Gå til innhold

speilrefleks og scanningsautomat på flyplass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert dumt spm men, jeg skal ut og fly og skal ta med kameraet i håndbagasje.

Takler utstyret å bli scannet på flyplass eller må det sendes med flyet som vanlig baggasje?

Det anbefales sterkt ikke at fotoutstyr sendes som vanlig baggasje. Du bør ta det med inn som håndbaggasje. Hvis du har god reiseforsikring og riktig baggasje (hard med skum innvendig), kan du sende den som baggasje og krysser alt går bra.

Jeg tar alltid den med meg! Det gjorde jeg under hele Asia-turen sist sommer.

Lenke til kommentar
Sikkert dumt spm men, jeg skal ut og fly og skal ta med kameraet i håndbagasje.

Takler utstyret å bli scannet på flyplass eller må det sendes med flyet som vanlig baggasje?

Det anbefales sterkt ikke at fotoutstyr sendes som vanlig baggasje. Du bør ta det med inn som håndbaggasje. Hvis du har god reiseforsikring og riktig baggasje (hard med skum innvendig), kan du sende den som baggasje og krysser alt går bra.

Jeg tar alltid den med meg! Det gjorde jeg under hele Asia-turen sist sommer.

Blir nok håndbaggasjen ja. :) Er jo utstyr for en del tusen.

Lenke til kommentar

Omtrent all bagasje blir scannet,så eventuelle sikkerhets/flyplasspersonell får et innblikk hva du har i kofferten du sender som innsjekkbagasje.Og ikke alle flyplassansatte er like ærlige runt omkring i verden.Så en koffert med mye fotoutstyr vil nok være en het pickupkandidat for disse uærlige ansatte.

Lenke til kommentar
Når vi først er i gang, er det lov å ta bilder med kameraet på flyet, så lenge en ikke forstyrrer? Vet jo aldri med terrorregler som de har i dag, hadde vært kult å få noen bilder over skyhøyde ^_^

gaar greit det, bare ikke under take off og landing, mens belte-tegnet lyser, hvor det ikke er lov aa bruke elektroniske produkter i hele tatt

Endret av deep750
Lenke til kommentar
gaar greit det, bare ikke under take off og landing, mens belte-tegnet lyser, hvor det ikke er lov aa bruke elektroniske produkter i hele tatt

Mnjaa.. Jeg har nå tatt bilder under takeoff/landing haugevis av ganger. Har aldri blitt tilsnakket eller fått "no-no" fra kabinbetjeningen.

PS! Litt kult å sitte rett bak vingen på et propellfly, sett Tv til sånn ca 1/2000 og knips propellen. Da ser det ut som motoren står ;)

Lenke til kommentar

Mnjaa.. Jeg har nå tatt bilder under takeoff/landing haugevis av ganger. Har aldri blitt tilsnakket eller fått "no-no" fra kabinbetjeningen.

Dette går vel under: "Det er enklere å få tilgivelse enn tillatelse".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er ikke mer lovlig fordi om ingen påpeker det? Når det er sagt at alt elektronisk utstyr skal være slått av under TOL, skal det være det. Også mobiler i flymodus skal være slått av da. Hvorvidt denne regelen har noen hensikt er en helt annen diskusjon :cool:

Lenke til kommentar
Når vi først er i gang, er det lov å ta bilder med kameraet på flyet, så lenge en ikke forstyrrer? Vet jo aldri med terrorregler som de har i dag, hadde vært kult å få noen bilder over skyhøyde ^_^

Dette tror jeg er feil. Det er vel elektronisk utstyr med sender og mottaker som ikke er lov å bruke under take off og landing, fordi det kan forstyrre den sensitive flyelektronikken.

Endret av sylskarpt
Lenke til kommentar
Dette tror jeg er feil. Det er vel elektronisk utstyr med sender og mottaker som ikke er lov å bruke under take off og landing, fordi det kan forstyrre den sensitive flyelektronikken.

Alt elektronisk utstyr. Også mp3 spillere osv. Men det er muligens mest for å sørge for passasjerene følger med i tilfelle det skjer noe.

Tom

Lenke til kommentar
Alt elektronisk utstyr. Også mp3 spillere osv. Men det er muligens mest for å sørge for passasjerene følger med i tilfelle det skjer noe.

Jeg synes nå en flott låt på øret måtte vært fint, dersom det går rett til helvete!

Ja, AC\DC sin "highway to hell" er jo fin ...

Lenke til kommentar

Blir litt OT her men det er forskjell på reglene mtp fotografering både mellom flyselskaper og mellom de forskjellige landene. I Norge er det omtrent fritt frem (strengt tatt trenger du en forhåndstillatelse fra luftfartsverket elns for å bedrive flyfoto, men dette gelder ikke ikke-kommersielle bilder tatt fra rutefly).

Flyr du for eksempel til Russland, ville jeg ikke plukket opp kamera mens jeg var i luften, i hvert fall ikke uten å spørre kabinpersonalet først.

Som en kuriositet - i Tyskland er det totalforbud mot å bruke mobiltelefon ombord, også mens flyet står på bakken... Lufthansa opplyste meget strengt om dette, United nevnte det i en bisetning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...