst gå opp igjen fordi du ikke klarte å karre til deg en toer i nynorsk? Helt alvorlig? Etter egen erfaring må man stryke/ikke få vurdering i minst 3-4 fag for at dette ikke skal gå, og i så tilfelle kunne du jo tatt norsk som privatist og flyttet opp til tredjeklasse uansett.

Lenke til kommentar
Få som snakker dansk her, selv om noen desperat anklager andre for det, men jeg ser frustrasjonen over å måtte lære nynorsk når man vet at man aldri vil få bruk for det. Går selv ikke på skole så jeg slipper det men har da heller ingen problemer med å forstå nynorsk. Alikevell helt klart at det finnes mye bedre ting å bruke tiden på enn å lære ett skriftspråk som de aller aller fleste aldri kommer til å bruke når de går ut av skolen. I det minste burde ikke karakteren i nynorsk være sidestilt med karakteren i nyttige fag.

 

Fornorsking av skriftspråket

Selv om det alt før 1814 var kjent blant språkinteresserte embetsmenn at norsk var et eget språk på linje med dansk og svensk, og selv om norske diktere siden midten av 1700-tallet hadde benyttet særnorske ord i det danske skriftspråket, var det først på 1830-tallet at ønsket om et norsk skriftspråk ble klart uttrykt. Det begynte med Henrik Wergeland, som forsvarte bruken av norske ord i diktning og folkeopplysning med det mål å skille ut et selvstendig norsk skriftspråk. Dette møtte sterk motstand fra konservative kretser. Striden utspilte seg først og fremst i Det Norske Studentersamfund, der Johan Sebastian Welhaven og Peter Andreas Munch var Wergelands fremste motstandere.[7]

 

Mens Wergeland begrenset seg til en leksikalsk fornorsking, tok først Ludvig Kristensen Daa og senere særlig Knud Knudsen til orde for ortofone eller lydrette rettskrivingsprinsipper etter inspirasjon av den danske ortofonibevegelsen. Etter Knudsens initiativ ble noen av de ortofone rettskrivingsprinsippene vedtatt av kirkedepartementet i 1862. Det gjaldt avskaffelsen av stum e (faae → faa), doble vokaler (Meel → Mel, Miil → Mil, Huus → Hus), c, ch og q for /k/ (Control → Kontrol, Charakteer → Karakter, qvalm → kvalm), og ph for /f/ (Philosoph → Filosof). Disse forslagene var også fremmet i Danmark, så vedtaket var ikke et sterkt tegn på norsk språklig uavhengighet.[7]

 

Et mer kontroversielt spørsmål var hvilket talemål som skulle ligge til grunn for den lydrette skrivemåten. Knudsen argumenterte etter hvert mot høytidsspråket, fordi ingen hadde det som sitt naturlige talemål. Han kom frem til prinsippet om å basere skriftspråket på den almindeligste Udtale af Ordene i de dannedes Mund, med andre ord den dansk-norske dagligtalen. Igjen var P. A. Munch en sentral motstandsmann. Han var motstander av enhver planlagt språkreform, og han mente at språkreformatorenes forsøk på «systematisk at foregribe og fremskynde Sprogmodifikationen er en Urimelighed, der strider mod al historisk Erfaring og mod enhver Sprogudviklings Natur og Vesen».[7] Knudsen fikk ikke selv se sine ideer realisert. Den første rettskrivingen basert på hans prinsipper kom i 1907 og grunnla det som i dag heter bokmål. Han kalles derfor ofte bokmålets far

_____________________________________________________________________________________

 

Bokmål er då altså dansk, som er forsnkla og satt inn nokon særnorske ord.

 

Så desperat kan eg eigentleg ikkje være.

 

Bokmål er på ingen måte dansk selv om det baserer seg på samme basisen (som gjelder alle landene som har utviklet språket sitt fra norrønt). Vet ikke hvor desperat du kan være, ganske åpenbart. Men det var da forøvrig ikke poenget i tråden heller? Men man vil vell kanskje snakke seg bort fra at nynorsk er ett helt unødvandig fag?

Lenke til kommentar
Jeg synes det var forferdelig irriterende å bli hengende igjen på videregående et helt år bak de andre bare fordi jeg ikke fikk bestått på et språk jeg ikke kom til å bruke eller bruker den dag i dag. Hvorfor skal det være slik at man "må" ha nynorsk?

 

De som bruker nynorsk forstår bokmål, de som bruker bokmål forstår nynorsk. Hvorfor skal det da være slik at i enkelte stillinger "må" du ha nynorsk og du "må" bruke det? Finnes det noen stillinger der ute der du "må" bruke bokmål?

 

Måtte du seriøst gå opp igjen fordi du ikke klarte å karre til deg en toer i nynorsk? Helt alvorlig? Etter egen erfaring må man stryke/ikke få vurdering i minst 3-4 fag for at dette ikke skal gå, og i så tilfelle kunne du jo tatt norsk som privatist og flyttet opp til tredjeklasse uansett.

 

Eh, ja? Ingen er perfekt vet du.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Få som snakker dansk her, selv om noen desperat anklager andre for det, men jeg ser frustrasjonen over å måtte lære nynorsk når man vet at man aldri vil få bruk for det. Går selv ikke på skole så jeg slipper det men har da heller ingen problemer med å forstå nynorsk. Alikevell helt klart at det finnes mye bedre ting å bruke tiden på enn å lære ett skriftspråk som de aller aller fleste aldri kommer til å bruke når de går ut av skolen. I det minste burde ikke karakteren i nynorsk være sidestilt med karakteren i nyttige fag.

 

Fornorsking av skriftspråket

Selv om det alt før 1814 var kjent blant språkinteresserte embetsmenn at norsk var et eget språk på linje med dansk og svensk, og selv om norske diktere siden midten av 1700-tallet hadde benyttet særnorske ord i det danske skriftspråket, var det først på 1830-tallet at ønsket om et norsk skriftspråk ble klart uttrykt. Det begynte med Henrik Wergeland, som forsvarte bruken av norske ord i diktning og folkeopplysning med det mål å skille ut et selvstendig norsk skriftspråk. Dette møtte sterk motstand fra konservative kretser. Striden utspilte seg først og fremst i Det Norske Studentersamfund, der Johan Sebastian Welhaven og Peter Andreas Munch var Wergelands fremste motstandere.[7]

 

Mens Wergeland begrenset seg til en leksikalsk fornorsking, tok først Ludvig Kristensen Daa og senere særlig Knud Knudsen til orde for ortofone eller lydrette rettskrivingsprinsipper etter inspirasjon av den danske ortofonibevegelsen. Etter Knudsens initiativ ble noen av de ortofone rettskrivingsprinsippene vedtatt av kirkedepartementet i 1862. Det gjaldt avskaffelsen av stum e (faae → faa), doble vokaler (Meel → Mel, Miil → Mil, Huus → Hus), c, ch og q for /k/ (Control → Kontrol, Charakteer → Karakter, qvalm → kvalm), og ph for /f/ (Philosoph → Filosof). Disse forslagene var også fremmet i Danmark, så vedtaket var ikke et sterkt tegn på norsk språklig uavhengighet.[7]

 

Et mer kontroversielt spørsmål var hvilket talemål som skulle ligge til grunn for den lydrette skrivemåten. Knudsen argumenterte etter hvert mot høytidsspråket, fordi ingen hadde det som sitt naturlige talemål. Han kom frem til prinsippet om å basere skriftspråket på den almindeligste Udtale af Ordene i de dannedes Mund, med andre ord den dansk-norske dagligtalen. Igjen var P. A. Munch en sentral motstandsmann. Han var motstander av enhver planlagt språkreform, og han mente at språkreformatorenes forsøk på «systematisk at foregribe og fremskynde Sprogmodifikationen er en Urimelighed, der strider mod al historisk Erfaring og mod enhver Sprogudviklings Natur og Vesen».[7] Knudsen fikk ikke selv se sine ideer realisert. Den første rettskrivingen basert på hans prinsipper kom i 1907 og grunnla det som i dag heter bokmål. Han kalles derfor ofte bokmålets far

_____________________________________________________________________________________

 

Bokmål er då altså dansk, som er forsnkla og satt inn nokon særnorske ord.

 

Så desperat kan eg eigentleg ikkje være.

 

Bokmål er på ingen måte dansk selv om det baserer seg på samme basisen (som gjelder alle landene som har utviklet språket sitt fra norrønt). Vet ikke hvor desperat du kan være, ganske åpenbart. Men det var da forøvrig ikke poenget i tråden heller? Men man vil vell kanskje snakke seg bort fra at nynorsk er ett helt unødvandig fag?

 

Bokmål er dansk, basert på dansk, med nokon norske ord.

Grunnen til at du og andre seie eg er desperat er nokk fordi dykk ikkje heilt har noko å stille opp mot mine utalelsar.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Jeg synes det var forferdelig irriterende å bli hengende igjen på videregående et helt år bak de andre bare fordi jeg ikke fikk bestått på et språk jeg ikke kom til å bruke eller bruker den dag i dag. Hvorfor skal det være slik at man "må" ha nynorsk?

 

De som bruker nynorsk forstår bokmål, de som bruker bokmål forstår nynorsk. Hvorfor skal det da være slik at i enkelte stillinger "må" du ha nynorsk og du "må" bruke det? Finnes det noen stillinger der ute der du "må" bruke bokmål?

 

Måtte du seriøst gå opp igjen fordi du ikke klarte å karre til deg en toer i nynorsk? Helt alvorlig? Etter egen erfaring må man stryke/ikke få vurdering i minst 3-4 fag for at dette ikke skal gå, og i så tilfelle kunne du jo tatt norsk som privatist og flyttet opp til tredjeklasse uansett.

 

Eh, ja? Ingen er perfekt vet du.

 

Nei, men det er i overkant dumt å ta opp igjen et år for ett fag :p

 

Og hvis du strøk i flere fag er jo ikke nynorsk synderen, men dine evner.

Endret av Erik den Raude
Lenke til kommentar

Muligens er eg på ville vegar her, men nynorsken kan kanskje hjelpe enkelte å lese dagbøkene til oldeforeldra sine...

 

Bokmål er på ingen måte dansk selv om det baserer seg på samme basisen (som gjelder alle landene som har utviklet språket sitt fra norrønt). Vet ikke hvor desperat du kan være, ganske åpenbart. Men det var da forøvrig ikke poenget i tråden heller? Men man vil vell kanskje snakke seg bort fra at nynorsk er ett helt unødvandig fag?

 

Dansk er frå ein annan del av det norrøne språktreet, eller kva vi skal kalle det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Norse_languag...al_distribution

 

 

 

Fint med karakteristikkar av meiningsmotstandarar. Fint med ville antakelsar som ikkje treng å provast fordi det ein sjølv som meinar det.

Lenke til kommentar

det går ikke an å tvinge oss ( flertalet ) over til et annet skriftspråk bare fordi noen synes at det er så artig å skrive det.

 

hva om alle ble tunget til å skrive på samisk fordi samisk er kultur ?

de har bod her lenger an oss nordmenn.

Likevel så er deres språk i mindre tall

 

i tillegg så eksisterer de i et geografisk mye større område en der nynorsken naturlig hører hjemme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...