Orkhanan Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hvorfor nynorsk. Har lenge tenkt over det. Når skal jeg bruke nynorsk? Jeg forstår språket, jeg har aldri hatt noe i mot det. Men å lære det? Er drit sur siden jeg syntes nynorsk undervisning ødelegger mye av skolegangen, fordi det er kjedelig og er et fag jeg har lite motivasjon for. De som har nynorsk som hovedmål, gjør det bedre i sitt sidemål enn vi som har bokmål som hovedmål. I klassen min ligger de med nynorsk som hovedmål 1-2 karakterer høyere i sidemål enn oss andre. Det er urettferdig. De leser bokmål overalt, på tv, pc, i avisa, osv.... Mange med bokmål leser jo knapt nynorsk, kanskje 1-2 artikkler i avisa en gang i blandt. Er ikke rart at de med nynorsk som hovedmål gjør det bedre i sidemål. Hvorfor kan man ikke ha valgfritt sidemål sånn at de som vil ha sidemål kan få det? Vi bruker tid på et språk mange i framtiden nesten ikke kommer til å bruke. Jeg ser problemet at hvis sidemål blir valgfritt kan nynorsk ettervert dø ut. Men med dagens utvikling så blir jo nynorsk mer og mer vekk uansett, og det er få bokmålbrukere som bruker nynorsk i hverdagen. I bygdene der mange før snakket dialekt, er dialekten blandt ungdommen byttet ut med bokmål. Vet om mange som har skiftet fra nynorsk til bokmål. Det må bli valgdritt sidemål, nynorsk er på vei ut. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Fordi at den dagen du får en jobb i det offentlige, så er du lovpålagt å svare på skriftlige hendvendelser på nynorsk om henvendelsen ble levert på nynorsk. Derfor trenger du å lære nynorsk. At du er lite eksponert for nynorsk er noe lett kan gjøre noe med selv, er bare å finne fram en bok å begynne å lese. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er ikke urettferdig at de som bruker tid på å lese og lære seg sidemålet sitt får uttelling for det. Det hjelper ikke å bytte til nynorsk som sidemål hvis du ikke kan det. Du må bare sette deg ned og begynne å lese nynorsk. Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Det er egentlig ganske tåplig. Min mor som snakker bokmål, søkte jobb som helsesøster. I den stillingen var det pålangt å skrive nynorsk. Er der virkelig riktig? Jeg syntes det er feil. Får jeg engang en jobb i det offentlige så og får brev på nynorsk skal jeg nok svare på nynorsk. Men jeg syntes det alikevel er feil. Endret 18. desember 2008 av Orkhanan Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hvis man har vanskeligheter med nynorsk bør man ikke ta en slik jobb. Hvordan skal du å kunne svare på nynorsk uten undervisning i faget? Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Jeg er ikke så håpløs i faget, men hvis sidemål blir valgfritt på skolen så burde reglene i det offentlige angående nynorsk endres. Endret 18. desember 2008 av Orkhanan Lenke til kommentar
Benor Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Når skal nynorsk forsvinne fra skolen? Jeg er ikke så håpløs i faget, men hvis nynorsk blir borte på skolen så burde reglene i det offentlige angående nynorsk endres. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Som vanleg er det dei som trur at sidemål = nynorsk... Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nynorsk står eigentleg overraskande sterkt i dag. Over 500 000 brukarar, meir enn det er Islendingar, Færøyingar, Shetlendingar og Grønlendingar til saman. Om du vil ha tips til morsom litteratur på nynorsk, so kan vi kanskje hjelpe deg. Eg vil ikkje belære nokon her før dei ber om det, so sjå i spoiler for den informasjonen. Ein tur på biblioteket kan hjelpe, for å lese publikasjonane Dag og Tid og Syn og Segn. Her kan ein bla forbi det ein ikkje finn interessant. Det verste nynorskhatet trur eg kjem hos dei som må lære seg hokjønnsbøying for første gong. Sånn sett sikrar kanskje nynorsken at folkelege bokmålsbrukarar slepp lettare unna. Ein god grunn til å lære seg nynorsk, er faren for å komme på universitetet og oppleve at professoren og studiematerialet ikkje gidd å tilpasse seg stakkarane ifrå Oslo. Det finst endå dei bøkene som er på eit konservativt nynorsk. ("Empiri tyder det vi har av røynsle. Slike numeriske og spesifikke dømer dannar basisen for den teorien og dei omgrepa vi skapar oss av røyndomen. Her kjem vi inn på modellane sitt tyranni og korleis dei speglar røyndi." (!) ) Og so oppdagar folk at pensumbøkene berre blir trykt opp i ei målform... Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Når skal nynorsk forsvinne fra skolen? Jeg er ikke så håpløs i faget, men hvis nynorsk blir borte på skolen så burde reglene i det offentlige angående nynorsk endres. Mente sidemål Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er egentlig ganske tåplig. Min mor som snakker bokmål, søkte jobb som helsesøster. I den stillingen var det pålangt å skrive nynorsk. Er der virkelig riktig? Jeg syntes det er feil. Får jeg engang en jobb i det offentlige så og får brev på nynorsk skal jeg nok svare på nynorsk. Men jeg syntes det alikevel er feil. Man snakker hverken bokmål eller nynorsk, men bokmål- og nynorskNÆRE dialekter. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Eg har sett enorm vekst i bruk av nynorsk på forumet det siste året. Om du f.eks. installerer ordbok for firefox og vel ho til å rette nynorsk, samt at du legg over til nynorsk på forumet vil du lære enormt mykje grammatikk "gratis". Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Det er egentlig ganske tåplig. Min mor som snakker bokmål, søkte jobb som helsesøster. I den stillingen var det pålangt å skrive nynorsk. Er der virkelig riktig? Jeg syntes det er feil. Får jeg engang en jobb i det offentlige så og får brev på nynorsk skal jeg nok svare på nynorsk. Men jeg syntes det alikevel er feil. Man snakker hverken bokmål eller nynorsk, men bokmål- og nynorskNÆRE dialekter. Joda, du har rett i det. Eg har sett enorm vekst i bruk av nynorsk på forumet det siste året. Om du f.eks. installerer ordbok for firefox og vel ho til å rette nynorsk, samt at du legg over til nynorsk på forumet vil du lære enormt mykje grammatikk "gratis". Kanskje det. Men jeg vil alikevel påstå etter det jeg ser og hører at mange bytter fra nynorsk fra bokmål. Det skjer ivertfall i Telemark Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Fordi at den dagen du får en jobb i det offentlige, så er du lovpålagt å svare på skriftlige hendvendelser på nynorsk om henvendelsen ble levert på nynorsk. Derfor trenger du å lære nynorsk. At du er lite eksponert for nynorsk er noe lett kan gjøre noe med selv, er bare å finne fram en bok å begynne å lese. Jeg syntes det er et dårlig argument. Det at det er en lov som sier noe gjør det ikke nødvendig vis riktig. En kan jo spørre seg hvorfor en skal bruke x antall hundre timer av en utdannelse på et sidemål der det er få eller ingen problemer å gjøre seg forstått. Om jeg hadde fått et brev fra Ola Olasen i Sogn som hadde stått på nynorsk hadde jeg forstått det. Hadde jeg svart på bokmål hadde han forstått det. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har ikkje du hatt nynorsk som sidemål då? Sikker på at du ville forstått det utan? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Fordi at den dagen du får en jobb i det offentlige, så er du lovpålagt å svare på skriftlige hendvendelser på nynorsk om henvendelsen ble levert på nynorsk. Derfor trenger du å lære nynorsk. Minste motstands vei: Fjern dusteloven i stedet for å håndheve den. Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Har ikkje du hatt nynorsk som sidemål då? Sikker på at du ville forstått det utan? Ja, det ville jeg. Mange i familien min snakker nynorsk pluss noen kamerater. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ingen snakker nynorsk. Dessutan var svaret mitt retta mot monzilla Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har ikkje du hatt nynorsk som sidemål då? Sikker på at du ville forstått det utan? Ja. Det en lærer på sidemål er å lese dikt. En lærer ikke å skrive formelt. De ordene som erhelt forskjellig (feks åtgaum) kunne man ha flettet inn i vanlig hovedmål-pensum. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Fordi at den dagen du får en jobb i det offentlige, så er du lovpålagt å svare på skriftlige hendvendelser på nynorsk om henvendelsen ble levert på nynorsk. Derfor trenger du å lære nynorsk. At du er lite eksponert for nynorsk er noe lett kan gjøre noe med selv, er bare å finne fram en bok å begynne å lese. Jeg syntes det er et dårlig argument. Det at det er en lov som sier noe gjør det ikke nødvendig vis riktig. En kan jo spørre seg hvorfor en skal bruke x antall hundre timer av en utdannelse på et sidemål der det er få eller ingen problemer å gjøre seg forstått. Om jeg hadde fått et brev fra Ola Olasen i Sogn som hadde stått på nynorsk hadde jeg forstått det. Hadde jeg svart på bokmål hadde han forstått det. Det er ikke sikkert dere hadde forstått hverandre hvis man hadde fjernet sidemålsundervisningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå