bowelripper Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 En venn av meg påstår at å brenne musikk-cd-er på høyeste hastighet, la oss si alt i mellom 12x og 48x, øker risikoen for at en del cd-spillere ikke vil klare å spille den av. Jeg har alltid brent mine musikk-cd-er på høyeste hastighet (16x), men har aldri hatt noen problemer med det. Dog har det nok hendt at min bærbare cd-spiller har hatt problemer med en og annen brent cd. Spørsmålet blir om dette skyldes brennehastigheten. Vil gjerne høre for- og motargumenter. B.R. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg brenner som oftest CD-plater på 40x som er det nest rasketse jeg kan bruke på min LiteOne (48x moddet) og har aldri hatt problemer med å brenne musikk på den hastigheten. Det er heller at enkelte cd-spillere er kresen på platene som blir brukt til cd-brenning som jeg har som det største problemet. Plextor menere jeg hadde lagt in sperre på sine brennere i en eller annen utgave der 24x var max du kunne brenne musikk på. Så hastigheten på musikk-brenning har vel kanskje noe å si, men jeg har i allefall ikke opplevd det enda. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Mener jeg har hørt noe om det men er ikke sikker. Er med i gjengen blant de usikre men tror det kan har noe å si Jeg har ikke mere enn 16x brenner så min erfaring teller kanskje ikke så mye men har aldri hatt problemer. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Har kranglet om dette før i dette forumet og jeg mener fremdeles at det har noe å si.. Jeg synes kvaliteten og levetiden på cdene blir MYE høyere hvis jeg brenner på lavere hastigheter.. Brenner derfor aldri audio på høyere enn 4X.. (Det må jo være en grunn for at man må brenne cd'er til xboxen i 1X for at de skal fungere bra) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Har kranglet om dette før i dette forumet og jeg mener fremdeles at det har noe å si.. Jeg synes kvaliteten og levetiden på cdene blir MYE høyere hvis jeg brenner på lavere hastigheter.. Brenner derfor aldri audio på høyere enn 4X.. (Det må jo være en grunn for at man må brenne cd'er til xboxen i 1X for at de skal fungere bra) Så er det jo også en ting å huske på at hørsel er en veldig individuel ting også. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Har kranglet om dette før i dette forumet og jeg mener fremdeles at det har noe å si.. Jeg synes kvaliteten og levetiden på cdene blir MYE høyere hvis jeg brenner på lavere hastigheter.. Brenner derfor aldri audio på høyere enn 4X.. (Det må jo være en grunn for at man må brenne cd'er til xboxen i 1X for at de skal fungere bra) Så er det jo også en ting å huske på at hørsel er en veldig individuel ting også. Når jeg tenker på dårligere lydkvalitet tenker jeg på høye skrapelyder, høye tikkelyder osv som til og med får bestemoren din til å grøsse... Etter disse lydene kommer pleier det som regel å ta kort tid før plata blir uleselig.. har testet på veldig mange bil spillere.. (Har kun testet på bil spillere, ettersom jeg kun bruker audio cd'er her) Dette gjelder blant annet dyre spillere av merkene panasonic,jvc,pioneer og topvdo.. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Har kranglet om dette før i dette forumet og jeg mener fremdeles at det har noe å si.. Jeg synes kvaliteten og levetiden på cdene blir MYE høyere hvis jeg brenner på lavere hastigheter.. Brenner derfor aldri audio på høyere enn 4X.. (Det må jo være en grunn for at man må brenne cd'er til xboxen i 1X for at de skal fungere bra) Skulle gjerne hatt en "vitenskapetlig" argument for dette, ikke bare synsing. Jeg brenner selv på høgeste hastighet og trives med det, enda.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Når jeg tenker på dårligere lydkvalitet tenker jeg på høye skrapelyder, høye tikkelyder osv som til og med får bestemoren din til å grøsse... Etter disse lydene kommer pleier det som regel å ta kort tid før plata blir uleselig.. har testet på veldig mange bil spillere.. (Har kun testet på bil spillere, ettersom jeg kun bruker audio cd'er her) Dette gjelder blant annet dyre spillere av merkene panasonic,jvc,pioneer og topvdo.. Da tror jeg heller det er brenneren din som kanskje begynner å skrante. Jeg hadde slike problemer med en Waitec 4x brenner som bare brente slike cd'er der man hørte "flaps'er" i bakgrunnen. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Gjelder 5 forskjellige brenner på jobben av merkene plextor,asus og msi, samt NEC og Pioneer DVD brennere.. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 slik jeg ser det, skal man jo bare være fornøyd hvis cdavspilleren klarer å lese cder brent i høyet hastighet. men som har blitt sagt, vil cder brent i høyere hastighet være mindre kompatibel med stasjonære cdspillere enn plater brent i lavere hastighet. spesielt dyre hifispillere er mer følsom angående dette. du kan altså regne med at platene ikke vil kunne bli spilt i alle spillere, men den risken er jo der alltid da;) så lenge spilleren din spiller platen perfekt, er det bare guffe på, men du må nok regne med at en cdaudio brent i 40x har større sannsynlighet for feil enn om den er brent på 4-10x. dette vil jo også avhenge av kvalitet på brenneren også. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Erfaringsmessig blir kopien bedre dess lavere hastighet man brenner på, jeg personlig brenner ikke høyere enn 4X på audio cd`er Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Erfaringsmessig blir kopien bedre dess lavere hastighet man brenner på Hva baserer du dette på? Generelt har plater som er sertifisert for høye hastigheter, lavere dyeinnhold enn lavere hastighetsplater, så sånn sett kan det være lurt å ikke bruke 48X-plater til musikk. En annen ting er at enkelte avspillere nekter å spille av plater brent over en viss hastighet. En spiller jeg har, som riktignok bare svelger RW, tar ingenting brent over 4x, noe som er litt snodig. To plater brent ved forskjellige hastigheter, men som har identisk innhold (kan sjekkes med sfv, f.eks), tviler jeg sterkt på vil ha igjenkjennbar kvalitetsforskjell. Lenke til kommentar
z_lakaman Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Erfaringsmessig blir kopien bedre dess lavere hastighet man brenner på, jeg personlig brenner ikke høyere enn 4X på audio cd`er Tror det er noe i det. Des høyere hastighet, des dårligere kvalitet. Dette gjelder iallefall veldig med operativsystem. Jeg prøvde en gang å legge inn en Linux-distro jeg hadde brent på 40x, men det ble bare surr. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Mener å tro at en cd som blir brent på lavere hastighet, blir brent dypere ned i platen, og dermed sikrer bedre kvalitet. Har brent plater med VariRec funksjonen i Plextools, og med dypere brenning der blir lyden mer fyldig. Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Er det ikke sånn at cd-spilleren leser lys - ikke lys (I/0) på platene? Stoffet i CD-R(W) blir lysere (eller mørkere) når den blir eksponert for laseren. Stemmer dette? Kanskje ved lavere hastighet blir den eksponert for mer lys (lengre tid) fra laseren og feltet blir mørkere (eller lysere), og at det blir lettere å lese da... Dårlig formulert dette, er ikke sikker på om dette stemmer heller men mener det. Lenke til kommentar
z_lakaman Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Hmmm, ja. Det blir nok ikke brent noe dypere... Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Mulig at jeg tar feil når jeg sier det blir brent dypere på 4 x enn 48x, men med VariRec funker det iallefall. Der blir det forskjell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Bekreftende fakta: * Ved lave hastigheter vibrerer platen litt mindre enn ved høye hastigheter og kan kanskje gjøre at sporet blir "rettere". (noen som vet mer om dette?) Avkreftende fakta: * Styrken på laseren reduseres i takt med reduksjon av hastigheten. Dermed blir det ikke brent "grunndigere" ved lave hastigheter. * Max-styrke på laseren bestemmer max-hastigheten på brenneren. Selv brenner jeg alltid på full hastighet (LiteOn 40x flashet opp til 48x) uten problemer. Det klart største problemet er selve platene, fargen på de og om leseren (f.eks bilstereoen) takler så store plater (80min/90min/99min) Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Siden ingen andre har noe ordentlig bevis på sine kommentarer vil jeg si: SLUDDER OG PØLSEVEV! Brenner selv på full guffe (48x) om det er musikk eller data, og har så godt som aldri feilbrenninger eller problemer med å lese diskene etterpå. Det eneste jeg klarer å feile brenning på en gang imellom er ved overbrenning, når jeg dytter for mye data på en disk. Andy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå