thamule Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Kva antivirusprogram er best av Norton og Avira? (Det fulgte med ei installasjonsfil til norton på den nye LG X110) Og btw, korleis fjernar eg den annonsa som kjem kvar gong avira har oppdatert seg? EDIT: KONKLUSJON: The overall Best Anti-Virus product og 2008 is AVIRA Avira kom best ut og blir derfor mitt valg Endret 18. desember 2008 av thamule Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Fjerne reklame: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=993799 Hva som er best: Personlige meninger vil ikke hjelpe stort, for du kommer til å få tusen forskjellige svar uansett... Bedre å gi deg info så du kan bestemme selv. Gå inn på www.av-comparatives.org velg fanen "comparatives" oppe til venstre, og velg den nyeste testen. Så kan du lese om hver av dem (free-av.com har samme database, og behandler virus på samme måte som betal-versjonen) Lenke til kommentar
thamule Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Thanks mate Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Dersom du mener at problemet med maskinen din er løst, kan du endre emnetittelen din, ved å trykke på -knappen i førsteposten din. Dette vil være med på å holde forumet mer oversiktlig for supporterne, samt at nye folk som får samme problemet lettere vil finne en passende tråd å se i. Surf trygt, og god jul Lenke til kommentar
thamule Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 The overall Best Anti-Virus product og 2008 is AVIRA Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Dårlig gjort å disable reklame pop-upen som avira livnærer seg med ved å gi dere et gratis antivirus program, som i tillegg er et av markedets beste. Endret 18. desember 2008 av Kron Lenke til kommentar
thamule Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Dårlig gjort å disable reklame pop-upen som avira livnærer seg med ved å gi dere et gratis antivirus program, som i tillegg er et av markedets beste. PÅ ein 10" skjerm forsvinn ok-knappen ut av syne. VInduet må derfor maksimerast og så scrolle ned for så å trykke ok. Det blir for tungvint på ei maskin eg skal gi vekk. På mi eiga maskin med 15" skjerm går det fint, der er det jo berre å trykke ok Lenke til kommentar
G Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Har ikke noe kjempebra erfaringsgrunnlag. Men har prøvd Norton (Symantec) fra SystemWorks sånn rett over 2000-tallet. Den gang hadde Norton sin AV mange gode score på antivirus-tester. Noen jeg kom over på ett forum hevdet at bedriftsutgavene til Norton var mye bedre designet med hensyn på brukervennlighet og en del "dritt" som forbrukerversjonen var befengt med. Hvorvidt dette bar snev av sannheter har jeg aldri fått bekreftet selv. Men forbrukerversjonen av SystemWorks som inneholdt ett sammensurium av Norton programvare, der i blant Norton Antivirus fikk jeg så som så inntrykk av. Dersom NAV (Norton Antivirus) bare skulle bedømmes på hvor bra det fant virus, så ville det nok flere ganger gått av med seier, dersom en skal tro diverse tester det har vært gjennom opp gjennom årene. Men jeg synes en ikke skal bedømme noe bare på det grunnlag. En bør minst ta med: 1. Hvor bra det detekterer virus, trojanere, spyware med mer type "MalWare". 2. Hvor bra det faktisk klarer å rydde vekk uhumskhetene dersom det finner slikt på PC'en din. 3. At det har en karantene-funksjon hvor en kan angre sletting av virus, i tilfelle du får has på såkalte "false positives". 4. For bestefar, med flere brukere som kanskje ikke kan særlig med data, så synes jeg det er greit om pakken også bundles med en ordentlig brannmur. 5. At en kan på en enkel måte sende fra seg en kopi av filer en mistenker til nærmere inspeksjon hos Antivirus programvarehuset. Og få videre oppfølging. 6. At det finnes en oppegående support-tjeneste. 7. Brukervennligheten. Brukervennlighet og atter b.. 8. At utviklerne helst ligger noen hakk foran virusutviklerne, eller at de tilpasser seg hurtig til nye trusler som har brutt ut. Eksempelvis så synes jeg at når slike Root-kit kom fram i dagen, at det tok en stund før en fikk se mottiltak innebygget i antivirus-programvare. Til Avira AntiVir Personal (gratis-utgaven). Det at det er gratis for hjemmebrukere og holder så høy kvalitet er ett stort pluss. At det virker så elegant er heller ikke noen uting. Rask skanner, lite forstyrrende elementer, om en ser vekk fra reklamevinduet (som noen nevner at kan slås av). Til Norton AntiVirus: Personlig synes jeg NAV slik den kom i SystemWorks var noe makkverk tidlig på det nye tusentallet. Mot slutten av 2008 så jeg en pressemelding presentert hos PCworld.no om Symantec, hvor jeg bare delvis ble overbevist om at de tar kundene på alvor. Det ser ut til at de tar kritikk til etterfølgelse, men jeg tror det går tregt framover ennå. De hevder at enkelte ting er bedret allerede i den nyeste utgaven. Ett av de store problemene var at dersom en ønsket å bytte sikkerhetsprogramvare, så var det nesten komplett umulig å få fjernet NAV fra registeret uten en skreddersydd framgangsmåte. Denne var svært vanskelig å få tilgang til på de klønete sidene hos Symantec sist jeg hadde befengt maskinen med NAV. En annen uting var at det sjelden lå til rette for at NAV selv kunne rydde opp dersom ett virus hadde tatt balletak på PC'en. Ofte ble du møtt av en henvisning til hjelpesidene hos Symantec, med en manuell framgangsmåte for å fjerne virus. Det er litt svakt av en såpass profilert aktør i denne bransjen, slik Symantec over flere år har blitt. Norton i sin barndom vokste fram spesiellt på grunnlag av at Microsoft ofte hadde en klønete framgangsmåte å gjøre ting på. Spesiellt Norton Utilities den gang. Symantec kjøpte opp Norton, og har siden hatt en meget pengefokusert vekst. En skal kanskje ikke helt kritisere for akkurat det punktet, men dersom inntjening får for stort fokus, slik Symantec har gjort ting, så synes jeg det er rett å hakke litt etter dem. Til Norton SystemWorks: Det var ett program ved navn CleanSweep. Synes det var bortkastet å bruke det. Etterhvert fikk Microsoft såpass orden på sin egen avinstallerer at jeg la CleanSweep helt på hyllen. Det hadde også en del som ryddet opp i registerfeil. Det programmet var mest brukendes til var å presentere hvor enkelt det kom registerfeil i Microsoft Windows 2000 som jeg den gang brukte. Tror du finner en rekke gratisverktøy som kan hjelpe med å rydde i registeret i dag. Men husk å ta backup av registeret også før du trykker "rydd opp". Norton Ghost, som jeg syntes var for dårlig brukergrensesnitt på den gang, og hvor det ikke var støtte for nok forskjellig hardware som var relativt nytt på markedet den gang, men som de burde vært raskere med å levere støtte for. Norton GoBack (tidligere Roxio GoBack - atter ett oppkjøp). Faktisk ganske bra. Men med versjon 4.0 så syntes jeg det ble ganske "bloated", selv om det jo gjorde jobben, så gikk det tregt, og harddisken virket å bli "tygget" på veldig ofte. Har ikke snudd meg tilbake til ett eneste Symantec produkt. Norton Ghost har jeg forlengst byttet ut med noe mykkje betre: Acronis TrueImage Kunne godt tenkt meg å se en test mellom flere "GoBack"-liknende programvare løsninger, slik at en kunne se om det ikke fantes like gode eller bedre løsninger hos andre aktører enn Symantec. Det var min egen erfaring med Symantec oppsummert. Endret 2. januar 2009 av G Lenke til kommentar
thamule Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Takk for utfyllande og bra innlegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå