Enron Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Dette er første gangen jeg skriver her, men vet ikke noen andre steder jeg kan henvende meg til og evt. kanskje få gode råd og hjelp. Jeg har en HP Pavillion v2625eo bærbar som har begynt å oppføre seg mystisk. Jeg får ikke svar fra HP sin egen service. Datamaskinen er ca et år gammel, og har gått bra helt til nå. Jeg bor med en kamerat av meg og kjæresten min som bruker datamaskinen. Kameraten fikk samme problemer på sin selvbygde stasjonære PC rett før samme problemer dukket opp på min bærbare. Problemet er at datamaskinen henger seg opp, den fryser totalt, ctrl-alt-del fungerer ikke, ingenting fungerer. Man blir nødt til å starte opp dataen på nytt, men etter en liten stund fryser den helt igjen. Kameraten sin data hadde akkurat det samme problemet med sin data før den slutta å virke helt, den klarer ikke å komme seg in i windows lengre, og den stopper opp under formatering i bios. Min bærbare har jeg derimot formatert tre ganger nå, og samme problemet oppstår etter bare en liten stund igjen etter formateringen. Har kjørt virusscan i NOD32, men den finner ingenting. Har heller ikke besøkt noen sider som burde inneholde noe som kan smitte dataen på noen måte, vg.no, mozilla.com og hotmail.com er vel de eneste sidene som har blitt besøkt etter formateringene. Men problemet oppstår igjen etter en stund, og fra den begynner og henge seg opp går det kortere og kortere tid til den henger seg opp etter omstart. Av og til går det ann å trykke på start linjen, man ser knapper går inn, men menyen kommer aldri opp. Samme gjelder hva man enn trykker på, man kan trykke "inn" knappen, men ingenting starter opp. Og man kan bruke musa hvordan man vil, til og med markere på skrivebordet, men ikke markere over ikoner, de oppfatter ikke at de blir markert. I det siste har den bare fryst helt, og det går ikke å bruke musa heller. Bare nevner det for om noen har opplevd samme kanskje de kjenner igjen problemet. Problemene bruker å starte samme dag som formateringen er gjort, litt senere på dagen/kvelden. Dette er såklart veldig frustrende ettersom jeg går på høyskole, trenger dataen, og er fint å ha den i juleferien. Men den er umulig å jobbe med ettersom den henger seg opp som den gjør, til og med etter formateringene. Jeg har formatert ved hjelp av recoverypartisjonen på datan som HP selv har laget. Det er Windows Vista premium 32 eller hva det heter, men jeg skulle helst hatt windows XP, men får ikke til å installere det med en XP cd fordi den finner ikke harddiskene eller no i bios. Jeg er ikke så flink på dette området, men tror det der dekker det meste av det som er å si om dataen. Jeg har en stasjonær data til i netverket som jeg selv bruker mest, og den har ikke fått noen av disse problemene. Om noen kjenner igjen problemet eller har noen gode råd kan dere redde jula mi, og jeg blir veldig takknemlig! God jul! edit: før problemet startet på min data var etter det hadde startet på min kamerat sin data, og han logget seg inn på sin msn på den bærbare dagen før problemene startet... kanskje kan ha noen betydelse. Endret 18. desember 2008 av Enron Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 ..og den stopper opp under formatering i bios. ... men jeg skulle helst hatt windows XP, men får ikke til å installere det med en XP cd fordi den finner ikke harddiskene eller no i bios. Du kan ikke formatere fra BIOS. Her må du være med presis på hva dere egentlig gjør. Installasjon av XP på maskiner med SATA-harddisker kan kreve egne hovedkortsdrivere for at XP skal finne harddisken. Disse finnes normalt på CD levert med hovedkortet, evt må de lastes ned fra hjememsiden til produsenten av hovedkortet (må være korrekt for den modellen du har av hovedkort). At maskiner fryser kan skyldes flere ting. Blandt annet kan varme være årsak (fjern støv). Virus, evt feil med drivere, ram eller harddisk. MSN er en av de store spredere av virus/trojanere/malware. Mange kan være vanbskelige å oppdage for et antivirusprogram (ingen finner alle typer virus). En rekek virus vil finne ikke_beskyttede maskiner og smitte disse. Etter bruk av recocery-CDer er maskinen sårbar før alle sikkerhetsoppdateringer og installasjon av antivirus og firewall er foretatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå