herzeleid Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 . Eneste kommentarene jeg har fått på innleggene mine har vert temmelig usaklige og fylt til randen med bitterhet. Du er jo selv ett strålende på hvor herlig klovnete det fremstår når du spyr ut med dritt og personkarakteristikker samtidig som du beskylder oss som bruker bokmål for å bare ville trykke nonorsken ned i driten. Den jobben klarer dere godt selv. Poenget mitt var å demonstrere fleire språksamfunn som prøver å "halda på målet". I dette tilfellet den skottske dialekta. Dette er noko som er viktig for folk og du som presenterte sånn: "Virker på meg som om mange nynorskfolk også er veldig hårsåre på vegne av dialekten sin." Dette har noko med identiteten til eit menneskje. På samme måte som du kanskje meinar du er ein urban og moderne person, og det skal ikkje vere noko negativt ved det, så ser vi identiteten vår som menneskje ut frå språket vi snakkar. Du kunne sagt du ikkje såg argumentet mitt og bedt meg om å oppklare kva eg meinar. I staden skreiv du "Argumenter gjerne, nå må jeg bare le når jeg leser innlegget ditt men kom gjerne med ett argument eller to." Ser du at du og driv konfliktnivået opp? Ser den, var nok litt unødvendig krass mot deg der. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Overdriv ikkje folk litt om nynorskundervisninga? Eg kan ikkje hugse at eg har hatt så mykje undervisning i nynorsk som folk skal ha det til, iallfall ikkje på VGS. Stilar skal me skrive på både nynorsk og bokmål, det er greit, men lite undervisning. Kanskje me eigentleg burde hatt meir undervisning slik at me lærer språket skikkeleg. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg leser av prinsipp aldri noe som står på nynorsk, med mindre det er noe som kan være særdeles interesant eller meget viktig... De som bruker nynorsk lærer da bokmål, og kan bruke det minst like bra som folk flest, hvorfor må vi da lære nynorsk. Så du meinar at dei som har bokmål som hovudmål ikkje skal læra seg nynorsk, men at resten av landet forventar seg at dei som brukar nynorsk skal lære seg bokmål? Kvar er likestillinga? Lever me ikkje i eit fritt og demokratisk land? Jeg ser du har svart på det jeg har sakt, jeg aner ikke hva du har sakt, men jeg antar at du har kritisert den settningen min som du har sitert. Ut fra den antagelsen så må jeg bare si att du har feil og jeg har rett. Om det viser seg at jeg sier noe som ikke passer til det du skrev så må jeg bare unskyllde, jeg leser nemmelig ikke nynorsk. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Det er jeg enig i. Svensk er mest likt nynorsk, jeg tror ikke vi hadde trengt undervisning i det, men grunnloven, for eksempel, er veldig viktig og den er skrevet på gammelt riksmål. Jeg forstår perfekt nynorsk, men jeg forstår ikke Svensk særlig godt. De er ikke særlige like. Svensk er nærmere nynorsk enn bokmål. Bokmål er nærmere dansk. På språk-forumet har et argument mot nynorsk vært at det er lettere å forstå for våre naboer. Men norsk skal først og fremst forstås av nordmenn. Og svensk er egentlig nærmere nynorsk og det er flere svensker enn dansker å ta hensyn til, særlig her i Norge. alle argumentene for å tvinge Nynorsk på alle i undervisningsammenheng er syltynne og helder ikke når man virkelig må prioritere hva som er viktig. man har tross alt begrenset med både tid og resurser på skolen. i tillegg maktes det ikke å holde bygningene ved like det er også veldig mye forskjellig som skal læres som det skal være plass til nynorsken mot bokmål forvirrer også. som et eksempel : som ordet "dykk" - som oversatt fra nynorsk til bokmål betyr "dere". og på bokmål betyr at noen går nedover. - han tar et "dykk" i arkivet - han dykker til bunnen av fjorden - Har dykk forstått det ? da har jeg poengter at det ikke alltid er så lett som alle skal ha det til "Dykk" er ikke et substantiv. Dessuten, det er en hel del andre ord som er like, både i nynorsk og bokmål. Hva som menes forstår man ut fra sammenhengen det er skrevet i. Igjen mangel på kunnskap. Nynorsk er ikkje ei dialekt, det er ei målform. Du kan jo i det minste gjere eit forsøk på å argumentere for kvifor dykk ikkje e nokre bortskjemde drittungar. Dykk får det jo alltid slik som dykk vil, og nokre få timar med nynorsk på skulen taklar dykk heller ikkje. Desse språklege valgfaga er noko heilt anna enn nynorsk, me har ikkje ein halv million tysk, eller fransk - talande her i landet. Og med fare for å gjenta meg sjølv; nynorsk er det språket i Noreg idag som minner mest om gammalnorsk, difor er det ikkje berre språkleg nynorsk er viktig. Det er ein del av den gamle norske kulturen. Du er da søt også da. Om noen skal argumentere for om de er drittunger eller ikke må det nesten fremlegges argumenter for at vi er det. Men det er nok bare sutring fra din side, så du er tilgitt Nynorsk er en målform ja, korrekt, klappklapp. Men mange nynorskfolk virker veldig hårsåre for dialekten sin (omtrent ingen snakker nynorsk) og forsøk på å slenge dritt til alle østlendinger som det du gjør er jo bare patetisk, det tror jeg de fleste skjønner. Og anngående mangel på kunnskap tror jeg ikke du skal snakke så høyt blir bare pinelig for andre å lese. At "vi alltid får det som vi vil" er jo nokk et eksempel på den bitterheten som åpenbart er grunnen for det hatet man ofte kan spore hos de som desperat klemmer seg fast til standpunktet om å prakke på alle nynorsk. Virker mer som om man vil "gi østlendingane litt av si eige mynt" i stedenfor at man ønsker at de skal komme ut av det med kunnskap. Igjen veldig beskrivende. Anngående noen få timer med nynorsk på skolen dreier det seg om temmelig mange timer i flere år, som naturligvis tar tiden vekk fra fag som elevene faktisk har bruk for. Dette skjønner sikkert du også og jeg har sett dårlig med argumenter for hva positivt det fører med seg. Og norrønt lærer man også om på skolen så vi trenger nok ikke nynorsk for å lære om gammelnorsk. At det er en del av den gamle norske kulturen er vell ganske feil da det er et kunstig konstruert språk. Det er ingen som snakker nynorsk, det er et skriftspråk. Nynorsk er heller ikke et eget språk eller kunstig konstruert, det er like ekte som bokmål. Endret 31. desember 2008 av Zarac Lenke til kommentar
aspic Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 snip Om du vel å ikkje lese/lære nynorsk burde vel du ut ifrå antagelsane dine vere betre i bokmål? Vel, eg kan ikkje seie at du imponerer noko særleg med grammatikken din i alle fall. Dette kan jo sjølvsagt ha med din generelle IQ som tilseier at du uansett ikkje har mykje mellom øyrene når din taktikk for å argumentere mot nynorsk går ut på å oversjå alle argument mot bokmål. Way to go Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Jeg leser av prinsipp aldri noe som står på nynorsk, med mindre det er noe som kan være særdeles interesant eller meget viktig... De som bruker nynorsk lærer da bokmål, og kan bruke det minst like bra som folk flest, hvorfor må vi da lære nynorsk. Så du meinar at dei som har bokmål som hovudmål ikkje skal læra seg nynorsk, men at resten av landet forventar seg at dei som brukar nynorsk skal lære seg bokmål? Kvar er likestillinga? Lever me ikkje i eit fritt og demokratisk land? Jeg ser du har svart på det jeg har sakt, jeg aner ikke hva du har sakt, men jeg antar at du har kritisert den settningen min som du har sitert. Ut fra den antagelsen så må jeg bare si att du har feil og jeg har rett. Om det viser seg at jeg sier noe som ikke passer til det du skrev så må jeg bare unskyllde, jeg leser nemmelig ikke nynorsk. Haha, "Du har feil og jeg har rett"?? Det er kun ein barnsleg påstand utan rotfeste. Om du ikkje les nynorsk av prinsipp, synest eg du kan slutte å diskutere i denne tråden, då du faktisk må lese nynorsk for å sjå motparten si side; altså stort sett dei som skriv nynorsk. PS: Du burde heller bruke tid på å lære deg ditt eige hovudmål før du byrjar å kritisere nynorsk. Endret 31. desember 2008 av Zapticon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 snip Om du vel å ikkje lese/lære nynorsk burde vel du ut ifrå antagelsane dine vere betre i bokmål? Vel, eg kan ikkje seie at du imponerer noko særleg med grammatikken din i alle fall. Dette kan jo sjølvsagt ha med din generelle IQ som tilseier at du uansett ikkje har mykje mellom øyrene når din taktikk for å argumentere mot nynorsk går ut på å oversjå alle argument mot bokmål. Way to go En genrell økt kunnskap i bokmål betyr ikke at en enkelt person er bedre i bokmål, dette burde være elmentær kunnskap. Kanskje vi heller burde hatt litt mer om datatolkning og argumentasjon i skolen, så fikk man færrre av den typen feilslutninger genrelt. Og det hjelper ikke akkurat argumentasjonen din med simple personangrep heller. AtW Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det er jeg enig i. Svensk er mest likt nynorsk, jeg tror ikke vi hadde trengt undervisning i det, men grunnloven, for eksempel, er veldig viktig og den er skrevet på gammelt riksmål. Jeg forstår perfekt nynorsk, men jeg forstår ikke Svensk særlig godt. De er ikke særlige like. Svensk er nærmere nynorsk enn bokmål. Bokmål er nærmere dansk. På språk-forumet har et argument mot nynorsk vært at det er lettere å forstå for våre naboer. Men norsk skal først og fremst forstås av nordmenn. Og svensk er egentlig nærmere nynorsk og det er flere svensker enn dansker å ta hensyn til, særlig her i Norge. alle argumentene for å tvinge Nynorsk på alle i undervisningsammenheng er syltynne og helder ikke når man virkelig må prioritere hva som er viktig. man har tross alt begrenset med både tid og resurser på skolen. i tillegg maktes det ikke å holde bygningene ved like det er også veldig mye forskjellig som skal læres som det skal være plass til nynorsken mot bokmål forvirrer også. som et eksempel : som ordet "dykk" - som oversatt fra nynorsk til bokmål betyr "dere". og på bokmål betyr at noen går nedover. - han tar et "dykk" i arkivet - han dykker til bunnen av fjorden - Har dykk forstått det ? da har jeg poengter at det ikke alltid er så lett som alle skal ha det til "Dykk" er ikke et substantiv. Dessuten, det er en hel del andre ord som er like, både i nynorsk og bokmål. Hva som menes forstår man ut fra sammenhengen det er skrevet i. Igjen mangel på kunnskap. Nynorsk er ikkje ei dialekt, det er ei målform. Du kan jo i det minste gjere eit forsøk på å argumentere for kvifor dykk ikkje e nokre bortskjemde drittungar. Dykk får det jo alltid slik som dykk vil, og nokre få timar med nynorsk på skulen taklar dykk heller ikkje. Desse språklege valgfaga er noko heilt anna enn nynorsk, me har ikkje ein halv million tysk, eller fransk - talande her i landet. Og med fare for å gjenta meg sjølv; nynorsk er det språket i Noreg idag som minner mest om gammalnorsk, difor er det ikkje berre språkleg nynorsk er viktig. Det er ein del av den gamle norske kulturen. Du er da søt også da. Om noen skal argumentere for om de er drittunger eller ikke må det nesten fremlegges argumenter for at vi er det. Men det er nok bare sutring fra din side, så du er tilgitt Nynorsk er en målform ja, korrekt, klappklapp. Men mange nynorskfolk virker veldig hårsåre for dialekten sin (omtrent ingen snakker nynorsk) og forsøk på å slenge dritt til alle østlendinger som det du gjør er jo bare patetisk, det tror jeg de fleste skjønner. Og anngående mangel på kunnskap tror jeg ikke du skal snakke så høyt blir bare pinelig for andre å lese. At "vi alltid får det som vi vil" er jo nokk et eksempel på den bitterheten som åpenbart er grunnen for det hatet man ofte kan spore hos de som desperat klemmer seg fast til standpunktet om å prakke på alle nynorsk. Virker mer som om man vil "gi østlendingane litt av si eige mynt" i stedenfor at man ønsker at de skal komme ut av det med kunnskap. Igjen veldig beskrivende. Anngående noen få timer med nynorsk på skolen dreier det seg om temmelig mange timer i flere år, som naturligvis tar tiden vekk fra fag som elevene faktisk har bruk for. Dette skjønner sikkert du også og jeg har sett dårlig med argumenter for hva positivt det fører med seg. Og norrønt lærer man også om på skolen så vi trenger nok ikke nynorsk for å lære om gammelnorsk. At det er en del av den gamle norske kulturen er vell ganske feil da det er et kunstig konstruert språk. Det er ingen som snakker nynorsk, det er et skriftspråk. Nynorsk er heller ikke et eget språk eller kunstig konstruert, det er like ekte som bokmål. Ingen snakker nynorsk nei, var vell det jeg skrev også? Nynorsk er like ekte som bokmål, altså er du enig i at nynorsk er konstruert snarere enn at det er noe som noen i utgangspunktet snakker/skriver i likhet med bokmål. Dermed faller, i allefall så vidt jeg kan se, argumentet med at det har så mye med gammelnorsk og gammel kultur å gjøre vekk. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Du er da søt også da [...] (omtrent ingen snakker nynorsk) [...] Det er ingen som snakker nynorsk, det er et skriftspråk. Nynorsk er heller ikke et eget språk eller kunstig konstruert, det er like ekte som bokmål. Ingen snakker nynorsk nei, var vell det jeg skrev også? Nynorsk er like ekte som bokmål, altså er du enig i at nynorsk er konstruert snarere enn at det er noe som noen i utgangspunktet snakker/skriver i likhet med bokmål. Dermed faller, i allefall så vidt jeg kan se, argumentet med at det har så mye med gammelnorsk og gammel kultur å gjøre vekk. INGEN snakkar nynorsk, det er difor det heiter SKRIFTSPRÅK. Prøv å begrense den quotinga di forresten. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 snip Om du vel å ikkje lese/lære nynorsk burde vel du ut ifrå antagelsane dine vere betre i bokmål? Vel, eg kan ikkje seie at du imponerer noko særleg med grammatikken din i alle fall. Dette kan jo sjølvsagt ha med din generelle IQ som tilseier at du uansett ikkje har mykje mellom øyrene når din taktikk for å argumentere mot nynorsk går ut på å oversjå alle argument mot bokmål. Way to go Syntes du ikke det var morrsomt... ikke... det var ment som humor. Kanskje min humor er nore rar, skal ikke se bort fra det. Kunne bare ikke dy meg for å svare på den måte siden du svarte meg på nynorsk når jeg tidligere hadde sakt at jeg ikke leste nynorsk som prnsipp, trudde det ville se litt arrig ut, men så er vel jeg noe rar. Det er vel helle rikke helt sannt at jeg alldri leser nynorsk, lit over driving driver vi vel alle med. Mer konkret så hender det innimellm at jeg dropper og lese artikler midt i grunnet de er på nynirsk, og de ikke er interesange nokk, hadde de vært på norsk (bokmål) så hadde jeg lest dem, men det var for tunge og lese i forhold til hvor interessange de var. Du sa noe om min IQ, jeg føler jeg bare må svare på det utsagnet. IQen min er det nemmelig ingen ting i veien med, EQen derimot den er lav, er redd IQen har stjelt en god del poeng fra EQen. Jeg er heller ingen språkmann, mine talenter ligger i andre felt, som vitenskap og teknologi. c/c++, java, prolog og lisp osv. er mye enklere og utrulig mye mer nyttig en nynorsk og tysk. Jeg leser av prinsipp aldri noe som står på nynorsk, med mindre det er noe som kan være særdeles interesant eller meget viktig... De som bruker nynorsk lærer da bokmål, og kan bruke det minst like bra som folk flest, hvorfor må vi da lære nynorsk. Så du meinar at dei som har bokmål som hovudmål ikkje skal læra seg nynorsk, men at resten av landet forventar seg at dei som brukar nynorsk skal lære seg bokmål? Kvar er likestillinga? Lever me ikkje i eit fritt og demokratisk land? Jeg ser du har svart på det jeg har sakt, jeg aner ikke hva du har sakt, men jeg antar at du har kritisert den settningen min som du har sitert. Ut fra den antagelsen så må jeg bare si att du har feil og jeg har rett. Om det viser seg at jeg sier noe som ikke passer til det du skrev så må jeg bare unskyllde, jeg leser nemmelig ikke nynorsk. ... PS: Du burde heller bruke tid på å lære deg ditt eige hovudmål før du byrjar å kritisere nynorsk. Jeg er helt ening i att jeg burde bruke tid på å lære meg bokmål bedre(sålangt det går), men jeg kan vel kritisere nynorsk like vel. På ungdomskolen og på vgs så slapp jeg nynorsk, men jeg måtte faktisk sitte i nynorsk timene like vel, jeg slapp bare karakter. De burde da heller ha gitt meg noen oppgaver beregnet til og bedre norsken min som jeg kunne brukt den tiden på, men isteden måtte jeg sitte og kaste bort tid på nynorsk timer jeg ikke hadde noe brukfor. Det var kasnkje mer kritikk mot skolesystemet, men jeg ser uanset ingen nytte i nynirsk. Folk trenger ikke å lære mer en to språk, Bokmål og Engelsk. Hele verden burde kunn lære seg to språk, morsmål og engelsk, og om en vill lære mer burde det være frivillig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Du er da søt også da [...] (omtrent ingen snakker nynorsk) [...] Det er ingen som snakker nynorsk, det er et skriftspråk. Nynorsk er heller ikke et eget språk eller kunstig konstruert, det er like ekte som bokmål. Ingen snakker nynorsk nei, var vell det jeg skrev også? Nynorsk er like ekte som bokmål, altså er du enig i at nynorsk er konstruert snarere enn at det er noe som noen i utgangspunktet snakker/skriver i likhet med bokmål. Dermed faller, i allefall så vidt jeg kan se, argumentet med at det har så mye med gammelnorsk og gammel kultur å gjøre vekk. INGEN snakkar nynorsk, det er difor det heiter SKRIFTSPRÅK. Prøv å begrense den quotinga di forresten. Var det enda en sitering som påsto de samme som jeg allerede har sagt? Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Nei, du skreiv at OMTRENT ingen snakkar nynorsk, eg sa at INGEN snakkar nynorsk. Det er ein forskjell på dei to. Men det var kanskje ikkje så lett å få med seg, sitatet av deg var jo berre utheva og kursivert. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Snaker de ike nynorsk på noen nyhetssendinger? Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Jo, greit, der snakkar dei ganske så nynorsk, men det er uansett ikkje slik dei snakkar til vanleg. Men blås i det no, enkelt sagt, så er nynorsk eit skriftspråk, og ikkje ei dialekt. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Syntes du ikke det var morrsomt... ikke... det var ment som humor. Kanskje min humor er nore rar, skal ikke se bort fra det. Kunne bare ikke dy meg for å svare på den måte siden du svarte meg på nynorsk når jeg tidligere hadde sakt at jeg ikke leste nynorsk som prnsipp, trudde det ville se litt arrig ut, men så er vel jeg noe rar. Det er vel helle rikke helt sannt at jeg alldri leser nynorsk, lit over driving driver vi vel alle med. Mer konkret så hender det innimellm at jeg dropper og lese artikler midt i grunnet de er på nynirsk, og de ikke er interesange nokk, hadde de vært på norsk (bokmål) så hadde jeg lest dem, men det var for tunge og lese i forhold til hvor interessange de var. Du sa noe om min IQ, jeg føler jeg bare må svare på det utsagnet. IQen min er det nemmelig ingen ting i veien med, EQen derimot den er lav, er redd IQen har stjelt en god del poeng fra EQen. Jeg er heller ingen språkmann, mine talenter ligger i andre felt, som vitenskap og teknologi. c/c++, java, prolog og lisp osv. er mye enklere og utrulig mye mer nyttig en nynorsk og tysk. Greit Ironi over nett verkar sjeldan bra, og eg beklagar at eg "fyrte meg opp". Men du seier jo sjølv at du bad om det då Heilt greit at du droppar artiklar som er på nynorsk og uinteressante, men om du byrjar å droppe artiklar av prinsipp fordi dei er på nynorsk vil du berre gå glipp av mange gode tekstar Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Nynorskundervisning tar av vanlige norsktimer. Ergo ville du i stedet brukt mer tid på norskundervisning generelt, fremfor at andre fag fikk flere timer. Hvorfor er det noen automatikk i dette? Om man synes norsk ikke trenger alle timene når nynorsktiden er tatt vekk, så kan man jo bare endre dette. Det er jo vesentlig mindre omstendlig enn det vil være å fjerne nynorsk. AtW Men du tror at norske elever vil bli bedre i matte og engelsk hvis vi avskaffer nynorsken og heller bruker den lille tiden på det? Hvis det er noe nynorsk bør erstattes med er det jo bokmål, for det er nok av folk her som sliter med det. Om du vel å ikkje lese/lære nynorsk burde vel du ut ifrå antagelsane dine vere betre i bokmål? Vel, eg kan ikkje seie at du imponerer noko særleg med grammatikken din i alle fall. Dette kan jo sjølvsagt ha med din generelle IQ som tilseier at du uansett ikkje har mykje mellom øyrene når din taktikk for å argumentere mot nynorsk går ut på å oversjå alle argument mot bokmål. Way to go En genrell økt kunnskap i bokmål betyr ikke at en enkelt person er bedre i bokmål, dette burde være elmentær kunnskap. Kanskje vi heller burde hatt litt mer om datatolkning og argumentasjon i skolen, så fikk man færrre av den typen feilslutninger genrelt. Og det hjelper ikke akkurat argumentasjonen din med simple personangrep heller. AtW Eller kanskje norske elever bare skulle få mer norskundervisning generelt, så vi hadde sluppet slike feil som "genrell", "elmentær" og "færrre". Svensk er nærmere nynorsk enn bokmål. Bokmål er nærmere dansk. På språk-forumet har et argument mot nynorsk vært at det er lettere å forstå for våre naboer. Men norsk skal først og fremst forstås av nordmenn. Og svensk er egentlig nærmere nynorsk og det er flere svensker enn dansker å ta hensyn til, særlig her i Norge. alle argumentene for å tvinge Nynorsk på alle i undervisningsammenheng er syltynne og helder ikke når man virkelig må prioritere hva som er viktig. man har tross alt begrenset med både tid og resurser på skolen. i tillegg maktes det ikke å holde bygningene ved like det er også veldig mye forskjellig som skal læres som det skal være plass til nynorsken mot bokmål forvirrer også. som et eksempel : som ordet "dykk" - som oversatt fra nynorsk til bokmål betyr "dere". og på bokmål betyr at noen går nedover. - han tar et "dykk" i arkivet - han dykker til bunnen av fjorden - Har dykk forstått det ? da har jeg poengter at det ikke alltid er så lett som alle skal ha det til "Dykk" er ikke et substantiv. Dessuten, det er en hel del andre ord som er like, både i nynorsk og bokmål. Hva som menes forstår man ut fra sammenhengen det er skrevet i. Igjen mangel på kunnskap. Nynorsk er ikkje ei dialekt, det er ei målform. Du kan jo i det minste gjere eit forsøk på å argumentere for kvifor dykk ikkje e nokre bortskjemde drittungar. Dykk får det jo alltid slik som dykk vil, og nokre få timar med nynorsk på skulen taklar dykk heller ikkje. Desse språklege valgfaga er noko heilt anna enn nynorsk, me har ikkje ein halv million tysk, eller fransk - talande her i landet. Og med fare for å gjenta meg sjølv; nynorsk er det språket i Noreg idag som minner mest om gammalnorsk, difor er det ikkje berre språkleg nynorsk er viktig. Det er ein del av den gamle norske kulturen. Du er da søt også da. Om noen skal argumentere for om de er drittunger eller ikke må det nesten fremlegges argumenter for at vi er det. Men det er nok bare sutring fra din side, så du er tilgitt Nynorsk er en målform ja, korrekt, klappklapp. Men mange nynorskfolk virker veldig hårsåre for dialekten sin (omtrent ingen snakker nynorsk) og forsøk på å slenge dritt til alle østlendinger som det du gjør er jo bare patetisk, det tror jeg de fleste skjønner. Og anngående mangel på kunnskap tror jeg ikke du skal snakke så høyt blir bare pinelig for andre å lese. At "vi alltid får det som vi vil" er jo nokk et eksempel på den bitterheten som åpenbart er grunnen for det hatet man ofte kan spore hos de som desperat klemmer seg fast til standpunktet om å prakke på alle nynorsk. Virker mer som om man vil "gi østlendingane litt av si eige mynt" i stedenfor at man ønsker at de skal komme ut av det med kunnskap. Igjen veldig beskrivende. Anngående noen få timer med nynorsk på skolen dreier det seg om temmelig mange timer i flere år, som naturligvis tar tiden vekk fra fag som elevene faktisk har bruk for. Dette skjønner sikkert du også og jeg har sett dårlig med argumenter for hva positivt det fører med seg. Og norrønt lærer man også om på skolen så vi trenger nok ikke nynorsk for å lære om gammelnorsk. At det er en del av den gamle norske kulturen er vell ganske feil da det er et kunstig konstruert språk. Det er ingen som snakker nynorsk, det er et skriftspråk. Nynorsk er heller ikke et eget språk eller kunstig konstruert, det er like ekte som bokmål. Ingen snakker nynorsk nei, var vell det jeg skrev også? Nynorsk er like ekte som bokmål, altså er du enig i at nynorsk er konstruert snarere enn at det er noe som noen i utgangspunktet snakker/skriver i likhet med bokmål. Dermed faller, i allefall så vidt jeg kan se, argumentet med at det har så mye med gammelnorsk og gammel kultur å gjøre vekk. Du skrev at nesten ingen snakker nynorsk. Ingen snakker hverken nynorsk eller bokmål, de er (fortsatt) begge skriftspråk. På vestlandet snakker de dialekter som ligger tett opp mot nynorsk. Nynorsk er basert på de dialektene som er mest like gammelnorsk. Språk er kultur. Syntes du ikke det var morrsomt... ikke... det var ment som humor. Kanskje min humor er nore rar, skal ikke se bort fra det. Kunne bare ikke dy meg for å svare på den måte siden du svarte meg på nynorsk når jeg tidligere hadde sakt at jeg ikke leste nynorsk som prnsipp, trudde det ville se litt arrig ut, men så er vel jeg noe rar. Det er vel helle rikke helt sannt at jeg alldri leser nynorsk, lit over driving driver vi vel alle med. Mer konkret så hender det innimellm at jeg dropper og lese artikler midt i grunnet de er på nynirsk, og de ikke er interesange nokk, hadde de vært på norsk (bokmål) så hadde jeg lest dem, men det var for tunge og lese i forhold til hvor interessange de var. Du sa noe om min IQ, jeg føler jeg bare må svare på det utsagnet. IQen min er det nemmelig ingen ting i veien med, EQen derimot den er lav, er redd IQen har stjelt en god del poeng fra EQen. Jeg er heller ingen språkmann, mine talenter ligger i andre felt, som vitenskap og teknologi. c/c++, java, prolog og lisp osv. er mye enklere og utrulig mye mer nyttig en nynorsk og tysk. PS: Du burde heller bruke tid på å lære deg ditt eige hovudmål før du byrjar å kritisere nynorsk. Jeg er helt ening i att jeg burde bruke tid på å lære meg bokmål bedre(sålangt det går), men jeg kan vel kritisere nynorsk like vel. På ungdomskolen og på vgs så slapp jeg nynorsk, men jeg måtte faktisk sitte i nynorsk timene like vel, jeg slapp bare karakter. De burde da heller ha gitt meg noen oppgaver beregnet til og bedre norsken min som jeg kunne brukt den tiden på, men isteden måtte jeg sitte og kaste bort tid på nynorsk timer jeg ikke hadde noe brukfor. Det var kasnkje mer kritikk mot skolesystemet, men jeg ser uanset ingen nytte i nynirsk. Folk trenger ikke å lære mer en to språk, Bokmål og Engelsk. Hele verden burde kunn lære seg to språk, morsmål og engelsk, og om en vill lære mer burde det være frivillig. 1. c/c++, java, prolog og lisp osv. er ikke mer nyttig enn nynorsk eller tysk. Vi har ikke en halv million mennesker som kommuniserer med programmeringsspråk i Norge. Det har heller ikke like mange bruksområder som nynorsk. Du vil ikke komme langt med å bare kunne programeringsspråk i tysktalende land. 2. Du er ikke fritatt fra undervisningen selv om du er fritatt for karakteren. Du er bare fritatt fra å skrive nynorsk, ikke lese det. Du har ikke mindre bruk for nynorsk selv om du er fritatt fra det. Du må heller kritisere skolen din, for elever som ikke har nynorsk skal få tilrettelagt undervisningen sin så man kan gjøre oppgaver på bokmål istedet. Bokmål er ikke et eget språk, det er norsk. Her i Norge har du ikke direkte behov for å kunne engelsk, selv om det er bra å forstå ellers. I mange land holder det ikke å bare kunne morsmålet sitt og engelsk. På Stillehavsøyene må folk flest kunne fire språk. Snaker de ike nynorsk på noen nyhetssendinger? De snakker ikke nynorsk, men en dialekt som ligger tett opp mot nynorsk. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) De som må prate nynorsk på tv men som ikke har en sli kdialekt fra før snakker vell faktisk nynorsk da. Ser i allefall ikke hva annet man skulle kalle det? Endret 1. januar 2009 av herzeleid Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Men du tror at norske elever vil bli bedre i matte og engelsk hvis vi avskaffer nynorsken og heller bruker den lille tiden på det? Hvis det er noe nynorsk bør erstattes med er det jo bokmål, for det er nok av folk her som sliter med det. Om du vel å ikkje lese/lære nynorsk burde vel du ut ifrå antagelsane dine vere betre i bokmål? Vel, eg kan ikkje seie at du imponerer noko særleg med grammatikken din i alle fall. Dette kan jo sjølvsagt ha med din generelle IQ som tilseier at du uansett ikkje har mykje mellom øyrene når din taktikk for å argumentere mot nynorsk går ut på å oversjå alle argument mot bokmål. Way to go En genrell økt kunnskap i bokmål betyr ikke at en enkelt person er bedre i bokmål, dette burde være elmentær kunnskap. Kanskje vi heller burde hatt litt mer om datatolkning og argumentasjon i skolen, så fikk man færrre av den typen feilslutninger genrelt. Og det hjelper ikke akkurat argumentasjonen din med simple personangrep heller. AtW Eller kanskje norske elever bare skulle få mer norskundervisning generelt, så vi hadde sluppet slike feil som "genrell", "elmentær" og "færrre". Prøver du igjen å argumentere for at hva man bruker tiden på i skolen er irrelevant? Personlig mener jeg man har mer igjen for å bruke tiden på andre ting enn bokmål, det har allerede svært mye tid tilegnet, og mer tid tror jeg ikke er spesielt nyttig, det er andre ting som er viktigere å ha inn i allmenndannelsen, der samfunnets kunnskaper er farlig lave (farlig fordi folk trekker irrasjonelle slutninger). Ellers registerer jeg at du ikke klarer å la være med dine personfokuserte stikk, jeg anbefaler deg å la være, da innleggene dine framstår som lite seriøse. AtW Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Heilt greit at du droppar artiklar som er på nynorsk og uinteressante, men om du byrjar å droppe artiklar av prinsipp fordi dei er på nynorsk vil du berre gå glipp av mange gode tekstar En bokmåls tekst må være X interesang for att jeg skal gidde og lese den, mens en nynorsk må være 2X interesang for å veie opp for att det er tyngere og lese. Grunnen til att jeg sier at jeg ike leser nynorsk tekseter av prinsipp er ett fåfengt håp om att jeg skal få andre til go si det samme slik at det skal spre seg og videre føre til att nynorsk forsvinner siden folk trur ingen leser det. Lite sansynelig, men det går ann å håpe. 1. c/c++, java, prolog og lisp osv. er ikke mer nyttig enn nynorsk eller tysk. Vi har ikke en halv million mennesker som kommuniserer med programmeringsspråk i Norge. Det har heller ikke like mange bruksområder som nynorsk. Du vil ikke komme langt med å bare kunne programeringsspråk i tysktalende land. 2. Du er ikke fritatt fra undervisningen selv om du er fritatt for karakteren. Du er bare fritatt fra å skrive nynorsk, ikke lese det. Du har ikke mindre bruk for nynorsk selv om du er fritatt fra det. Du må heller kritisere skolen din, for elever som ikke har nynorsk skal få tilrettelagt undervisningen sin så man kan gjøre oppgaver på bokmål istedet. Bokmål er ikke et eget språk, det er norsk. Her i Norge har du ikke direkte behov for å kunne engelsk, selv om det er bra å forstå ellers. I mange land holder det ikke å bare kunne morsmålet sitt og engelsk. På Stillehavsøyene må folk flest kunne fire språk. 1. Det er flere folk i verden som bruker c++ enn nynorsk. Kan riktig nokk ikke komunisere i lik grad med verandre, men det er flere som bruker det. En som kunn kan c++ vil kunne få flere jobber en en som kunn kan nynorsk. De aller fleste som kann programere kan noe engelsk, så å kunne programmer vil indirekte føre til att en vil kunne komunisere i ett tysktalende land. 2. Jeg sa vel noe om att det muligesn var mer kritikk mot skoe systemet. Ingen burde trenge å lære mer en to språk om det andre språket var en internasjonal standard. Om alle lærer engelsk i tilegg til morsmålet så trengs det ikke mer siden alle da kan komunisere med verandre. Om noen like vel vil lære seg ett tredje språkl burde det være frivillig siden det hadde vært unyttig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 De som må prate nynorsk på tv men som ikke har en sli kdialekt fra før snakker vell faktisk nynorsk da. Ser i allefall ikke hva annet man skulle kalle det? Dialekten er falsk, men de kan likevel ikke snakke et skriftspråk. Prøver du igjen å argumentere for at hva man bruker tiden på i skolen er irrelevant? Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, jeg skjønner ikke hvordan du på et mirakuløst vis har klart å vri det jeg har sagt til å bety akkurat dette. Personlig mener jeg man har mer igjen for å bruke tiden på andre ting enn bokmål, det har allerede svært mye tid tilegnet, og mer tid tror jeg ikke er spesielt nyttig, det er andre ting som er viktigere å ha inn i allmenndannelsen, der samfunnets kunnskaper er farlig lave (farlig fordi folk trekker irrasjonelle slutninger). Ellers registerer jeg at du ikke klarer å la være med dine personfokuserte stikk, jeg anbefaler deg å la være, da innleggene dine framstår som lite seriøse. Har påstår du akkurat det du beskyldte meg for å tro overfor. Samfunnskunnskap, sammen med geografi og historie, hører til samfunnsfag. Mine personfokuserte stikk er basert på den norske snitteleven og hva folk sier i denne tråden. Kanskje du skulle påpeke hva som er feil. 1. c/c++, java, prolog og lisp osv. er ikke mer nyttig enn nynorsk eller tysk. Vi har ikke en halv million mennesker som kommuniserer med programmeringsspråk i Norge. Det har heller ikke like mange bruksområder som nynorsk. Du vil ikke komme langt med å bare kunne programeringsspråk i tysktalende land. 2. Du er ikke fritatt fra undervisningen selv om du er fritatt for karakteren. Du er bare fritatt fra å skrive nynorsk, ikke lese det. Du har ikke mindre bruk for nynorsk selv om du er fritatt fra det. Du må heller kritisere skolen din, for elever som ikke har nynorsk skal få tilrettelagt undervisningen sin så man kan gjøre oppgaver på bokmål istedet. Bokmål er ikke et eget språk, det er norsk. Her i Norge har du ikke direkte behov for å kunne engelsk, selv om det er bra å forstå ellers. I mange land holder det ikke å bare kunne morsmålet sitt og engelsk. På Stillehavsøyene må folk flest kunne fire språk. 1. Det er flere folk i verden som bruker c++ enn nynorsk. Kan riktig nokk ikke komunisere i lik grad med verandre, men det er flere som bruker det. En som kunn kan c++ vil kunne få flere jobber en en som kunn kan nynorsk. De aller fleste som kann programere kan noe engelsk, så å kunne programmer vil indirekte føre til att en vil kunne komunisere i ett tysktalende land. 2. Jeg sa vel noe om att det muligesn var mer kritikk mot skoe systemet. Ingen burde trenge å lære mer en to språk om det andre språket var en internasjonal standard. Om alle lærer engelsk i tilegg til morsmålet så trengs det ikke mer siden alle da kan komunisere med verandre. Om noen like vel vil lære seg ett tredje språkl burde det være frivillig siden det hadde vært unyttig. c++ vil ikke være mer nyttig for Ola Nordmann enn nynorsk. Jeg tok ikke forbehold om at man kan engelsk i et tysktalende land, det var det som var problemet. Prøv å føre en samtale ved å snakke c++. Du kritiserte skolesystemet, jeg sa at du heller burde rettet kritikken mot skolen din. Jeg er enig i at vi her i Norge (foruten om de som har samisk eller et annet fremmedspråk som morsmål) ikke vil trenge å kunne mer enn to språk. Det er jo i veldig stor grad tilfelle for verden i dag, men det er egentlig uvesentlig for debatten, fordi bokmål og nynorsk er samme språk og vi trenger ikke å ta hensyn til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå