Gå til innhold

Nynorsk som sidemål

Anbefalte innlegg

Nynorsk bør ikkje være eit valfag, det er mange her i landet som har nynorsk som hovudmål, så vel som bokmål.

Vi har ikkje to norskfag. Båe bokmål og nynorsk er ein del av norskfaget, men vi får tri norskkarakterer. Vi konsentrerer oss ikkje om eit av faga, men om heile norskfaget.

Mange har bruk for nynorsk seinare i livet. De lærer (forhåpentlegvis?) ikkje dritt, men nynorsk i nynorskundervisninga. Dikt og andre ting de finn uinteressant slepp de ikkje unna likevel, det undervisast i bokmål for dei som har fått fritak frå nynorsk. Ein døyr ikkje av nynorsk, ver takknemleg for den kunnskapen du får servert, uansett fag.

Eg er ueinig i at ingen finn faget interessant, eg synast det er fint å lære å skrive det same språket på to måter. Når du seier at du hater nynorsk snakker du kun for deg sjølv. Eg kan nemne fleire av dei andre faga eg har som eg hater og ser meir nyttelaust enn nynorsk.

Det er mye bedre å fase ut nynorsk med minimal ulempe for 10% av befolkningen i dag, enn det er at man skal kaste bort ressurser og tid på å oppretteholde to nesten helt like skriftspårk i all framtid. Og argumentet "det finnes andre ting som er lite nyttig også" er like elendig som alltid. Tiden på skolen er en begrenset ressurs, det er irrasjonelt å ikke ville få mest mulig nytte ut av undervisningen.

AtW

At det er unyttig er et like dårlig (og feilaktig) argument mot nynorsk.

Det er allmenn kjent at utbyttet du får av undervisningen på skolen går mer på hvor gode lærere du har enn hvor mye tid du bruker der. Hvis elevene hadde brukt mer tid på å lære seg sidemålet sitt enn å syte hadde de kanskje ikke trengt så mange timers undervisning. Min rungende mening er at østlendinger flest ikke kan klage ved å påstå at de forstår det likevel, når 3erne og 2erne ruller inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er allmenn kjent at utbyttet du får av undervisningen på skolen går mer på hvor gode lærere du har enn hvor mye tid du bruker der. Hvis elevene hadde brukt mer tid på å lære seg sidemålet sitt enn å syte hadde de kanskje ikke trengt så mange timers undervisning. Min rungende mening er at østlendinger flest ikke kan klage ved å påstå at de forstår det likevel, når 3erne og 2erne ruller inn.

Eg kunne ikkje ha vorte meir enig med deg i det.

Lenke til kommentar
Min rungende mening er at østlendinger flest ikke kan klage ved å påstå at de forstår det likevel, når 3erne og 2erne ruller inn.

Jeg forsto nynorsk før jeg lærte nynorsk. Jeg fikk 4-er på ungdomskolen i nynorsk og da antar jeg at jeg ville ha fått 2-er om jeg prøvde meg på nynorsk akkuratt nå. Har ikke hatt nynorsk siden ungdomskolen. Allikavel forstår jeg perfekt nynorsk. Hvorfor? Fordi du ikke trenger å kunne skrive nynorsk for å kunne lese nynorsk.

Vi trenger bare å lære å lese nynorsk. Hvorfor ønsker du da at vi skal lære å skrive nynorsk.

Lenke til kommentar

om man skal kritisere dansken siden den har "ødelagt" norsken kan man kritisere nynorsk, svensk og finsk siden ingen av disse er originalspråket vårt, islandsk er det nærmeste vi kan komme av den gode gamle norrøne norsken.

beklager å måtte skuffe dere som snakker nynorsk, men skolen prioriterer dette feil, vi skulle ha fjernet vår nynorsk og deres bokmål undervisning slik at vi kunne ha fått mere engelsk undervisning som her en million ganger viktigere.

enten dere liker det eller ei, bokmål og nynorsk blir bare mer og mer lik siden vi får flere fremmedord i språket som vi har adoptert fra andre land.

skulle vi absolutt lært noe fornuftig innen språk om man tar bort engelsk og sidemål faller det faktisk mest naturlig å lære samisk siden dette er det tredje mest snakkede språket i landet.

Lenke til kommentar
Vi trenger bare å lære å lese nynorsk. Hvorfor ønsker du da at vi skal lære å skrive nynorsk.

Skal berre ta vare på denne til Andre1983 kjem.

ole_marius: Eg seier ikkje dansken har øydelagt norsken, eg seier berre at dansken har omforma riksmålet slik at det liknar mindre på gamalnorsk (norrønt) enn det nynorsk gjer.

skulle vi absolutt lært noe fornuftig innen språk om man tar bort engelsk og sidemål faller det faktisk mest naturlig å lære samisk siden dette er det tredje mest snakkede språket i landet.

Eg meiner å ha høyrd at samisk er obligatorisk i barneskulen no.

Lenke til kommentar
Eg har sikkert nemnt det tidligare ein plass, men før avskydde eg nynorsk. Men så snart eg satte meg ned med det, leste det, praktiserte det (her på forumet), kjenner eg at det begynn å gå heim hos meg.

Vakkert å lese, bler mykje meir følelsesbetont enn den monotone og stakkarslege fornorska dansken me kaller bokmål. Bokmål er faen meg triste greier.

/Signed.

Eller, min situasjon kom i hop på ein litt annleis måte. Eg har som sagt alltid hatt nynorsk som hovudmål. Men då eg nærma meg internett og diverse forums/bl.a. IRC blei eg rimeleg oppgitt. Folk klaga på at dei ikkje forstod kva eg skreiv, nekta å lese innlegget mitt fordi det var dialekt (doh!), dvs. at eg måtte skrive "skikkeleg norsk" (eller bokmål, som dei hadde i tankane. Lite sjølvstendig som eg var, og med liten sjølvrespekt låg eg faktisk konsekvent om til bokmål på nett. Dette valet angrar eg meg skikkeleg på i etterkant, men eg var jo berre tross alt 12-13 år gamal. Heldigvis har eg tatt ansvar og gått tilbake til "røtene" mine.

Blei berre eit lite utbrot dette her :)

Lenke til kommentar
Det er mye bedre å fase ut nynorsk med minimal ulempe for 10% av befolkningen i dag, enn det er at man skal kaste bort ressurser og tid på å oppretteholde to nesten helt like skriftspårk i all framtid. Og argumentet "det finnes andre ting som er lite nyttig også" er like elendig som alltid. Tiden på skolen er en begrenset ressurs, det er irrasjonelt å ikke ville få mest mulig nytte ut av undervisningen.

Ta heller bokmålen. Det er jo berre plagiat av dansk omtrent.

Nei. Brok ressursar på nynorsken som er vår eiga. Bokmål er berre noko ein kan selje på Europris. Der gjer dei jo slik, lager noko som ser heilt likt ut å berre kaller det for noko anna.

JWC stereoannlegg til dømes.

Igjen, hvem bryr seg om det er et plagiat? Språk er et kommunikasjonredskap, bokmål er best egnet, fordi flest beherseker det.

AtW

Lenke til kommentar

Nynorsk bør ikkje være eit valfag, det er mange her i landet som har nynorsk som hovudmål, så vel som bokmål.

Vi har ikkje to norskfag. Båe bokmål og nynorsk er ein del av norskfaget, men vi får tri norskkarakterer. Vi konsentrerer oss ikkje om eit av faga, men om heile norskfaget.

Mange har bruk for nynorsk seinare i livet. De lærer (forhåpentlegvis?) ikkje dritt, men nynorsk i nynorskundervisninga. Dikt og andre ting de finn uinteressant slepp de ikkje unna likevel, det undervisast i bokmål for dei som har fått fritak frå nynorsk. Ein døyr ikkje av nynorsk, ver takknemleg for den kunnskapen du får servert, uansett fag.

Eg er ueinig i at ingen finn faget interessant, eg synast det er fint å lære å skrive det same språket på to måter. Når du seier at du hater nynorsk snakker du kun for deg sjølv. Eg kan nemne fleire av dei andre faga eg har som eg hater og ser meir nyttelaust enn nynorsk.

AtW

Mener du det er irrelevant hvordan man legger opp læreplanen, og hva man bruker tiden sin på skolen på? Om ikke, hvorfor skal man ikke tilstrebe å bruke tiden der mer fornuftig? Du er klar over at det er mulig å både ha gode lærere OG bruke tiden på skolen mer fornuftig? Elver bruker ikke skoletiden på å "syte over nynorsk", og uansett bruker man langt mindre tid på å debattere nynorsk enn å ha nynorsk på skolen. Videre burde du vel innse at dette er lite annet en tøvete overdrivelser og personkarakteristikker. Nynorsk-forfekterene har tydligvis problemer med å komme opp med saklig argumenter for nynorsk. Et argument er litt bedre forståelse for andre språk, men da kunne man like gjerne brukt denne tidne på disse andre språkene (bokmål, engelsk, tysk eller hva som helst). Ellers er denne tråden full av argumenter av typen "det kunne vært verre", eller basert på tradisjon eller loven, hvor er argumentene for å beholde systemet med to nesten like skriftspråk som obligatoriske?

AtW

Lenke til kommentar
Igjen, hvem bryr seg om det er et plagiat? Språk er et kommunikasjonredskap, bokmål er best egnet, fordi flest beherseker det.

AtW

Dette er ikkje ein diskusjon om kva lags målform som er best egna. Då hadde svaret vært tydeleg sidan 80-90 % av befolkninga brukar bokmål. Dette er ein diskusjon om kor vidt me skal behalde nynorsk som eit mål - på lik linje med bokmål i skulen.

Lenke til kommentar

AtW

Dette er ikkje ein diskusjon om kva lags målform som er best egna. Då hadde svaret vært tydeleg sidan 80-90 % av befolkninga brukar bokmål. Dette er ein diskusjon om kor vidt me skal behalde nynorsk som eit mål - på lik linje med bokmål i skulen.

Jeg svarer på det folk sier i tråden, når folk lirer av seg føleri som "det er et plagiat av dansk", som ikke har noe med hvor godt egnet det er som kommunikasjonsredskap, så svarer jeg på det. Men angående om vi bør beholde det i skolen, hva er argumentene for å ha obligatorisk innføring av to nesten helt like skriftspråk? Argumentasjonen hittil i tråden har jo vært mildt sagt svak for dette. Hvorfor skal man bruke såpass mye ressurser på å beholde et ekstra skriftspråk som i praksis er redundant? Hvorfor er det nødvendig å lære dette for andre enn de som driver med historie, litteraturforskning, oversetting osv?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Mener du det er irrelevant hvordan man legger opp læreplanen, og hva man bruker tiden sin på skolen på? Om ikke, hvorfor skal man ikke tilstrebe å bruke tiden der mer fornuftig? Du er klar over at det er mulig å både ha gode lærere OG bruke tiden på skolen mer fornuftig? Elver bruker ikke skoletiden på å "syte over nynorsk", og uansett bruker man langt mindre tid på å debattere nynorsk enn å ha nynorsk på skolen. Videre burde du vel innse at dette er lite annet en tøvete overdrivelser og personkarakteristikker. Nynorsk-forfekterene har tydligvis problemer med å komme opp med saklig argumenter for nynorsk. Et argument er litt bedre forståelse for andre språk, men da kunne man like gjerne brukt denne tidne på disse andre språkene (bokmål, engelsk, tysk eller hva som helst). Ellers er denne tråden full av argumenter av typen "det kunne vært verre", eller basert på tradisjon eller loven, hvor er argumentene for å beholde systemet med to nesten like skriftspråk som obligatoriske?

AtW

Sidan nynorsk kjem inn under norsk på timeplana er det viktig i henhald til oppfatning for andre språk, og det trekk òg inn litteraturhistorie og kultur.

Lenke til kommentar
Jeg svarer på det folk sier i tråden, når folk lirer av seg føleri som "det er et plagiat av dansk", som ikke har noe med hvor godt egnet det er som kommunikasjonsredskap, så svarer jeg på det. Men angående om vi bør beholde det i skolen, hva er argumentene for å ha obligatorisk innføring av to nesten helt like skriftspråk? Argumentasjonen hittil i tråden har jo vært mildt sagt svak for dette. Hvorfor skal man bruke såpass mye ressurser på å beholde et ekstra skriftspråk som i praksis er redundant? Hvorfor er det nødvendig å lære dette for andre enn de som driver med historie, litteraturforskning, oversetting osv?

AtW

Eg ser den.

Argumentar for å behalde nynorsk som eit skriftspråk på lik linje med bokmål:

- Betre oppfatning av andre språk.

- Betre kulturoppfatning

- Enklare å kommunisere med folk frå andre kantar av landet, ikkje berre østlandet. (Oppfatning av dialektar)

- Vidareføring av norsk kultur, sidan nynorsk er det språket som minnar mest om gamalnorsk

- Rundt ein halv million nordmenn brukar nynorsk som skriftspråk. Det er meir enn stort nok til å være på lik linje med bokmål.

- Østlendingar er nokre bortskjemde drittungar, dei har berre godt av å lære seg noko litt motvillig.

- Nynorsk er estetisk mykje vakrare enn bokmål.

Der var nokon.

Lenke til kommentar

AtW

Hvor godt man bruker tiden og hvor gode lærere man har er mye viktigere enn hvor mye tid man bruker. Derfor trenger norske elever mer effektiv undervisning i sidemålet sitt framfor mindre undervisning. Bokmål og nynorsk er det samme språket, engelsk har vi allerede en god del timers undervisning i og tysk eller hva som helst er ikke like nyttig som nynorsk i Norge.

Nynorskmotstandere har tydelige problemer med å komme opp med saklige argumenter mot nynorsk.

Ellers svinner innlegget ditt hen i alle skrivefeilene dine, så kanskje du skulle tatt for deg begge målformene i slengen?

Lenke til kommentar
Argumentar for å behalde nynorsk som eit skriftspråk på lik linje med bokmål:

- Betre oppfatning av andre språk.

- Betre kulturoppfatning

- Enklare å kommunisere med folk frå andre kantar av landet, ikkje berre østlandet. (Oppfatning av dialektar)

- Vidareføring av norsk kultur, sidan nynorsk er det språket som minnar mest om gamalnorsk

- Rundt ein halv million nordmenn brukar nynorsk som skriftspråk. Det er meir enn stort nok til å være på lik linje med bokmål.

- Østlendingar er nokre bortskjemde drittungar, dei har berre godt av å lære seg noko litt motvillig.

- Nynorsk er estetisk mykje vakrare enn bokmål.

Der var nokon.

Hva med den aller viktigste. Mye litteratur er skrevet på nynorsk, og det er viktig at vi forstår litteraturen. En ting jeg har ofte lurt på er hvorfor vi ikke har undervisning på svensk og andre målformer som gammel riksmål og andre vansklige skrivemåter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...