ATWindsor Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Prøver du igjen å argumentere for at hva man bruker tiden på i skolen er irrelevant? Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, jeg skjønner ikke hvordan du på et mirakuløst vis har klart å vri det jeg har sagt til å bety akkurat dette. Personlig mener jeg man har mer igjen for å bruke tiden på andre ting enn bokmål, det har allerede svært mye tid tilegnet, og mer tid tror jeg ikke er spesielt nyttig, det er andre ting som er viktigere å ha inn i allmenndannelsen, der samfunnets kunnskaper er farlig lave (farlig fordi folk trekker irrasjonelle slutninger). Ellers registerer jeg at du ikke klarer å la være med dine personfokuserte stikk, jeg anbefaler deg å la være, da innleggene dine framstår som lite seriøse. Har påstår du akkurat det du beskyldte meg for å tro overfor. Samfunnskunnskap, sammen med geografi og historie, hører til samfunnsfag. Mine personfokuserte stikk er basert på den norske snitteleven og hva folk sier i denne tråden. Kanskje du skulle påpeke hva som er feil. Det virker jo som du mener at man ikke blir bedre i engelsk eller matte om man bruker tiden man har til nynorsk til dette istedet. Er det det du mener, eller mener du noe annet? Nei, jeg påstår ikke at det ikke har noe å si, men jeg påstår at den ekstra kunnskapen man tilegner seg ikke er spesielt nyttig kontra timene investert. Jeg representerer ikke den norske snitteleven, vil du snakke om den norske snitteleven, snakk om det, ikke om skrivefeilene i mine innlegg. Og påpeke hva som er feil på hvilken måte? Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til? Ellers synes jeg fortsatt pro-nynorsk-argumentene stort sett koker ned til "det kunne vært verre", "det gjør jo LITT nytte", hvorfor mener du det er gunstig å bruke tid og ressurser på to nesten helt like skriftspråk? Når det gelder dine betraktninger om c++, så er det verd å poengtere at man ikke trenger å kunne et spøtt med nynorsk for å kunne føre en samtale her til lands heller. AtW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Vi har så få timer med nynorsk, så hvis vi bruker dem på matte og engelsk istedet vil det ikke gjøre noen nytte, det er det jeg mener, ja. Men jeg ville få fram at jeg ikke tror at tiden investert i et fag ikke gjør noen nytte, men nøkkelen ligger mer i hvordan man lærer, hvor motiverte elevene er, osv. Man trenger ikke å kunne skrive nynorsk for å føre en samtale, men det er lurt å kunne forstå dialektene. Fro å ta et litt bedre eksempel, prøv å skrive et brev med c++. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Off Topic: Seier meg einig med Zarac her. At sjølv om du faktisk droppar sidemål og brukar timane til feks matte i stede. Så vil ikkje det automatisk seie at elevane blir betre i matte. For det er diverre ein gang sånn at mange skuleelevar ikkje gjer noko særleg ut av sin skulekvardag, dei sitter berre der (og nokon søve). Så uansett kor mange timar matte du prakkar på desse elevane vil ikkje det gjere nokon forskjell, det er korleis skulesystemet fungere vi må forandre på. On Topic: Eg synes nynorsk er fantastisk (eg er vel ein god ol' fan boy). Eg meiner og at nynorsk er ein viktig del av kulturarven i Noreg, og at vi burde ta vare på den kulturarven vi har. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Zarac: hvorfor skal du sammenligne et programmeringsspråk med et skriftspråk. det går ikke an å gjøre det mere feil. dialektene forstår man uansett. forøvrig så er det mange dialekter som er lengre fra nynorsk en bokmål. så den argumentasjonen er ganske tynn personlig så synes jeg at dialektene rundt Telemark er de som ligner mest på nynorsk. Oslo ligner mest på bokmål . Norge fra Trondheim og nordover har bare enkelt ord fra nynorsken. spredningen blir for stor til at man kan bruke nynorsk for å forstå alle dialektene i Norge Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 I følge norsk boka vår (Panorama 3 vgs), så er dei fleste dialekter i Noreg meir like den nynorske skriftforma enn bokmål. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 I følge norsk boka vår (Panorama 3 vgs), så er dei fleste dialekter i Noreg meir like den nynorske skriftforma enn bokmål. De fleste i antall, eller de fleste i antall brukere? Jeg mistenker det er førstnevnte. AtW Vi har så få timer med nynorsk, så hvis vi bruker dem på matte og engelsk istedet vil det ikke gjøre noen nytte, det er det jeg mener, ja. Men jeg ville få fram at jeg ikke tror at tiden investert i et fag ikke gjør noen nytte, men nøkkelen ligger mer i hvordan man lærer, hvor motiverte elevene er, osv.Man trenger ikke å kunne skrive nynorsk for å føre en samtale, men det er lurt å kunne forstå dialektene. Fro å ta et litt bedre eksempel, prøv å skrive et brev med c++. Selvsagt har det noe å si hvordan man lærer, og motivason osv, men tiden brukt har også noe å si. Mener du vi kunne skippet nynorktimene helt? At de ikke gør noen nytte som nynorskundervisning, siden det er så få av de? AtW Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Sidemål burde vært valgfritt, som det meste annet. Samtidig burde Quenya vært et av valgene av tredjespråk Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Norge fra Trondheim og nordover har bare enkelt ord fra nynorsken. Feil. Folk frå Tromsø til dømes har langt fleire dialektord som ligg nærare nynorsk enn bokmål. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 de er i isåfall et at de få unntakene. her i Nordland er det med noen få unntak få dialekter så har så mange ord som man egentlig kan forbinde med nynorske ord . for min del så virker Nynorsken ( på uttalen ) veldig brautende på samme måten som skarringen til menge bergensere og det virker lite naturlig. det er mulig at der fra Trondheim følere der mer tilgjengelig med Nynorsken men det gjør ikke jeg Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 AtW: Nei, faktisk i antall brukarar.. Det er ikkje snakk om dei seier røynda i stede for verkelegheita. Men bruk av feks sterke konsonanter i stede for "bløde". Altså ikkje direkte kva ord dei bruke, men korleis dei forskjellige orda uttalast. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 AtW:Nei, faktisk i antall brukarar.. Det er ikkje snakk om dei seier røynda i stede for verkelegheita. Men bruk av feks sterke konsonanter i stede for "bløde". Altså ikkje direkte kva ord dei bruke, men korleis dei forskjellige orda uttalast. Jeg er ikke med? Nynorsk er et skriftspråk, ditto med bokmål? Da er det jo hvilke ord man bruker, og hvor nærme de ligger slik vi snakker som teller? Ellers må jeg innrømme at jeg i første omgang er skeptisk til påstnaden, er den dokumentert på noe vis? Oslområdet og bergensområdet har tross alt kanskje 1.5 millioner innbyggere, og ligger slik jeg ser det tydlig nærmere bokmål enn nynorsk. AtW Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 snakker ikke bergenserne nynorsk? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 De snakker bergensk, de, ettersom nynorsk er et skriftspråk (hvilket er blitt gjentatt opptil flere ganger). Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 De snakker bergensk, de, ettersom nynorsk er et skriftspråk (hvilket er blitt gjentatt opptil flere ganger). som du forklarer det er bergensk et eget språk, utdyp deg da man! Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Bergensk er en nynorsknær dialekt. Ingen snakker nynorsk, det er et skriftspråk, som altså skrives. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Bergensere snakker veldig nær bokmål. Resten av Hordaland derimot, ligger nærmere nynorsk. for min del så virker Nynorsken ( på uttalen ) veldig brautende på samme måten som skarringen til menge bergensere og det virker lite naturlig.det er mulig at der fra Trondheim følere der mer tilgjengelig med Nynorsken men det gjør ikke jeg Dette med "brautende" er en subjektiv observasjon og er umulig å debattere på grunnlag av. Bergensk er en reell dialekt, så det blir tullete å si at den er "lite naturlig". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Bergensk er en nynorsknær dialekt. Ingen snakker nynorsk, det er et skriftspråk, som altså skrives. Hvorfor mener du det? Personlig synes jeg bergensk er veldig tett opp til bokmål. AtW Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Bergensk dialekt er i botn og grunn den dialekta vi har i Noreg som skil seg mest ut. Ho høyrer til dei sørvestlandskedialektene, men er utruleg forskjellig i forhold til dialektane rundt. Til dømes har dialekta berre to grammatiske kjønn (inkjekjønn og felleskjønn) noko som den har til felles med norsk-dansk/riksmål. Eit anna kjent trekk ved bergensk er skarre-r'n, som ein finn att i dei vestlandske dialektane. Her er nokre døme på kvifor bergensk skil seg slik ut: * jenta blir til jenten * avisa blir til avisen Ikkje mykje nynorsk over dette nei, men (svake verb): Kaste-gruppen: å kaste, eg kastar, eg kastet, eg har kastet. Dømme-gruppen: å dømme, eg dømmar, eg dømte, eg har dømt. osv. Dialekta består altså av båe erkenynorsk og erkebokmål imo. Endret 3. januar 2009 av aspic Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Bergensk dialekt er i botn og grunn den dialekta vi har i Noreg som skil seg mest ut. Ho høyrer til dei sørvestlandskedialektene, men er utruleg forskjellig i forhold til dialektane rundt. Til dømes har dialekta berre to grammatiske kjønn (inkjekjønn og felleskjønn) noko som den har til felles med norsk-dansk/riksmål. Eit anna kjent trekk ved bergensk er skarre-r'n, som ein finn att i dei vestlandske dialektane. Her er nokre døme på kvifor bergensk skil seg slik ut: * jenta blir til jenten * avisa blir til avisen Ikkje mykje nynorsk over dette nei, men (svake verb): Kaste-gruppen: å kaste, eg kastar, eg kastet, eg har kastet. Dømme-gruppen: å dømme, eg dømmar, eg dømte, eg har dømt. osv. Dialekta består altså av båe erkenynorsk og erkebokmål imo. Hva er det du tenker på med det siste eksemplet? Bøyningen er jo den samme i bokmål. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå