BillyJoe Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hei, Håper å kunne bruke Cat.5 kabel i et hobbyprosjekt, men er i tvil om det er dimensjonert for oppgaven. Noen som vet hvor mange ampere man kan kjøre gjennom en (1) leder ved 12-16volt? (Gjennom 1 av de 8 lederne i en Cat5) mvh, BJ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Først finner du hvilken awg (tverrsnitt) det er på lederene. Så vidt jeg kan se er det AWG 24. Så ser du på load for gitt tverrsnitt. Da kommer jeg til 3.5 A. http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm Lenke til kommentar
BillyJoe Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Hei, Takk for svaret. Ser det er oppgitt 2 verdier for maks. ampere. Maks ampere for "power transmission" er oppgitt til 0,577A. Jeg skal bruke kabelen til å overføre 12-16V strøm, som varierer mellom 0 til ca. 1.5A. Kan jeg anta at Cat5 kabelen vil klare dette, eller er det å be om trøbbel? Cat5 er veldig fordelaktig mtp antall ledere, kan kjøre 8 signaler på samme kabel. mvh, BJ Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 IEEE802.3af standarden for Power over Ethernet (PoE) sier maksimum 350mA ved parallelkobling av to par, men det er satt lavt pga man må ta hensyn til at kabelbaner i tak og vegger med mange kabler kan gå varme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå