ATWindsor Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg svarer på det folk sier i tråden, når folk lirer av seg føleri som "det er et plagiat av dansk", som ikke har noe med hvor godt egnet det er som kommunikasjonsredskap, så svarer jeg på det. Men angående om vi bør beholde det i skolen, hva er argumentene for å ha obligatorisk innføring av to nesten helt like skriftspråk? Argumentasjonen hittil i tråden har jo vært mildt sagt svak for dette. Hvorfor skal man bruke såpass mye ressurser på å beholde et ekstra skriftspråk som i praksis er redundant? Hvorfor er det nødvendig å lære dette for andre enn de som driver med historie, litteraturforskning, oversetting osv? AtW Eg ser den. Argumentar for å behalde nynorsk som eit skriftspråk på lik linje med bokmål: - Betre oppfatning av andre språk. - Betre kulturoppfatning - Enklare å kommunisere med folk frå andre kantar av landet, ikkje berre østlandet. (Oppfatning av dialektar) - Vidareføring av norsk kultur, sidan nynorsk er det språket som minnar mest om gamalnorsk - Rundt ein halv million nordmenn brukar nynorsk som skriftspråk. Det er meir enn stort nok til å være på lik linje med bokmål. - Østlendingar er nokre bortskjemde drittungar, dei har berre godt av å lære seg noko litt motvillig. - Nynorsk er estetisk mykje vakrare enn bokmål. Der var nokon. - I såfall burde man heller fokusere mer på de spårkene man vil forstå, nynorsk hjelper nok litt, men det e rmer effektivt å fokusere direkte på spårkene man vil bli bedre i. - Greit nok, men ikke viktig nok til at det ør være obligatorisk, da bør man heller ha litt orientering om nynorsk i norsken, alla det man har om norrønt o.l. - Personlig føler jeg ikke nynorks har hjulpet noe som helst for min dialektforståelse - Kultur utvikler seg hele tiden, å holde på det gamle bare fordi det er gammelt er en stagnering av kulturen. - rundt 4 millioner nordmenn får kastet bort tid og ressurser på et ekstra skriftspråk som er så godt som likt som det vi har fra før. - Det er nok av nyttige fag som ikke alle liker. - Deg om det. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) At det er unyttig er et like dårlig (og feilaktig) argument mot nynorsk. Det er allmenn kjent at utbyttet du får av undervisningen på skolen går mer på hvor gode lærere du har enn hvor mye tid du bruker der. Hvis elevene hadde brukt mer tid på å lære seg sidemålet sitt enn å syte hadde de kanskje ikke trengt så mange timers undervisning. Min rungende mening er at østlendinger flest ikke kan klage ved å påstå at de forstår det likevel, når 3erne og 2erne ruller inn. Mener du det er irrelevant hvordan man legger opp læreplanen, og hva man bruker tiden sin på skolen på? Om ikke, hvorfor skal man ikke tilstrebe å bruke tiden der mer fornuftig? Du er klar over at det er mulig å både ha gode lærere OG bruke tiden på skolen mer fornuftig? Elver bruker ikke skoletiden på å "syte over nynorsk", og uansett bruker man langt mindre tid på å debattere nynorsk enn å ha nynorsk på skolen. Videre burde du vel innse at dette er lite annet en tøvete overdrivelser og personkarakteristikker. Nynorsk-forfekterene har tydligvis problemer med å komme opp med saklig argumenter for nynorsk. Et argument er litt bedre forståelse for andre språk, men da kunne man like gjerne brukt denne tidne på disse andre språkene (bokmål, engelsk, tysk eller hva som helst). Ellers er denne tråden full av argumenter av typen "det kunne vært verre", eller basert på tradisjon eller loven, hvor er argumentene for å beholde systemet med to nesten like skriftspråk som obligatoriske? AtW Hvor godt man bruker tiden og hvor gode lærere man har er mye viktigere enn hvor mye tid man bruker. Derfor trenger norske elever mer effektiv undervisning i sidemålet sitt framfor mindre undervisning. Bokmål og nynorsk er det samme språket, engelsk har vi allerede en god del timers undervisning i og tysk eller hva som helst er ikke like nyttig som nynorsk i Norge. Nynorskmotstandere har tydelige problemer med å komme opp med saklige argumenter mot nynorsk. Ellers svinner innlegget ditt hen i alle skrivefeilene dine, så kanskje du skulle tatt for deg begge målformene i slengen? Du omgår sprøsmålet, mener du det ikke er relevant hva man bruker tiden sin på på skolen? Du kan kverne så mye du vil om "effektiv undervisning" og "gode lærere", det er allikevel relevant hva man bruker den begrensede tidne man har på. Det er mange ting som er vesentlig mer nyttig å bruke tid på enn de tre språkene du nevner i mine øyne, naturfag feks. FOr å liste opp hovedargumentet mot nynorsk igjen: Det koster en god del ressurser og tid, for å opprettholde et skriftspråk som har så godt som ingen positiv innvirkning på befolkningens evne til å kommuinisere (som et språk er til for). Jeg er vel forøvrig et produkt av en genrasjon som har påtvunget nynorskundervisning da, så det er på tide å legge om? Kanskje vi bør få litt mer argumentasjonsteori inn i skolen, så vi slipper tåplige personkarakteristikker istedet? AtW Endret 29. desember 2008 av ATWindsor Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (...) Kun syting fra dere. Igjen med disse smålige stikkene. Vis til en post fra en som er imot nynorsk hvor det ikke bare er syt, da. Du kan jo se på mange av postene her, det er saklig argumentasjon for å ta vekk nynorsk som obligatorisk skriftspråk i dagens form. Hva legger du i ordet sytingen uansett? Argumenter du ikke klarer å besvare på en saklig måte, som går imot ditt synspunkt? AtW Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Argumentar for å behalde nynorsk som eit skriftspråk på lik linje med bokmål: - Betre oppfatning av andre språk. - Betre kulturoppfatning - Enklare å kommunisere med folk frå andre kantar av landet, ikkje berre østlandet. (Oppfatning av dialektar) - Vidareføring av norsk kultur, sidan nynorsk er det språket som minnar mest om gamalnorsk - Rundt ein halv million nordmenn brukar nynorsk som skriftspråk. Det er meir enn stort nok til å være på lik linje med bokmål. - Østlendingar er nokre bortskjemde drittungar, dei har berre godt av å lære seg noko litt motvillig. - Nynorsk er estetisk mykje vakrare enn bokmål. - I såfall burde man heller fokusere mer på de spårkene man vil forstå, nynorsk hjelper nok litt, men det e rmer effektivt å fokusere direkte på spårkene man vil bli bedre i. - Greit nok, men ikke viktig nok til at det ør være obligatorisk, da bør man heller ha litt orientering om nynorsk i norsken, alla det man har om norrønt o.l. - Personlig føler jeg ikke nynorks har hjulpet noe som helst for min dialektforståelse - Kultur utvikler seg hele tiden, å holde på det gamle bare fordi det er gammelt er en stagnering av kulturen. - rundt 4 millioner nordmenn får kastet bort tid og ressurser på et ekstra skriftspråk som er så godt som likt som det vi har fra før. - Det er nok av nyttige fag som ikke alle liker. - Deg om det. AtW - Ein fokuserar allereie på andre språk, men med nynorsken kjem litt av den forståinga inni norsktimane. - Orientering om nynorsk i norsken har me den dag i dag. - Eg høyrar du seier det, men no snakkar eg ikkje om deg heller. - Det kalles for bevaring og vidareføring av eldre kultur. Eldre kultur er like viktig som nyare. - Rundt 4 millionar nordmenn får lære noko litt meir eksotisk, og kan lettare forstå og kommunisere med den halve millionen nynorskbrukarar. - Det handlar generelt om instilling. Alt kan bli interresant om ein berre vil, mykje lettare og lære blir det òg. - Off topic. Du bør kunne greie såpass å unngå trippelposting. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 ser at det er enkelte her som ønsker en begrunning på hvorfor enkelte av oss mener sidemål (nynorsk får de som snakker bokmål og bokmål for de som snakker nynorsk) er bortkastet tid og ressurser. nå snakker jeg får min del og oss som bor i nordland, vår dialekt er basert på bokmål, men vi har enkelte ting som minner om nynorsk (skriver sikkert noe feil på nynorsken =(), eks: ordet jeg blir på nynorsk eg som igjen på min dialekt blir æ, ordet hva, hvor og hvorfor blir på nynorsk kva, kvar, kvifor blir ka, kor og koffer. så oss nordlendinger har ikke dette store språkbarrieren siden jeg mener selv at vår dialekt er en stor blanding av mange dialekter både på bokmåls siden og nynorsk siden. så jeg føler at jeg behersker forståelsen av nynorsk selv uten undervisning. så kan jeg argumentere at slik skolen er i dag er ikke norske elever flinke, vi ligger lavt på internasjonale tester og jeg mener at man kunne heller ha brukt tiden og ressursene fra sidemåls undervisning over til viktigere fag. etter min mening er disse fagene viktig: 1. norsk (sitt eget sidemål) undervisning får å lære å skrive og lese 2. matte kommer man heller ikke langt med 3. engelsk det viktigste språkfaget på globalt nivå 4. krl/religions lære er viktig får å få en forståelse av andres kulturer og tro 5. samfunnsfag/historie er viktig får å lære om verden 6. gym... her er fagene som jeg mener ikke er viktig 1. spansk/fransk/tysk er egentlig unødvendig får folk flest 2. sidemål (nynorsk/bokmål) den vanlige mannen i gate har ikke bruk får dette av tiden man lærer sidemål kunne man ha brukt mer tid på faktisk engelsk og matte som er og forblir et viktigere fag globalt og lokalt som jeg anser det blir begge sidemålene mer og mer lik siden mer og mer fremmedord blir adoptert kommer det en gang i tiden til å bare bli et norsk mål. og jeg tror også om 100-200 års tid snakker vi engelsk som morsmål men hvorfor mener dere at nynorsk høres finere ut? selv mener jeg at alle dialekter og norsk mål høres finere ut til forskjellige bruk, kan nevne at det kvidret de snakker i Oslo passer ikke til banning, skal man høre ordentlig baning skal man høre på en illsint nordlending. her er mine argumenter, så det blir deres jobb i tolke dette Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 jeg sitter nå med den følelsen at mange av de 500 000 normen som etter statistikken bruker nynorsk ( hvor mange av den gjør det frivillig ? ) ønsker å gi os bokmålsbrukere en ekstra utfordring . hadde det vær et dataspill så hadde det vær greit , men slik er det ikke. vi er interessert i å forstå det vi leserer uten noen unødvendige omveier.derfor bør nynorsken for oss ( eller sidemålet ) være helt frivillig . jeg forstår slett ikke hvorfor det skal tvinges inn den vanlige skole. det som har nytte av det av os 90% er jo: - bare de som ønsker å lekse seg lit med det språket - de som skal undervise i det (da blir argumentet kunstig tvunget frem) - resten har omtrent ikke bruk for nynorsken at den er så lik dialektene rundt omkring i Norge stemmer heller ikke. det er toppen 50% av dialektene som ligner. resten har like mye avstand fra både bokmål som nynorsk i den vanlig talen og de foretrekker bokmål som skriftspråk. det spiller heller ingen rolle hvor språket oppsto Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Argumentar for å behalde nynorsk som eit skriftspråk på lik linje med bokmål: - Betre oppfatning av andre språk. - Betre kulturoppfatning - Enklare å kommunisere med folk frå andre kantar av landet, ikkje berre østlandet. (Oppfatning av dialektar) - Vidareføring av norsk kultur, sidan nynorsk er det språket som minnar mest om gamalnorsk - Rundt ein halv million nordmenn brukar nynorsk som skriftspråk. Det er meir enn stort nok til å være på lik linje med bokmål. - Østlendingar er nokre bortskjemde drittungar, dei har berre godt av å lære seg noko litt motvillig. - Nynorsk er estetisk mykje vakrare enn bokmål. Der var nokon. Hva med den aller viktigste. Mye litteratur er skrevet på nynorsk, og det er viktig at vi forstår litteraturen. En ting jeg har ofte lurt på er hvorfor vi ikke har undervisning på svensk og andre målformer som gammel riksmål og andre vansklige skrivemåter. Det er jeg enig i. Svensk er mest likt nynorsk, jeg tror ikke vi hadde trengt undervisning i det, men grunnloven, for eksempel, er veldig viktig og den er skrevet på gammelt riksmål. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) som jeg anser det blir begge sidemålene mer og mer lik siden mer og mer fremmedord blir adoptert kommer det en gang i tiden til å bare bli et norsk mål. og jeg tror også om 100-200 års tid snakker vi engelsk som morsmål Målformene blir likere hverandre, men så lenge Norge er et fritt land vil morsmålet vårt være norsk, selv om språket utvikler seg. Endret: Det var ment å være et innlegg. Endret 29. desember 2008 av Zarac Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Argumentar for å behalde nynorsk som eit skriftspråk på lik linje med bokmål: - Betre oppfatning av andre språk. - Betre kulturoppfatning - Enklare å kommunisere med folk frå andre kantar av landet, ikkje berre østlandet. (Oppfatning av dialektar) - Vidareføring av norsk kultur, sidan nynorsk er det språket som minnar mest om gamalnorsk - Rundt ein halv million nordmenn brukar nynorsk som skriftspråk. Det er meir enn stort nok til å være på lik linje med bokmål. - Østlendingar er nokre bortskjemde drittungar, dei har berre godt av å lære seg noko litt motvillig. - Nynorsk er estetisk mykje vakrare enn bokmål. Der var nokon. Hva med den aller viktigste. Mye litteratur er skrevet på nynorsk, og det er viktig at vi forstår litteraturen. En ting jeg har ofte lurt på er hvorfor vi ikke har undervisning på svensk og andre målformer som gammel riksmål og andre vansklige skrivemåter. Det er jeg enig i. Svensk er mest likt nynorsk, jeg tror ikke vi hadde trengt undervisning i det, men grunnloven, for eksempel, er veldig viktig og den er skrevet på gammelt riksmål. Jeg forstår perfekt nynorsk, men jeg forstår ikke Svensk særlig godt. De er ikke særlige like. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) ser at det er enkelte her som ønsker en begrunning på hvorfor enkelte av oss mener sidemål (nynorsk får de som snakker bokmål og bokmål for de som snakker nynorsk) er bortkastet tid og ressurser. nå snakker jeg får min del og oss som bor i nordland, vår dialekt er basert på bokmål, men vi har enkelte ting som minner om nynorsk (skriver sikkert noe feil på nynorsken =(), eks: ordet jeg blir på nynorsk eg som igjen på min dialekt blir æ, ordet hva, hvor og hvorfor blir på nynorsk kva, kvar, kvifor blir ka, kor og koffer. så oss nordlendinger har ikke dette store språkbarrieren siden jeg mener selv at vår dialekt er en stor blanding av mange dialekter både på bokmåls siden og nynorsk siden. så jeg føler at jeg behersker forståelsen av nynorsk selv uten undervisning. så kan jeg argumentere at slik skolen er i dag er ikke norske elever flinke, vi ligger lavt på internasjonale tester og jeg mener at man kunne heller ha brukt tiden og ressursene fra sidemåls undervisning over til viktigere fag. etter min mening er disse fagene viktig: 1. norsk (sitt eget sidemål) undervisning får å lære å skrive og lese 2. matte kommer man heller ikke langt med 3. engelsk det viktigste språkfaget på globalt nivå 4. krl/religions lære er viktig får å få en forståelse av andres kulturer og tro 5. samfunnsfag/historie er viktig får å lære om verden 6. gym... her er fagene som jeg mener ikke er viktig 1. spansk/fransk/tysk er egentlig unødvendig får folk flest 2. sidemål (nynorsk/bokmål) den vanlige mannen i gate har ikke bruk får dette av tiden man lærer sidemål kunne man ha brukt mer tid på faktisk engelsk og matte som er og forblir et viktigere fag globalt og lokalt som jeg anser det blir begge sidemålene mer og mer lik siden mer og mer fremmedord blir adoptert kommer det en gang i tiden til å bare bli et norsk mål. og jeg tror også om 100-200 års tid snakker vi engelsk som morsmål men hvorfor mener dere at nynorsk høres finere ut? selv mener jeg at alle dialekter og norsk mål høres finere ut til forskjellige bruk, kan nevne at det kvidret de snakker i Oslo passer ikke til banning, skal man høre ordentlig baning skal man høre på en illsint nordlending. her er mine argumenter, så det blir deres jobb i tolke dette Ja, dette treng ein nesten tolk til for å forstå. Det einaste eg forstår er kvifor du har norsk øverst, ser du treng det. Du meiner ditt eige sidemål er viktig å lære seg, i tillegg til at du meiner at sidemål ikkje er viktig. Kor er logikken? Og kan eg få spørje kor naturfag er i denne rangeringa av fag? Kor viktig dei forskjellige faga er vil være relativt, avhengig av personen. Ellers forstår eg lite. Sjølvsagt, argumentet til Camlon er eit meget viktig argument. Endret 29. desember 2008 av Ballus Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 har ikke naturfag i andre klassen på videregående, så er derfor at jeg glemte av natur og miljø Lenke til kommentar
ace855 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Nynorsk er WASTE OF TIME! bokmålsfolka skjønner nynorskfolka og nynorksfolka skjønner bokmålsfolka. Endret 30. desember 2008 av M1kk Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nok ein brukar som ikkje les heile tråden, og har null bekrep om språk. Både med tanke på gramatisk korrekthet, og kultur. Vil du få opp postcounten din får du gjere det ein aen stad. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nok ein brukar som ikkje les heile tråden, og har null bekrep om språk.Både med tanke på gramatisk korrekthet, og kultur. Vil du få opp postcounten din får du gjere det ein aen stad. Einig, einig, lite naudsynt med slike innlegg. Likevel, ikkje for å pirke, men "bekrep" (sikkert tastefeil), "gramatisk", "korrekthet" og "aen"? Eg veit ikkje kva for ei ordbok du har, men dei orda står ikkje i mi. Måtte berre kommentere det sidan du kommenterte grammatikken til M1kk Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Virker på meg som om mange nynorskfolk også er veldig hårsåre på vegne av dialekten sin. Derav leser man ofte innlegg som det over som kaller østlendinger bortskjemte drittunger osv. Sannheten er jo at nynorsken blir holdt kunstig i live og prakket på massevis av elever som heller kunne brukt tiden på å lære noe de har bruk for. For ingen er vell i tvil om at de fleste av oss aldri vil få noen nytte av nynorsk og i såfall aldri i såppas stor grad at det vil lønne seg å kaste bort såppas mye tid på skolen. Det går simpelthen, som andre har nevnt før meg, ut over de nyttige fagene på skolen. Synes nynorsk hører hjemme blandt valgfag som tysk og fransk og ikke blandt obligatoriske fag. Det er rett og slett utrolig bortkastet, desverre. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Virker på meg som om mange nynorskfolk også er veldig hårsåre på vegne av dialekten sin. Derav leser man ofte innlegg som det over som kaller østlendinger bortskjemte drittunger osv. Sannheten er jo at nynorsken blir holdt kunstig i live og prakket på massevis av elever som heller kunne brukt tiden på å lære noe de har bruk for. For ingen er vell i tvil om at de fleste av oss aldri vil få noen nytte av nynorsk og i såfall aldri i såppas stor grad at det vil lønne seg å kaste bort såppas mye tid på skolen. Det går simpelthen, som andre har nevnt før meg, ut over de nyttige fagene på skolen. Synes nynorsk hører hjemme blandt valgfag som tysk og fransk og ikke blandt obligatoriske fag. Det er rett og slett utrolig bortkastet, desverre. Igjen mangel på kunnskap. Nynorsk er ikkje ei dialekt, det er ei målform. Du kan jo i det minste gjere eit forsøk på å argumentere for kvifor dykk ikkje e nokre bortskjemde drittungar. Dykk får det jo alltid slik som dykk vil, og nokre få timar med nynorsk på skulen taklar dykk heller ikkje. Desse språklege valgfaga er noko heilt anna enn nynorsk, me har ikkje ein halv million tysk, eller fransk - talande her i landet. Og med fare for å gjenta meg sjølv; nynorsk er det språket i Noreg idag som minner mest om gammalnorsk, difor er det ikkje berre språkleg nynorsk er viktig. Det er ein del av den gamle norske kulturen. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg leser av prinsipp aldri noe som står på nynorsk, med mindre det er noe som kan være særdeles interesant eller meget viktig. Heldig som jeg var så slapp jeg nynorsk etter hvert, makan til unyttig lærdom skal man lete lenge etter. De som bruker nynorsk lærer da bokmål, og kan bruke det minst like bra som folk flest, hvorfor må vi da lære nynorsk. Til og med Tysk/Fransk/Spansk er mer viktig en nynorsk, de språkene er det i det minste ett mer betydelig antall folk som bruker. Men til og disse språkene burde være valgfrie og lære, lærer vi engelsk burde det holde, de andr landene lærer jo også det, vertfall den yngere generasjonen. Gidder di ikke lære engelsk kan de ha det så godt. Det er mye lettere og lese en tenks med tusen skrive feil (som jeg selv ofte har), en å lese en tekst skrevet på nynorsk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 alle argumentene for å tvinge Nynorsk på alle i undervisningsammenheng er syltynne og helder ikke når man virkelig må prioritere hva som er viktig. man har tross alt begrenset med både tid og resurser på skolen. i tillegg maktes det ikke å holde bygningene ved like det er også veldig mye forskjellig som skal læres som det skal være plass til nynorsken mot bokmål forvirrer også. som et eksempel : som ordet "dykk" - som oversatt fra nynorsk til bokmål betyr "dere". og på bokmål betyr at noen går nedover. - han tar et "dykk" i arkivet - han dykker til bunnen av fjorden - Har dykk forstått det ? da har jeg poengter at det ikke alltid er så lett som alle skal ha det til Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 alle argumentene for å tvinge Nynorsk på alle i undervisningsammenheng er syltynne og helder ikke når man virkelig må prioritere hva som er viktig. man har tross alt begrenset med både tid og resurser på skolen. i tillegg maktes det ikke å holde bygningene ved like det er også veldig mye forskjellig som skal læres som det skal være plass til nynorsken mot bokmål forvirrer også. som et eksempel : som ordet "dykk" - som oversatt fra nynorsk til bokmål betyr "dere". og på bokmål betyr at noen går nedover. - han tar et "dykk" i arkivet - han dykker til bunnen av fjorden - Har dykk forstått det ? da har jeg poengter at det ikke alltid er så lett som alle skal ha det til Det var eit meget dårleg eksempel, kor ofte kjem du i ein slik ein situasjon? Og om du les tråden skikkeleg, får du se nokre av dei "syltynne " argumenta våre. Kvifor angrip du ikkje dei, dersom du meinar dei er så dårlege? Argumentet ditt om å halde bygningane ved like har ingenting med nynorsk/bokmål å gjere, dessutan skal du sjå at vedlikehald av bygningane vil øke no framover, grunna finanskrisa. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Virker på meg som om mange nynorskfolk også er veldig hårsåre på vegne av dialekten sin. Derav leser man ofte innlegg som det over som kaller østlendinger bortskjemte drittunger osv. Sannheten er jo at nynorsken blir holdt kunstig i live og prakket på massevis av elever som heller kunne brukt tiden på å lære noe de har bruk for. For ingen er vell i tvil om at de fleste av oss aldri vil få noen nytte av nynorsk og i såfall aldri i såppas stor grad at det vil lønne seg å kaste bort såppas mye tid på skolen. Det går simpelthen, som andre har nevnt før meg, ut over de nyttige fagene på skolen. Synes nynorsk hører hjemme blandt valgfag som tysk og fransk og ikke blandt obligatoriske fag. Det er rett og slett utrolig bortkastet, desverre. Igjen mangel på kunnskap. Nynorsk er ikkje ei dialekt, det er ei målform. Du kan jo i det minste gjere eit forsøk på å argumentere for kvifor dykk ikkje e nokre bortskjemde drittungar. Dykk får det jo alltid slik som dykk vil, og nokre få timar med nynorsk på skulen taklar dykk heller ikkje. Desse språklege valgfaga er noko heilt anna enn nynorsk, me har ikkje ein halv million tysk, eller fransk - talande her i landet. Og med fare for å gjenta meg sjølv; nynorsk er det språket i Noreg idag som minner mest om gammalnorsk, difor er det ikkje berre språkleg nynorsk er viktig. Det er ein del av den gamle norske kulturen. Du er da søt også da. Om noen skal argumentere for om de er drittunger eller ikke må det nesten fremlegges argumenter for at vi er det. Men det er nok bare sutring fra din side, så du er tilgitt Nynorsk er en målform ja, korrekt, klappklapp. Men mange nynorskfolk virker veldig hårsåre for dialekten sin (omtrent ingen snakker nynorsk) og forsøk på å slenge dritt til alle østlendinger som det du gjør er jo bare patetisk, det tror jeg de fleste skjønner. Og anngående mangel på kunnskap tror jeg ikke du skal snakke så høyt blir bare pinelig for andre å lese. At "vi alltid får det som vi vil" er jo nokk et eksempel på den bitterheten som åpenbart er grunnen for det hatet man ofte kan spore hos de som desperat klemmer seg fast til standpunktet om å prakke på alle nynorsk. Virker mer som om man vil "gi østlendingane litt av si eige mynt" i stedenfor at man ønsker at de skal komme ut av det med kunnskap. Igjen veldig beskrivende. Anngående noen få timer med nynorsk på skolen dreier det seg om temmelig mange timer i flere år, som naturligvis tar tiden vekk fra fag som elevene faktisk har bruk for. Dette skjønner sikkert du også og jeg har sett dårlig med argumenter for hva positivt det fører med seg. Og norrønt lærer man også om på skolen så vi trenger nok ikke nynorsk for å lære om gammelnorsk. At det er en del av den gamle norske kulturen er vell ganske feil da det er et kunstig konstruert språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå