fredrik3000 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 For få dager siden opplevde jeg å få en ufrivillig spontan shutdown på maskinen min (med automatisk restart). Dette skjedde første gang under et spill (Grid) såvidt jeg husker. Siden har dette gjentatt seg hyppig og tilsynelatende på helt tilfeldige tidspunkter, altså uavhengig av varmeutvikling/load osv. Temperaturer er lave/normale. Har utelukket software/driverfeil da problemet oppsto også etter ny innstallering av Vista. Prøvde å skifte om/bytte ut minnebrikker og dette hadde ingen effekt. Derimot: Da jeg skiftet ut GPU(Gainward Geforce 8800GT 512mb) med et eldre kort (Asus Geforce 8500gt silent) var systemet stabilt igjen. Er dette ensbetydende med at skjermkortet var delvis defekt eller kan det også skyldes at en feil har oppstått i PSU? PSU`en (Corsair 550W) har fungert knirkefritt i et halvt år med 8800GT og fungerer nå helt fint med det gamle kortet, derfor må det eventuelt ha skjedd noe med PSU som gjør at det ikke lenger takler Gainward-kortet. Rart i tilfelle? Noen råd? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det samme (spontan reboot) har skjedd med to ulike maskiner jeg har hatt. En grunnet løse/dårlige SATA kabler (C: disk som forsvinnet gir spontan reboot), en annen grunnet BIOS (problemet forsvant da BOIS ble oppdatert). Mange ulike problemer kan altså gi spontan reboot. Hos deg virker det imidlertid som det er (som du selv nevner) enten skermkort eller PSU. Jag ville tippe skjermkortet siden Corsair PSU'ene pleier å være bra og det er langt større feil kvote på skjermkort enn PSU'er. Har du sjekka skjermkortet for støv ? Prøvd skjermkortet på en annen PC for å se om den får problemer ? Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er nok din psu som blir for svak. Er det hardware eller driverproblemer får du nesten altid en blåskjerm Lenke til kommentar
fredrik3000 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 takk for svar! Nå viste det seg at det samme skjedde med det andre skjermkortet også, så feilen kan nok ligge i psu som det er nevnt. Er nok kanskje lurest å sende tilbake hele pcen til komplett. Er jo bare 1 år gammel så burde vel gå på garantien.. Lenke til kommentar
fredrik3000 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 det er vel likevel rart at dette oppsettet har fungert et halvt år uten slike problemer? Rart at PSU nå plutselig skulle takke for seg er det ikke? Med mindre det noe småfeil der.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 det er vel likevel rart at dette oppsettet har fungert et halvt år uten slike problemer? Rart at PSU nå plutselig skulle takke for seg er det ikke? Jo. Du har skrudd av "automatisk omstart" ? Oppdatert drivere ol. i det siste ? Lenke til kommentar
fredrik3000 Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 nei jeg gjorde ikke det. Burde vel skrudd av auto restart, men ble litt lei så sendte hele greia inn på service. Så får man se! Takk igjen for råd:) Lenke til kommentar
fredrik3000 Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 det var defekt psu. Garantisak.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå