Xyril Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Etter særs mykje om og men har eg sett saman min første eigenbygde datamaskin. Trudde eg. Men når eg setjer i stikkontakten, og prøver å skru på maskinen skjer det absolutt ingenting (jau, har sett straumforsyninga til 1). Ingen blinking eller noko som helst, verkar ikkje som registrerer at straumen er på. Har følgd manualen til hovudkortet slavisk, så vonar jo at kablinga er riktig. Kva kan elles vera galt? Er hovudkortet/PSU'en/CPU'en etc øydelagd? Mild panikk byrjar å breia seg no. Har eit P182-kabinett, Corsair-650-W-straumforsyning, Gigabyte-P45-DS3-hovudkort og ein E8400-prosessor. Edit: Zalman 9500 LED CPU-kjølar. Eg kan minnast at den måtte modifiserast (slipast ned på eine sida) for å passa inn, og at det måtte forferdeleg mykje trykk til for at den kom på plass. Har eg pressa på så hardt at eg øydela CPU-en? Endret 18. desember 2008 av Xyril Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) 1. Sitter kontakten fra på-knappen til kabinettet skikkelig i og på riktig plass? Det kan være feil i bryter eller kontakt på denne og. Så om du er meget forsiktig og "kortslutter" de to pinnene på hk som er power on knapp i et sekund, så kan du sjekke at dette ikke er feilen. 2. Er det et eller annet lys på hk som etter manualen skal lyse når strømmen er slått på? 3. Det går ann å teste om psu virker ved å "jump starte" den. 4. Bytt kabel mellom strømforsyning og vegg, og sjekk at kontakta i veggen faktisk har strøm. Siden det er helt dødt er det tegn på at det er noe helt elementært som ikke virker. Endret 18. desember 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Visst det ikke engang lyser på hovedkortet (vanligvis en grønn LED) burde det ikke være verre enn at hovedkortet ikke får strøm.. Dobbeltsjekk at følgende er koblet til og sitter skikkelig: .. på hovedkortet: edit: bildetøys. Endret 18. desember 2008 av scumbag Lenke til kommentar
nixerN Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ta ut 24 (20) pins kontakten til strømforsyningen, ut fra hovedkortet. Finn en binders og kortslutt pin 3 og 4 (en grønn kabel og en sort). Plugg i strømmen og se om PSU'en starter. Det er sikkert den som er gåen i og med at ingen LED's lyser på HK. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har du monternt hovedkortet riktig? Husket avstandsstykkene mellom hovedkort og monteringsplate på kabinettet? (små messing-ting som skrus fast i kabinettplate, og som hovedkortet skrus fast i). Hvis de ikke er på plass blir det kortslutning mellom hovedkort og kabinett, og ingenting virker Lenke til kommentar
AnarCon80 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Skal ikke si det for sikkert, men kan være at du har tatt knekken på cpu'en med for mye trykk under montering. Det jeg pleier å gjøre når ingenting gir tegn til liv fra seg er å demontere alt, begynne forfra og kun montere det mest elementære for at den skal starte, dvs HK, minne, CPU, PSU(strømforsyning), og GPU(grafikkort) og gjerne et tastatur Sjekk også de pluggene som man kobler ledninger fra kabinettet til, i noen manualer viser de hvor det er + og -, andre gjør de det ikke så da må man bare prøve seg fram, heldigvis bare 2 veier man kan prøve Jo også en annen ting jeg kom på i farta som det kan tenkes å være. På noen hovedkort krever nemelig CPU'en en ekstra 4 pins strøm koblet til i nærheten av sokkelen, kan være lett å overse denne i all hu og hast Endret 18. desember 2008 av AnarCon80 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har du koblet PW SW til hovedkortet? altså kabelen som går fra power on knappen på kabinettet til hovedkortet? Hvis den ikke er koblet til, eller satt i feil vei, vil maskinen aldri starte... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har du koblet PW SW til hovedkortet? altså kabelen som går fra power on knappen på kabinettet til hovedkortet? Hvis den ikke er koblet til, eller satt i feil vei, vil maskinen aldri starte... Denne kan ikke settes feil vei, da det ikke er noe pluss og minus. Det er bare en forlengelse av de to pinnene på hk som skal kortsluttes i 1 sek (en puls). Lenke til kommentar
korp Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har vært borte i tilsvarende problem. Hos meg var det ledningene fra strømkappen på fronten av kabinettet og til hovedkortet som det var feil med. Jeg måtte kryssbytte de 2 ledningene som koples på hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå