aspic Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er slik dei snakkar. Dialekta Bergensk altså. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Eg vil påstå at det er i Hardanger og Kvam dei har dialektar som ligg nærmast nynorsk. Kjem sjølv derifrå. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 de er i isåfall et at de få unntakene.her i Nordland er det med noen få unntak få dialekter så har så mange ord som man egentlig kan forbinde med nynorske ord . for min del så virker Nynorsken ( på uttalen ) veldig brautende på samme måten som skarringen til menge bergensere og det virker lite naturlig. det er mulig at der fra Trondheim følere der mer tilgjengelig med Nynorsken men det gjør ikke jeg Flere nordlandske dialekter ligger temmelig nært nynorsk. Vefsn-dialekt for eksempel "Før e lægg me tenkje e løyle tankår" (Vefsn-dialekt) "Før eg legg meg tenkjer eg løglege tankar" (nynorsk) "Før jeg legger meg tenker jeg morsomme tanker" (bokmål) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er slik dei snakkar. Dialekta Bergensk altså. Ja, de snakker slik, men hva har det med svake verb å gjøre, og hva gjør det "erkenynorsk"? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til med eksemplet? AtW Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 "Før e lægg me tenkje e løyle tankår" (Vefsn-dialekt) "Før eg legg meg tenkjer eg løglege tankar" (nynorsk) "Før jeg legger meg tenker jeg morsomme tanker" (bokmål) på min dialekten rundt Bodø/Fauske/Steigen/Lofoten og generelt Salten distrikt blir det "før æ legg mæ tenk æ på artige/morsomme tanka så jeg vil si at denne dialekten er bokmål men har enkelte ord som minner faktisk om nynorsk eks: kva -->ka, kvem-->kem, kvar-->kor/korhen så spørreordene våre bytter vi ut den klassiske hv med k Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Eg ville fram til at folk som snakkar bergensk har i stor grad innslag av båe nynorsk og bokmål i dialekta deira. Dette forandrar seg veldig i dei forskjellige samfunnslaga sjølvsagt, men i botn og grunn er det vanskeleg (i alle fall slik eg ser det) å bestemme om bergensk ligg nærast bokmål eller nynorsk. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 hadde alltid trodd at bergensk var mest lik nynorsk jaja.. man lærer noe nytt hver dag Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Zarac: hvorfor skal du sammenligne et programmeringsspråk med et skriftspråk. det går ikke an å gjøre det mere feil. dialektene forstår man uansett. forøvrig så er det mange dialekter som er lengre fra nynorsk en bokmål. så den argumentasjonen er ganske tynn personlig så synes jeg at dialektene rundt Telemark er de som ligner mest på nynorsk. Oslo ligner mest på bokmål . Norge fra Trondheim og nordover har bare enkelt ord fra nynorsken. spredningen blir for stor til at man kan bruke nynorsk for å forstå alle dialektene i Norge Hvis du ser litt lengre bak i tråden så var den opprinnelige påstanden at programmeringsspråk er mer nyttig enn nynorsk og tysk. Jeg mener dette er feil, men det er en annen debatt. Det er likeså dialekter som er lengre fra bokmål enn nynorsk. Nynorskens kjerne er på vestlandet ved Hordaland og Sogn og Fjordane. Bokmål ligger litt nærmere Hedmark enn Oslo. Bergensk dialekt er i botn og grunn den dialekta vi Ikkje mykje nynorsk over dette nei, men (svake verb): Kaste-gruppen: å kaste, eg kastar, eg kastet, eg har kastet. Dømme-gruppen: å dømme, eg dømmar, eg dømte, eg har dømt. osv. Dialekta består altså av båe erkenynorsk og erkebokmål imo. Hva er det du tenker på med det siste eksemplet? Bøyningen er jo den samme i bokmål. AtW Bokmål: Å dømme, dømmer, dømte, har dømt. Ikke det samme som i nynorsk. I følge Wikipedia snakker 80% av Norges befolkning dialekter som er nærmere nynorsk enn bokmål. Endret 3. januar 2009 av Zarac Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 I følge Wikipedia snakker 80% av Norges befolkning dialekter som er nærmere nynorsk enn bokmål. Hvilken wikipedia-artikkel er det du sikter til? Jeg skummet igjennom den norske, nynorske, og engelsek om nynorsk, og alt jeg fant var "Nærmere 80 % av befolkningen snakker dialekt" på bokmålsartikkelen om nynorsk. Tallet høres tvilsomt ut, da over 20% av befolkingen bor i oslo og omegn. AtW Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Tendensen er vel slik at bymål nesten alltid er nærmest bokmål. Og det store flertallet av Norges befolkning bor i byer. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 I følge Wikipedia snakker 80% av Norges befolkning dialekter som er nærmere nynorsk enn bokmål. Hvilken wikipedia-artikkel er det du sikter til? Jeg skummet igjennom den norske, nynorske, og engelsek om nynorsk, og alt jeg fant var "Nærmere 80 % av befolkningen snakker dialekt" på bokmålsartikkelen om nynorsk. Tallet høres tvilsomt ut, da over 20% av befolkingen bor i oslo og omegn. AtW Har du en bedre statistikk så må du gjerne vise meg den. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 I følge Wikipedia snakker 80% av Norges befolkning dialekter som er nærmere nynorsk enn bokmål. Hvilken wikipedia-artikkel er det du sikter til? Jeg skummet igjennom den norske, nynorske, og engelsek om nynorsk, og alt jeg fant var "Nærmere 80 % av befolkningen snakker dialekt" på bokmålsartikkelen om nynorsk. Tallet høres tvilsomt ut, da over 20% av befolkingen bor i oslo og omegn. AtW Har du en bedre statistikk så må du gjerne vise meg den. Statistikken du henviser til sier jo ikke det du påstår, den sier faktisk ingenting om hvor mange som ligger nærmere nynorsk enn bokmål. Forøvrig skulle jeg ønske jeg hadde bedre statistikk tilgjengelig, det er derfor jeg spør hvilke tall som ligger bak påstanden om at nynorsk ligger nærmere flere menneskers dialekt enn bokmål (og hvordan det måles), bevisbyrden ligger på de som kommer med denne påstanden forøvrig. (men kommer jeg over noe skal jeg si ifra) AtW Lenke til kommentar
askeladden1234 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg tror mange tror at grunnen til at vi ungdommer ikke liker nynorsk er fordi vi er late. Kanskje noen, men jeg forstår rett og slett ikke vitsen? I mange århundre har språk utviklet seg i sin naturlige gang så hvorfor prøve å sette sammen en stor blanding av dialekter? I byen jeg bor i er det ingen jeg kjenner eller vet om som bruker nynorsk eller bryr seg om nynorsk egentlig. Noen steder i landet er det folk som snakker nesten nynorsk og derfor forstår jeg hvorfor de liker det, men det er ikke resten av landets problem? Jeg har også en egen dialekt, skal jeg få mitt eget skriftspråk da? Jeg kjenner ikke igjen dialekten min i nynorsk i det hele tatt, og det er fordi det er bare deler av landet som faktisk snakker sånn. Jeg har ingen problem med å lære meg Engelsk eller Spansk men nynorsk er et tulle språk Ivar Aasen fant opp. Et språk skal beundres med utviklingen over tid. Nynorsk er det samme gamle og kommer til å være sånn for alltid. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg tør å påstå at nynorsk har utviklet seg. Jamfør dette tekststykket fra begynnelsen av 1900-tallet: For tankarne dine maa du liva som for dine andre smaa born, og ikkje dei smaa or huset driva, men mala for deim ditt korn. Du lettare vilde paa baara fljota, naar dei foro hit og dit; men den som vil fader-gleda njota maa kjenna til fader-slit. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Brenn nynorsk. Vi trenger ikke 3 språk i dette landet her ! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 totalt meningsløst pluss at det høres dumt ut Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 totalt meningsløst pluss at det høres dumt ut hm... jeg vil ikke si at det høres så dumt ut, men mener at tiden man lærer sidemål kunne blitt prioritert på en annen måte Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Man bruker slett ikke mye tid. Om noe kunne man brukt mer. Lenke til kommentar
DagensDag Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Brenn nynorsk. Vi trenger ikke 3 språk i dette landet her ! Og hvilken er det? Nynorsk, bokmål og kebabnorsk? Eller kanskje du mener engelsk? Jeg syntes at at alle i hele norge skal ha bokmål som hovedmål og nynorsk som sidemål. Men man skal ikke ha så stort fokus på det. Syntes ikke vi skal kvitte oss med det. Jeg syntes det er artig å lese bøker på nynorsk, selvom det blir frustrerende hvis du kan få ord... Og det at det øddelegger karakteren til mange er skikkelig dumt. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Det som irriterer meg er at Noregs Mållag får statsstøtte, de svina. Slik at de kan bidra til å holde dette grautmålet kunstig i live, år etter år etter år... BLOODY WASTE OF TIME Oh btw: http://www.nm.no/tekst.cfm?id=2783 Magne Rommetveit er død Kan vel ikke akkurat si at jeg sørger... Endret 11. januar 2009 av WarpX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå