jacoobholm Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg vet at det sistnevnte ikke er et speilrefleks, men jeg tenkte at siden jeg er interessert i forskjellen på bildekvaliteten på de to så var det kanskje lurt å ta opp temaet i dette forumet. Jeg er en nybegynner, og har ikke veldig god erfaring med speilrefleks. Nå ønsker jeg å kjøpe et kamera som kan ta gode bilder, og siden speilrefleks for tiden er så billig er dette noe jeg vurderer(nærmere bestemt 450D). Jeg kom også over Casio EX-FH20(kompakt kamera) som har mulighet for å filme i halv HD(1280x720), noe som appelerer. Det jeg er redd for er at jeg vil bli skuffet over kvaliteten på bildene til Casio, og den mangel av valgfrihet kameraet har i forhold til 450D. Jeg har lest et par reviews på de to, og sett et par bilder, og det er nokså tydelig at 450D gir bedre resultat, spesielt når det kommer til portrett og closeups. Så mitt spørsmål til dere erfarne fotografer er: Dersom jeg er interessert i å ta gode bilder, men ønsker å av og til ha mulighet for å filme, bør jeg kjøpe et EX-FH20, eller heller satse på et 450D og kjøpe et billig kompaktkamera ved siden av som kan ta grei video? Jeg vet nok allerede svaret, men kjekt å få innspill! P.S.: Casio EX-FH20 review og Canon EOS 450D MvH Jacob Holm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Jeg har ingen mening om hva som er riktig for deg, men at 450D leverer betydelig bedre bildekvalitet i mange sammenhenger stemmer. Er video noe du er seriøs med så har nok Casio-en stor appell, men som fotografisk redskap så overgås det nok av enhver speilrefleks. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Ja, jeg har nok mer eller mindre bestemt meg for 450D. Den har også mye større muligheter for manuell overstyring. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hvilke muligheter for manuell styring Casio-en har vet jeg ikke, men jeg regner med at den har PASM-valg. Det er bare det at karakteristikken til kameraer med liten sensor er slik at det egentlig er unødvendig å ha særlig mye valgmuligheter utover å låse eksponeringen, for de optiske egenskapene forandrer seg lite på de forskjellige brennviddene. Med slr er det annerledes. De manuelle mulighetene gir deg en mulighet til å skape et annet uttrykk med å velge forskjellige blendere, et tydelig synlig alternativ. Med liten sensor er forskjellene knapt synlige mtp optiske egenskaper. Så du kan si det slik at om det ikke er flere manuelle funksjoner med slr, så har du flere kreative mulige bruksområder for disse funksjonene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå