Gå til innhold

Vurderer bachelor i elektronikk

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å hive meg på skolebenken igjen og vurderer nå å ta bachelor i elektronikk ved høgskolen i Vestfold (kanskje master hvis jeg er up for it). Det jeg lurer på er hvordan dette kurset er? Jeg har hatt matte, kjemi og fysikk på videregående gjennom to år og jeg må si at jeg hadde en del interesse innen realfag da jeg startet på videregående, men etter de to siste årene må jeg si at jeg har blitt mektig lei av realfag. Det jeg lurer på er hvordan er elektronikk linja i forhold til realfagene på videregående? Både med tanke på mengde arbeid som må gjøres på skole og ved siden av skole, men også med tanke på hvor vanskelig det er. Hvis noen har noen erfaringer fra denne linja på høgskolen i Vestfold hadde det vært fint og :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ikke elektronikk, men elektro-automasjon på HVE, men det første året er nøyaktig likt som elektronikk og mikroteknologi (kan forøvrig opplyse om at også andreåret er nøyaktig likt for elektronikk og mikroteknologi).

Det første semesteret har jeg hatt fire fag: elektrisitetslære, datateknikk, nyskaping og matte/fysikk (på HVE er matte og fysikk det første året to felles fag på ett semester hver, i stedet for ett mattefag og ett fysikkfag som hver går over to semestre. Det første er 60/40 i favør matte).

Det skal sies at jeg ikke er noe mattegeni, og jeg surfet meg gjennom 2MX og 3MX med liten motivasjon, med dårlige karakterer som resultat. Men jeg er ikke helt bak mål heller. Jeg har jobbet mer med matte/fysikk-faget enn de tre andre fagene til sammen, men likevel blir det sannsynligvis en E i matte, og to B-er og en A i de andre fagene (A=6, F=1 (stryk)). De fleste sliter med å stå i matte, iallfall i begynnelsen. Det er opp mot 70 % stryk i faget - men det skal sies at det går mange der i begynnelsen som ikke har noe der å gjøre, siden det stort sett er færre kvalifiserte søkere enn studieplasser.

Av totalt 180 studiepoeng er 20 i matte (pluss et valgfag på 10 stp for de som skal gå master), 5 i statistikk, 10 i fysikk og 10 i kjemi og miljø. Av dette er 30 stp det første året, og ingenting det siste året (bortsett fra master-matte).

Matte og fysikk, som jeg så langt kan uttale meg om, krever en helt annen mengde arbeidsinnsats enn 2MX, 3MX og 2FY, som er det jeg har hatt. I nevnte mattefag jobbet jeg nesten ingenting hjemme, bortsett noen ørsmå skippertak før prøver og eksamener, men var aldri i fare for å stryke. I 2FY var arbeidsinnsatsen like liten, med en firer som resultat. I ingeniørutdanningen må man jobbe ræva av seg bare for å stå, om man er middels god i matte, som meg. Det hjelper selvsagt om man har stålkontroll på VGS-pensumet, siden alt bygger på VGS-stoff. Men jeg vet om en med 5 i 2MX og 3MX som har stryki to ganger i matte/fysikk-faget jeg nettopp er (forhåpentligvis) ferdig med.

Men jeg mener ikke å skremme deg fra studiet. Selv om jeg ikke har kommet til de mer interessante fagene man har andre og tredje år, er jeg mye mer motivert for skolearbeid enn jeg har vært noen gang tidligere. Og jeg liker matte bedre enn noen gang før. Jeg ble ferdig med en måneds eksamenshelvete i går, men i stedet for å feire med en god fyll begynte jeg faktisk å gyve løs på kjemiboka, som jeg har skaffet meg, og både leste og gjorde oppgaver. Og jeg har sjeldent jobbet mer enn jeg "må" med skolearbeid.

Her kan du se studiets oppbygning og lese om de forskjellige fagene.

Dette ble mye om min livshistorie innen realfag, og sikkert lite om det du lurte på, bare å spørre om det er noe mer eller noe du ikke fikk svar på. :)

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Tusen takk Endre, akkurat et sånt svar jeg var ute etter selv om det ikke var så positivt som jeg skulle ønske :p Jeg har også forhåpninger om at jeg kanskje vil være en smule mer skoleinteressert nå som jeg har hatt et år "fri" og greier. Jeg får undersøke en del fram til sommeren for å se om jeg får bestemt meg. Tar gjerne imot flere erfaringer.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har tatt bachelor i elektronikk på HVE, og er stort sett enig i det Endre skriver. Dersom du er

motivert og villig til å jobbe litt, kommer nok ikke mattefagene være noe problem. Jeg kan ikke uttale meg

om hvordan fagene er nå ,etter at matte og fysikk er slått sammen til et fag, men regner med at det stort sett

er det samme. Jeg har også hatt det valgfrie mattefaget (het matte C når jeg gikk der) som kreves for å ta master, og det er ikke noe vanskeligere enn de andre mattefagene. Det er heller ment for å komplettere den matten du trenger videre på masteren. Dersom du skulle bestemme deg tidlig for å fortsette med master, vil jeg anbefale deg og konsentrere deg litt ekstra om mattefagene.

Ellers er de fleste elektronikk-fagene på HVE veldig greie, og jeg tror de er mer praktisk orientert enn tilsvarende fagene på feks NTNU. Jeg har bare hatt masterfag på NTNU, og de er hvertfall veldig teoretiske.

Som sagt, det viktigste dersom du har tenkt å fortsette med master, er å ha god kontroll på matematikken.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...