Gå til innhold

Nå fjernes låsen på Iphone 3G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke noen usannhet at feil i safari har utsatt brukerne, det kan jeg gå med på. Men disse feilene er patchet. Fornøyd?

Poenget til Theo343 var jo at dersom man låser opp telefonen, så kan man kjøre programmer som ikke er godkjent av Apple. Dermed kan en ondsinnet person lage et ondsinnet program som inneholder en ondsinnet kode som programmereren ondsinnet kamuflerer som om det skulle vært noe annet. Dermed, om brukeren kjører dette programmet, i god tro om at det egentlig gjør noe annet enn det det faktisk gjør, kan det gjøre skade i dataene lagret på telefonen, eller noe annet ondskapsfullt.

Godt det finnes oppvakte forumbrukere ;)

Der kan jeg være enig med deg, men Theo gjør en dårlig jobb med å få det frem i sitt innlegg. Det er da også ganske lett å unngå sånt om en laster ned uatoriserte programmer med et kritisk blikk.
Nå får jeg ikke betalt for å skrive alt med teskje, og det var heller ikke hensikten. Jeg presenterte et enkelt faktum, som muligens krevde at man tenker litt på egenhånd, uten alt vissvasset rundt. Det er dog interessant å se hvor mange som hopper til konklusjoner før de tenker.

Poenget er også at det sikkert finnes like mange "ubevisste" iphone brukere som PC brukere, dermed er ikke dette enerådende positivt. Man skal heller ikke være så naiv å tro at slike programmer/løsninger kun er laget for eierens beste interesser. Det er en meget vanlig teknikk å lokke med noe brukeren vil ha.

Apple har helt sikkert også hatt komersielle interesser bak kravet om godkjent software, men til syvende og sist er det også en kvalitetssikring av plattformen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp her en viktig fare ligger Theo !

Tro, og du er en økonomisk utnyttbar resurs. Det har man visst lenge.....

Hvis din påstand er riktig, så er jo hele åpen kilde prosjektet dødt og begravd.

Og slik er det nok ikke !

Jeg ser heller dette som Appels fortvilte forsøk på å holde liv i en dødfødt forretningside.

Mens fanboyskaren jubler.......

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er ikke noen usannhet at feil i safari har utsatt brukerne, det kan jeg gå med på. Men disse feilene er patchet. Fornøyd?

Poenget til Theo343 var jo at dersom man låser opp telefonen, så kan man kjøre programmer som ikke er godkjent av Apple. Dermed kan en ondsinnet person lage et ondsinnet program som inneholder en ondsinnet kode som programmereren ondsinnet kamuflerer som om det skulle vært noe annet. Dermed, om brukeren kjører dette programmet, i god tro om at det egentlig gjør noe annet enn det det faktisk gjør, kan det gjøre skade i dataene lagret på telefonen, eller noe annet ondskapsfullt.

Godt det finnes oppvakte forumbrukere ;)

Der kan jeg være enig med deg, men Theo gjør en dårlig jobb med å få det frem i sitt innlegg. Det er da også ganske lett å unngå sånt om en laster ned uatoriserte programmer med et kritisk blikk.
Nå får jeg ikke betalt for å skrive alt med teskje, og det var heller ikke hensikten. Jeg presenterte et enkelt faktum, som muligens krevde at man tenker litt på egenhånd, uten alt vissvasset rundt. Det er dog interessant å se hvor mange som hopper til konklusjoner før de tenker.

Poenget er også at det sikkert finnes like mange "ubevisste" iphone brukere som PC brukere, dermed er ikke dette enerådende positivt. Man skal heller ikke være så naiv å tro at slike programmer/løsninger kun er laget for eierens beste interesser. Det er en meget vanlig teknikk å lokke med noe brukeren vil ha.

Apple har helt sikkert også hatt komersielle interesser bak kravet om godkjent software, men til syvende og sist er det også en kvalitetssikring av plattformen.

Apple har nok interesser slengende i alle mulige retninger, men grunnen til at de "kvalitetssikrer" AppStore er for å forhindre at uønsket programvare som f.eks flotte Netshare slipper inn og driver med kaos. Dette programmet skulle gi iPhone brukere muligheten til å koble telefonen opp mot en laptop for å benytte mobilnettet til internettbruk, men nei da. Det var ikke godt nok. De fulgte ikke Apples røde tråd.

Når du buser inn her og snakker om malware og trojanere så må du regne med at noen quoter ditt innlegg og skriver en respons. Jeg får heller ikke betalt for å slenge rundt på dette forumet og lire av meg meninger, men å diskutere med andre synes jeg personlig er en god måte å bygge opp kunnskap og foredle den videre til bruk i samtaler med andre. Hva grunnen til at du ikke gidder å mate folk med teskje er vet ikke jeg og trenger jeg ikke å vite, men det å ikke fortelle hele sannheten kan gjøre potensielle kjøpere usikre på om de ønsker å investere så mye penger på en potensielt farlig telefon.

Poenget er også at det sikkert finnes like mange "ubevisste" iphone brukere som PC brukere, dermed er ikke dette enerådende positivt.

Tenker du på brukere som kun klarer å benytte grunnfunksjonene?

God jul til alle på forumet :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Det er klart jeg ser at det er mye funksjonalitet man ønsker å få inn i telefonen som Apple med disse sperrene hindrer. Men er egentlig Iphone telefonen/produktet man ønsker seg da? Var ingen klar over dette når de kjøpte telefonen?

Brukere som ikke er så kritiske til om det de laster ned er kvalitetssikret programvare utsetter seg for unødig risiko som igjen kan føre til dårlig PR for Apple.

"Iphone opplever en flom av trojanere og malware etter at brukerne fikk muligheten til å installere programvare ukritisk. Apple har forløpig ingen kommentar til saken"

Selvfølgelig høyst hypotetisk men Apple har alltid hatt denne type profil. Eks. ved at man kun fikk hardware som Apple hadde godkjent i alle Mac maskiner. Forøvrig var det høyst usaklig å dra grunnlaget for eksistensen til opensource inn i denne saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hele forretnigsideen hviler på denne profilen, og den er ikke oppsiktsvekkende i et land der tro er big biznizz.

http://www.itavisen.no/sak/501805/Du_eier_..._egen_harddisk/

Men det kan jo gå litt for langt.

Forstår jo godt at du ikke vil argumentere sikkerhet med fri programvare. Appels sikkerhet stikker ikke dypere enn at den må reguleres med forbud, tro på egen fortreffelighet.

Retten til fritt valg er jo helt fraværende i denne ideen.

Lenke til kommentar

Her er forøvrig en interessant videogjennomgang av lisensavtalen til iPhone fra digi.no, som jeg snublet over i dag tidlig.

http://digi.no/php/art.php?id=795291

De uttrykker de samme punktene som jeg har nevnt samtidig som jeg selvf. helt klart forstår at det er konkuransehemmende og markedshindrende at det er slik. Men dette er jo delvis profilen til Apple med iPhone, så da er kanskje ikke dette produktet det man ønsker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...