Gå til innhold

Nynorsk som sidemål

Anbefalte innlegg

Du misforstår. Språk er ikkje eit kommunikasjonsmiddel. Telefonmaster og QWERTY tastatur er kommunikasjonsmiddel. Språk er nasjon og identitet. Tanken på å avskaffe ein nasjon, er i seg sjølv provoserande.

Så me kan kun kommunisere ved hjelp av telefonmaster og qwerty-tastatur... :roll:

Den som har missforstått noko her, er deg. Eit kommunikasjonsmiddel er eit hjelpemiddel for å komunisere med andre individer, og eg vil glatt påstå at språk er til som hjelp til å kommunisere med andre menneskje. Eit qwerty-tastatur og ei telefonmast er ikkje noko kommonukasjonsmiddel, dei er ein del av kommunikasjonsmidla.

(Eg tykkjer framleis me skal behalde Nynorsk i skulen, slik at alle kan oppdage kor gøy det er :fun: )

Endret av Ballus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonmastisk har ikkje ein dikttradisjon, qwertyisk har ikkje noko forfattararskap å vise til.

Språk har muntlege og skrivne tradisjonar. Vil du sei jiddisch og hebraisk ikkje er noko meir enn kommunikasjonsmiddel?

Det er jo regelrett språkhets det enkelte gryler ut, ein mobilisering av å kjenne seg provosert over at det eksisterar noko som er ansleis her i landet.

Språkhets fordi man er blitt påtvunget til å lære dette ungdomsskolen og vgs, noe man ikke har bruk for senere. Jeg skal tvinge deg til å lære om arabiske hieroglyfer, så skal vi se om du har veldig mye fint å si om dette skriftspråket etterpå.

Det er nok for seint for meg å ikkje lære arabiske skriftteikn. Egyptiske hieroglyfar har eg og vore borti. Begge deler var eg i utgangspunktet ikkje noko eg hadde oppsøkt å lære. Eg kan i dag ikkje sei eg kjenner noko hat imot Hapsetshup eller Nasser.

Lenke til kommentar

Nynorsk er noe tull. Det er meningsløst å lære det på skolen om man ikke har noe ønske om det. Nynorsk burde være et valgfag for de spesielt interesserte. Det er mer en nok med bokmål som skriftspråk.

Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at jeg hadde hatt mer bruk for å lære arabisk eller somalisk enn nynorsk. Det eneste det bidrar med er å senke norske elevers gjennomsnitt på skolen.

Lenke til kommentar
Nynorsk er noe tull. Det er meningsløst å lære det på skolen om man ikke har noe ønske om det. Nynorsk burde være et valgfag for de spesielt interesserte. Det er mer en nok med bokmål som skriftspråk.

Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at jeg hadde hatt mer bruk for å lære arabisk eller somalisk enn nynorsk. Det eneste det bidrar med er å senke norske elevers gjennomsnitt på skolen.

når man tenker over det så er det egentlig rart at man lærer sidemål og ikke samisk i norge :hmm:

det faller seg egentlig naturlig siden det er det 3 mest brukte språket i norge generelt

Lenke til kommentar
Med den logikken, ettersom nynorsk og bokmål er sidestilte, burde bokmål også være på vei mot den sikre død.

egentlig ikke siden bokmål har flere brukere i det dagligdagse, film, litteratur og generelt i musikk hos bokmålsbrukere.

siden det er så få av oss bokmålsbrukere som ikke orker å lære seg nynorsk vil ettervert bare bli nynorskbrukerne selv holde dette i live. men som dere kanskje vet så blir dere påvirket i stor grad av bokmål og nye fremmedord vil garantert bli lik i begge sidemålene.

faktisk sende min norsklærer et klagebrev på et produkt han kjøpte nede i nynorsk-land, bare for å være artig sende han hele klagen på nynorsk, som svar fikk en et brev som nesten bare var på bokmål med et snev av nynorsk. dette beviser bare for meg at nynorsken vil få færre brukere, og som dere vil referere til, nynorsk har en liten kulturarv, skriv disse skriftlige verkene på bokmål og la folk selv lære seg sidemålet om det er noen ønsker i lese dette på original målet

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Med den logikken, ettersom nynorsk og bokmål er sidestilte, burde bokmål også være på vei mot den sikre død.

Det vil bare tiden vise. Foreløpig vrker det som det er stemning for å ha et eget skriftspråk her til lands. I mine øyne er alternativene i dag fra best til verst.

1. Kun bokmål

2. Kun nynorsk

3 Både bokmål og nynorsk.

AtW

Lenke til kommentar
Hehe, der kom det. "Som ikke orker å lære seg nynorsk".

Fra mitt ståsted later det til at du har det samme forholdet til bokmål. Eller?

siden jeg er født og oppvokst med bokmål som mitt primære språk føler jeg ikke behov for å bruke mye tid og ressurser som kunne ha gått til mer engelsk og matte siden disse fagene er langt viktigere enn å lære nynorsk som er i bunn og grunn bra lik nynorsk. atter på til med min nordlandsdialekt blir enkelte nynorsk ord som spørreordene bra lik nordlandsdialekten som igjen påvirker når jeg ser på nynorsk tekstede programmer og jeg leser da automatisk til bokmål. så jeg har feilet stort siden jeg gjør dette.

det er klart jeg har et nærmere forhold til bokmål siden det er det som skrives her hvor jeg bor men uttales litt forskjellig.

så æ hakke bruk for å lære nynorsk siden æ ikke prioriter nynorsk som et viktig fag og språkmessig viktighet siden alt æ har er på bokmål.

så eg har ikkje bruk for å lære nynorsk siden eg ikkje prioriterer nynorsk som eit viktig fag og språkmessig viktigheit

sien alt eg har er på bokmål

dette er en liten sammenligning på min dialekt og nynorsk, og som du ser er det visse likheter mellom min bokmål's dialekt og nynorsk

andre sammenligninger som gjør min dialekt litt lik som på nynorsk er

kva-ka

kvar-kor

kvifor-koffer

kvem-kem

men tilbake til evnet, siden bokmål er den meste utbrette blant nordmenn er det klart at bokmål vil stå sterkere enn nynorsk, og med flere fremmedord vil nynorsk og bokmål begge dø ut og skape et felles mål

Lenke til kommentar

Jeg koser meg ikke i nynorsk timene, og jeg er ikke spesielt glad for at jeg må lære det. Jeg har sittet mange timer og argumentert for og bli kvitt sidemålet.

Men etterhvert har jeg sett at nynorsk farger språket vårt, spesielt når det gjelder kultur. Teater og film ville ikke vært det samme uten nyanser innen språket.

Men jeg må si at jeg er ikke enig at alle trenger og lære det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne debatten er altså ikke over enda .

Det går sikker ann på en eller annen måte , men husk nå på at bokmål defineres som standard språket. Nynorsk er bare at alternativ

for meg blir det som man har bestemt at 1 kg med epler skal være det samme som 5 kg med epler .

1 kg og 5 kg vil aldri vær det samme.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Denne debatten er altså ikke over enda .

Det går sikker ann på en eller annen måte , men husk nå på at bokmål defineres som standard språket. Nynorsk er bare at alternativ

for meg blir det som man har bestemt at 1 kg med epler skal være det samme som 5 kg med epler .

1 kg og 5 kg vil aldri vær det samme.

For deg er kanskje bokmål standarspråket, men ikkje for meg.

For meg er bokmål eit alternativ.

Eg kan ikkje helt forstå kva du meinar med 5 kg eple og eit kilo eple?

Forklar meg kva du meinar med det.

Lenke til kommentar

du føler deg mest kompatibel med nynorsken og jeg med bok mål.

det er ikke det som betyr noe men hva flertallet bruker.

det er bok mål som er definer som det offisielle språket og er altså av den grunnen standardspråket .

det med eplene var bare en illusjon på hvordan forholdet mellom nynorsk og bokmål er og måten mange ønsker å fremstille det.

jeg kan til en viss grad forstå at du ikke føler det som så veldig bra at skriftspråket dit er i mindretall, men hva skal vi fra Nordland si når vi ikke for lov til å kalle oss nordlendinger uten at folk sør fra oppfatter det som om det gjelder for hele nord-Norge. en finnmarking eller tromsøværing liker ikke å bli kalt nordlending.

hva om vi kalle alle fra Trondheim og sørover for sørlendinger. da blir det bråk.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...