gaaal Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Noen som vet , hvordan man kan opprette hjemmeområder til de forskjellige brukerene på win 2000 server.? Gjerne gjennom et script... Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Noen som vet , hvordan man kan opprette hjemmeområder til de forskjellige brukerene på win 2000 server.? Gjerne gjennom et script... Du lager f.eks en mappe users som du så deler ut til alle, og så er det absolutt enkleste å gå inn på brukeren, velge fliken profile og der velge hvilken stasjon en vil bruke, og skrive inn en sti til hvor hjemmeområdet skal være... f.eks serverusersbrukernavn og da vil mappen "brukernavn" bli opprettet med rettigheter for brukeren og administrator... Dette fungerer i allefall kjempefint når serveren er en domain controller... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 eller: serverusers%username%, da lager den automatisk mappe til brukeren der. Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Group policy..... :wink: (så slipper du å velge profil osv. på hve enkelt bruker). Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 eller: serverusers%username%, da lager den automatisk mappe til brukeren der. Denne fungerte kjempefint på NT4 hvor en kunne velge mange brukere, og f.eks legge til den under profile... I win2000 må en inn på en og en bruker... Men en kan selvfølgelig bruke den til å lime inn på hver enkelt etterhvert... Group policy kan selvfølgelig brukes og er bedre for å administrere mange brukere, men det er mye enklere for en som er helt fersk å gå inn på profile på brukerene og sette opp der... såsant en ikke har veldig mange brukere en skal gjøre dette med, da sparer en nok litt tid på å sette seg inn i group policy... Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Vi har 15 pc-er i nettverket.. På severeren har vi laget D:homeuser1 osv.. må vi 'share' D:home eller d:homeuser1 eller begge deler? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 del d:home så går du inn på brukeren og skriver servernavnhome%username% Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 eller: serverusers%username%, da lager den automatisk mappe til brukeren der. Hvor skal dennne stien stå skrevet ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 på brukeren er det noe som heter mount [meny over stasjonsbokstaver] to [adressen jeg skrev] Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 ok, fikk til det. thnx. Når user1 logger seg inn på h: så kommer han til d:/home Da ser brukerern mappene user1 user 2 osv, men har kun tilgang til user1 mappen. Jeg vil at brukern skal komme direkte til d:homeuser1 mappen, hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 setter du stasjonsbokstaven til serverhome%username% så skal den automatisk lage til brukermappe og hjemmeområde under home mappen som brukeren kommer inn på...dobbelsjekk...kan hende jeg skrev feil. Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Det har vi gjordt. ALtså når vi lager en bruker legger vi til stien serverhome%username% så lager den katalogen. Alt funker bra nå bortsett fra at når brukeren logger seg på h: så får han opp mappen HOME og alle brukerkatalogene(user1,user2 osv). Jeg vil at når brukeren dobbeltklikker h: så skal han komme direkte i serverhomeuser1 katalogen. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 du kan jo alltids prøve å gjøre det via et logon script? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 eks: @ echo on Vennligst vent mens scriptet kjøres... @ echo off :slett eksisterende net use if exist h: net use h: /del :opprett ny net use net use h: //server/home/%username% Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Har sett at jeg på skolen blir mappet opp til f.eks serveruser$ hva har dollar tegnet å si ? Logon script, da lager jeg en bat fil og velger kjør program ved oppstart i user account setting? hva skal stå i batfilen? net use kommandoen ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 den koden jeg limte inn ovenfor burde holde. Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Kordan greier du å svare før vi har spurt deg ? Lenke til kommentar
ogn Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Del brukerens hjemmeområde og skriv i logonscriptet: net use h: /home da får du opp din mappe som stasjon på min datamaskin (Såfremt hjemeområdet har samme navn som brukernavnet) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Kordan greier du å svare før vi har spurt deg ? et forventet spørsmål jeg svarte på Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Har sett at jeg på skolen blir mappet opp til f.eks serveruser$ hva har dollar tegnet å si ?Logon script, da lager jeg en bat fil og velger kjør program ved oppstart i user account setting? hva skal stå i batfilen? net use kommandoen ? $ = Hidden share Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå