Gå til innhold

Full HD på skrivebordet


Anbefalte innlegg

Vel, deg om det. Fins mange som misliker en så lav pixelpitch. Pixelpitchen på 24" med 1920x1200 er til og med alt for smått for de fleste.

At pixlene blir altfor små mener du? Jo, det er et godt poeng, og mange unge geeks har nok lett for å glemme at ikke alle har falkeblikk. Og all den tid GUI-skalering ikke funker så bra, og LCD heller ikke egner seg til å kjøre på lavere enn native oppløsning, så er dette i høyeste grad et problem for mange brukere.

 

For fatter'n passer det f.eks. fint med 19" med 1280x1024 nettopp fordi pixlene blir relativt store. Samme gjelder vel 22" med 1680x1050.

 

Laptopen min med 15,4" og 1680x1050 har jo mikroskopiske pixler i forhold, og tekst på websider osv. kan fort bli i minste laget for mange :(

 

Har også litt problemer med detter, på min dell xps laptop har jeg 1920x1200 på 17", noe som gjør at pixlene blir mikroskopiske, og jeg ser faktisk nesten ikke hva som står på nettsider osv uten linser :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg kjøpt en 24" idag så hadde jeg helt klart valgt den med 1920x1200, men jeg har bare plass til en 22" og har ikke akkurat sett noen 22" med 1920x1200, så for meg er dette perfekt at en 22" blir lansert med høyere oppløsning enn 1680x1050.

 

Sitter med en Benq HD2200E (1920x1080p), kostet bare 1650kr også.

 

Det beste med denne oppløsningen er at jeg kan nå kjøre klonemodus mot min full HD LCD tv.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Har selv 1680x1050 på min 15-16" laptop, og jeg takler ikke bruke mindre oppløsninger som på dagens laptoper i samme størrelse som selges med 12XX x 800 :s Kjenner meg ikke igjen i at skriften blir for liten, jeg har ingen problemer med å lese det som står på skjermen min, ihvertfall. Det beste er jo at jeg har så mye PLASS på skrivebordet.. Å kjøpe en 24" med "Full HD" er jo temmelig håpløst.. Og btw, jeg jobber i butikk, det er SKREKKELIG mange folk som har blitt rundlurt av HD Ready/Full HD-terminologiene som florerer i media.. Mange tror at en 42" LCD til under 10000 kr med full HD er bedre enn feks. Pioneers Kuro-serie siden den ikke har (vel, inntil i høst) Full HD..

Lenke til kommentar
Det beste med denne oppløsningen er at jeg kan nå kjøre klonemodus mot min full HD LCD tv.

Ja det må jo rett og slett være genialt! Personlig kommer jeg til å holde meg til 16:10 på en skjerm som er ment som dataskjerm.

 

Hva med oss som kjører 2560x1600 oppløsning da. Er det HD Extreme Edition oppløsning det eller? :!:

Lenke til kommentar
Har selv 1680x1050 på min 15-16" laptop, og jeg takler ikke bruke mindre oppløsninger som på dagens laptoper i samme størrelse som selges med 12XX x 800 :s Kjenner meg ikke igjen i at skriften blir for liten, jeg har ingen problemer med å lese det som står på skjermen min, ihvertfall. Det beste er jo at jeg har så mye PLASS på skrivebordet.. Å kjøpe en 24" med "Full HD" er jo temmelig håpløst.. Og btw, jeg jobber i butikk, det er SKREKKELIG mange folk som har blitt rundlurt av HD Ready/Full HD-terminologiene som florerer i media.. Mange tror at en 42" LCD til under 10000 kr med full HD er bedre enn feks. Pioneers Kuro-serie siden den ikke har (vel, inntil i høst) Full HD..

 

Definisjonsmessig så er jo Full HD bedre enn HD ready selvfølgelig. Hva angår svartnivå, farger og slikt, er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Har selv 1680x1050 på min 15-16" laptop, og jeg takler ikke bruke mindre oppløsninger som på dagens laptoper i samme størrelse som selges med 12XX x 800 :s Kjenner meg ikke igjen i at skriften blir for liten, jeg har ingen problemer med å lese det som står på skjermen min, ihvertfall.

Folk har forskjellig syn vet du ;)

 

En annen forskjell er hvor nærme folk liker å sitte foran dataskjermen sin. Ofte ligger jeg i sofaen eller stesslessen med laptopen, og da blir avstanden til skjermen en del større enn om jeg sitter og jobber ved en kontorpult. Og da kan det bli ubehagelig å lese skrift på en 15" m/ 1680x1050. Fins vel til og med 15" med 1920x1200, noe jeg personlig aldri ville hatt. Tviler på at det er sunt for øynene å lese så liten skrift siden man må anstrenge seg mer. Hvis det fører til at jeg blir nærsynt i løpet av noen år, så er det ikke verdt det selv om man får mer "screen realestate" :p

Lenke til kommentar
Var ikke trenden emd 16:9 skjermer noe som ble startet for ca et halvt år siden?

 

Det beste (og eneste) argumentet for 16:9 skjermer er at man skal slippe de grusome svarte stripene over og under skjermen. Det er et par problemer med det dog, når var sist gang du så en film som var i 16:9? de eneste filmene som lages slik er til en viss grad de som kommer rett på dvd. kinofilmer er vell nesten 2:1.

Dårlig argument. Jeg vet ikke med deg, men jeg har svarte kanter rundt skjermen, og har ikke sterkt lys bak som viser alt det sorte. Så det er egentlig sort mot sort bakgrunn, noe som nødvendigvis ikke er negativt.

Er ikke snakk om mye sort heller, kanskje 1,5 startlinjer oppe og nede.

En del filmer er også i et latterlig format så de har sort kant oppe og nede av natur.

Lenke til kommentar
Har selv 1680x1050 på min 15-16" laptop, og jeg takler ikke bruke mindre oppløsninger som på dagens laptoper i samme størrelse som selges med 12XX x 800 :s Kjenner meg ikke igjen i at skriften blir for liten, jeg har ingen problemer med å lese det som står på skjermen min, ihvertfall.

Folk har forskjellig syn vet du ;)

 

En annen forskjell er hvor nærme folk liker å sitte foran dataskjermen sin. Ofte ligger jeg i sofaen eller stesslessen med laptopen, og da blir avstanden til skjermen en del større enn om jeg sitter og jobber ved en kontorpult. Og da kan det bli ubehagelig å lese skrift på en 15" m/ 1680x1050. Fins vel til og med 15" med 1920x1200, noe jeg personlig aldri ville hatt. Tviler på at det er sunt for øynene å lese så liten skrift siden man må anstrenge seg mer. Hvis det fører til at jeg blir nærsynt i løpet av noen år, så er det ikke verdt det selv om man får mer "screen realestate" :p

 

Så små skjermer med så høy oppløsning kan da ikke være tiltenkt en annen rolle enn bildebehandling? Ser for meg at det kan bli en tanke ubehagelig for å lese mye tekst, ja..

Lenke til kommentar
Trist at de fleste nå går over til 16:9.

Nå er det heldigvis langt fra de fleste. Jeg har ikke noe i mot bedre valgmuligheter, men da bør de også prises sånn at dårligere = billigere.

 

I det hele tatt syns jeg det blir litt for mye fokus bare på film, og at man derfor må ha "full-HD" oppløsning. Men de fleste bruker vel pcen sin primært til andre ting. Og i mange programmer jeg bruker i det daglige har jeg mer bruk for ekstra pixler i høyden enn bredden, og sånn regner jeg med mange andre har det også (hvis de ikke av en bisarr grunn elsker å konstant scrolle vertikalt hele tiden) :thumbup:

Helt enig i det! :thumbup:

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg bedre valgmuligheter i store skjermer med smalere format. F.eks er 3:2 glimrende å vise ubehandlede bilder på siden kameraer ofte gir ut bilder i 3:2-formatet. Det blir også en mer naturlig måte å fylle synsfeltet når man bruker to skjermer. Tenk dere en 26,7" skjerm i 3:2-format med 2100x1400 oppløsning (samme pixelavstand som 24" med 1920x1200) :D

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettop en T220 (Samsung 22" 16:10).

Skjønner ikke 16:9 altså, synes det er forholdet bredde og høyde er helt feil. Er jeg aleina om å synes dette eller? Å se film i 16:9 er kanskje bedre, men det har jeg TV-en til. Å sitte i skrivebordet og jobbe med 16:9 er ikke spes bra i mine øyne.

Lenke til kommentar

På jobben min har jeg den gamle NEC multisync 1770NX'n på 17" på 1280x1024 og synes det funker greit, men, den er mer grovkornete enn NEC Accusync 24WMCX.

 

Men jeg er usikker på hvor stor forskjell det vil være på 1920x1080 16:9 og 1920x1200 16:10 -det må jeg nesten se i praksis.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Min 19" CRT kan vise 1920x1440, sA den er HD den ogsA, hurra for fremtiden forige Artusen.

Men hvor behagelig var den oppløsningen? Min erfaring er at dot pitch er for dårlig slik at det blir veldig uskarpt å kjøre høyeste oppløsning på CRTer (kan sikkert være noen unntak i skikkelig high-end CRT).

 

Min 19" CRT klarer også rimelig høy oppløsning, men allerede ved 1600x1200 blir den svært ubehagelig for øynene, så har sjelden kjørt høyere enn 1440x1050 - som forsåvidt var en fin oppløsning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...