Gå til innhold

Brenning av musikk-cd-er, hvilken hastighet?

Anbefalte innlegg

Skal ikke si at jeg har fasit svar her, men tør påstå at kvaliteten på brenneren og selve plata har mere og si enn hvilken hastighet du brenner på. Jeg selv brenner stort sett på max-hastighet(unntaket er på en nec cdrw-brenner(24X) som ikke lager lesbare plater(musikk eller data) på høyere hastigheter enn 16X), og har alldri opplevd noe problemer med å bruke max.

EDIT: <slettet>

EDIT2: Nå har jeg sikkert fått flere poster...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som ikke er nevnt i det hele tatt når det gjelder kvalitet her, er hvordan den brennes.

Husker å ha lest at når en brenner audio, direkte fra mp3, altså at den converterer samtidlig som en brenner (dårlig formulert), blir det dårligere resultat, og vil ikke virke så bra, spes på gamle spillere, enn når man brenner ut fra wav. Altså at det lønner seg å gjøre om mp3'ene til wav før en brenner.

Har bestandig gjort det siden.

Lenke til kommentar
Husker å ha lest at når en brenner audio, direkte fra mp3, altså at den converterer samtidlig som en brenner (dårlig formulert), blir det dårligere resultat, og vil ikke virke så bra, spes på gamle spillere, enn når man brenner ut fra wav. Altså at det lønner seg å gjøre om mp3'ene til wav før en brenner.

Det gjør ingen kvalitestforskjell å la brenneprogrammet konvertere til wav i stedet for et annet program. De bruker stort sett de beste dekomprimeringskodec'ene i alle nyere programmer.

Kvalitetstapet i mp3 skjer i all hovedsak når filene komprimeres (fra CD/wav til Mp3)

[EDIT]

EDIT: ikke la deg skremme av post-counten min :p
Fint tall, ja. Passer bra til avartaren din. :)

Blir mer skremt av telleren min.. Nå ar jeg tydeligvis passert 3000 :o På tide å få fingrene av tastaturet og gjøre noe mer fornuftig.. :yes:

Lenke til kommentar

Det har ikke noe å si om du brenner direkte fra mp3 eller om du konverterer til wav først. Den prosessen krever like mye cpu kraft som å spille ei låt i winamp, så jeg håper for din skyld at maskinen din takler det ;)

MEN, det er en sammenheng mellom brennehastighet og kvalitet. Musikken vil sannsynligvis ikke låte bedre ved optimal brennehastighet, men ha lengre levetid. Dette kommer av noe som heter Jitter ("pits and lands", "gaps" ... søk på google!).

Det som er verdt å merke seg er at det ikke nødvendigvis er den laveste hastigheten som gjør det beste resultatet. Det er kombinasjonen av brenner, cd-plate og brennehastighet som avgjør. Men lav brennehastighet gir i de fleste tilfeller best resultat. Flere produsenter anbefaler tilogmed lave hastigheter på musikkbrenning. En av dem er Yamaha, som ihvertfall tidligere anbefalte maks 8x på musikk.

Lenke til kommentar

I grunnen ikke. Du kan ikke bare se på hastighetssertifiseringen for å bedømme kvaliteten på cden. Men som jeg skrev tidligere, dyelaget er tynnere på høyhastighets cder.

BTW: Avataren din er for stor. Jeg foreslår at du fikser det før en moderator ser den, og du muligens mister muligheten til å ha avatar. Maks er 50x50pixler og 6KiB.

Lenke til kommentar

Den første artikkelen forklarer ganske klart problemet med store hastigheter og hvordan høy temperatur øker sjansen for jitter.

Jitter forkorter levetiden på cd-platen og konklusjonen er da at i de fleste tilfeller vil høy brennehastighet gi et dårligere resultat med tanke på levetid.

Lenke til kommentar
for meg virker det som om cd som er brent på lav hastighet, tåler mere riper en di som er brent med høg.

Blant annet pga det lavere dyeinnholdet.

Hva med CDR-DA? Er de bedre å brenne musikk på enn vanlig CDR?

CDR-DA? Sånne 'musikkcder' som koster skjorta? Ikke bedre enn gode, vanlige plater med samme dyeinnhold.

Lenke til kommentar

Ta tallene med en klype salt her, men.....

En audio cd er brent med sektorstørrelser på (2340)byte hvorav (340) går til info om sektor nummer, posisjon på plata, feilkorreksjonsdata og noen ting til som jeg har glemt. En AudioCD spiller er en del dummere enn PC spiller, som kan buffre data osv, for å lese felter med mulige feil flere ganger. Audio spilleren er avhengig av mer nøyaktige date enn pc spilleren, for å kunne presentere god lyd. Samtidig er ørene våre særdeles skarpe instrumenter, som vil kunne oppfatte feil timing og en del andre effekter, som jitter nevnt tidligere, uten at du egentlig "hører" det.

Da fikk jeg ikke sagt noe om raskere/dårligere - tregere/bedre, men audio spillere er mer tidskritisk for å kunne presentere godlyd vaffal....

Lenke til kommentar
Den første artikkelen forklarer ganske klart problemet med store hastigheter og hvordan høy temperatur øker sjansen for jitter.

Jitter forkorter levetiden på cd-platen og konklusjonen er da at i de fleste tilfeller vil høy brennehastighet gi et dårligere resultat med tanke på levetid.

er ikke jitter den "klippe" lyden du får innimellom ( i alle fall for noen år

siden) når du ripper en cd?

Lenke til kommentar

Måten datene legges ut på en musikk cd er spesiell. Ved brenning på litt høyere hastigheter kan man faktisk få bitfeil ved brenning. Dette oppfattes som 'hiss' eller spraking under avspilling. Dette kan bekreftes av folk som er i musikkbransjen.

Lenke til kommentar

er ikke jitter den "klippe" lyden du får innimellom ( i alle fall for noen år

siden) når du ripper en cd?

"Klippe" lyden du snakker om er et resultat av jitter, og blir derfor kalt jitter. Men jitter er en teknisk term. Her er et bra utdrag fra Yamaha sine sider:

What is Jitter?

A CD-R/RW drive writes audio in the form of pits and lands on the recordable layer of the disc. The digital information in the pits and lands is decoded by the scanning unit in the CD player and played. Various factors (e.g. crystal oscillators, component tolerances, ADCs and DACs frequency mismatch, electromagnetic fields, the inconsistency of the lands and pits‹their length or width and the uneven gaps between them) can prevent these signals from reaching the CD-player's scanning unit at exactly the intended time. This timing inaccuracy is what is known as "jitter".

Og høye brennehastigheter lager mer jitter blant annet pga. høy varmeutvikling (trenger en sterkere laser ved høyere hastigheter). Dette er noe som også den ene artikkelen LarsC postet link til fastslo ganske tydelig.

Konklusjon:

Høyere brennehastighet -> større sjanse for dårligere resultat og kortere levetid.

Grunen til at musikk plater er mer sårbare enn data-cd, er fordi det ligger mer feilrettingsinfo på data plater. Du kan f.eks. prøve å brenne en 80 minutter lang ukomprimert WAV fil (PCM, 16-bit, 44100 Hz, Stereo) på en data-cd. Filen blir:

44100 Hz * 2 byte * 2 = 176400 bytes/s

80 min = 4800 s

176400 bytes/s * 4800 s = 846720000 bytes = 846,7 MB = 807.5 MiB

Med andre ord mindre plass til feilrettingsinformasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...