Gå til innhold

RAW og undervanns bilder

Anbefalte innlegg

Ok så jeg lurte på to ting så i stedet får å lage to tråder spør jeg om begge i en, håper ingen har noe i mot det.

Vel først så lurte jeg på litt med den fil typen RAW jeg vet at du kan få den ved å bruke nikon men jeg har et canon kamera (EOS 400D) dette er et amatør kamera som jeg kjøpte får 1 år siden fordi jeg var ganke nybegynner...

Problemet er at jeg klarer rett å slett ikke å ta noen bra bilder med det mens med et nikon og raw fil klarer jeg å ta ganske bra bilder.

Jeg vurderer og selge kameraet og kjøpe nikon men tenkte jeg skulle spørre om dette her først.

Spørsmålet mitt er går det ann og ta raw filer med canon eller finnes det en måte å faktisk ta gode bilder med dette kameraet?

Så er det andre spørsmålet jeg skal ha en underwater shoot der en venn av meg som er flink til å ta bilder skal ta bilder av meg under vann med mitt camera...

Problemet er at jeg må finne en veske eller beskyttelse som passer til EOS 400D.

Vet noen om en som vil passe? (objektiv linse 18-55 mm)

Og når man tar bilde i sjøen må man gjør dette på en solskinns dag får å ikke få blurr på bildene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke noe undervannsfotograf, men det andre kan jeg nok svare på.

Ja, det er mulig å ta bilder i RAW med Canon, men det jeg ikke skjønner er at du greier å ta bra bilder med Nikon. Når du har lært deg kameraet er det ikke kamera som avgjør om de blir bra, ihvertfall ikke med dagens speilrefleks.

Den store forskjellen mellom 400D og et proffkamera vil være byggekvalitet og raskere/bedre ved lukker/iso/bilder i sekund etc. Småting som ihvertfall ikke har så veldig mye å si med det første. Disse gjør isåfall ikke bildet bedre hvis man ikke kan håntere "M" på en xxxD fra Canon.

Å bytte fra jpeg til RAW vil heller egentlig ikke hjelpe deg med å ta bedre bilder, men en kan gjøre mer med fila i etterbehandling.

Lenke til kommentar

Som nevnt er det fullt mulig å ta RAW-bilder med 400D. Bare les i manualen så finner du ut hvordan du gjør det.

For undervannsfoto har du vel to alternativer til ditt kamera: Et skikkelig undervannshus til 4000+, eller en undervannspose til 1500+ som ikke lar deg justere noe særlig innstillinger underveis. Har lekt litt med sistnevnte selv...

Lenke til kommentar

Gjetning: trådstarter bruker grønn auto. Canon er fotoverdenens Microsoft, og tillater ikke raw i grønn auto (de vet at du er for udugelig til å fortjene skikkelig verktøy(?)). Nikon tillater raw i grønn auto.

Siden undervannsfoto er vondt og vanskelig mtp. hvitbalanse og sånt, så er vel raw et nyttig verktøy?

Å sette kanonen i P vil vel være løsningen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

For og ta første spørsmål først.

Det objektivet som følger med Canon 400D har ikke akkurat fått skryt for og være blant de skarpeste i klassen.

Jeg vi anbefale deg og få prøvd kameraet med et annet objektiv som er tilpasset for Canon,hvis du får skarpere bilder da ville jeg klaget der du har kjøpt kameraet og krevd og få reparert/byttet objektivet,hvis det siste er aktuelt ville jeg da prøvd og få det nyere objektivet fra Canon med IS,da det er bedre fotografisk sett.

Når det gjelder undervannsfotografering er det et par spørsmål som dukker opp.

Hvor dypt snakker vi om,og hvilken kvalitet er det på vannet angående sikt.

Du kan bruke en undervannpose til og ta bilder i overflaten eller rett under vanneflaten,ikke noe spesielt dypere en et par tre meter vil jeg si,du har klare begrensinger med et sådan system.

Dypere en det så er behovet for et solid undervannshus mer og anbefale,pluss et par blitser.

Hvis det ikke er snakk om og bruke dette som en hobby kan et Vanntett kompaktkamera kanskje være noe og tenke på,koster ikke mer en en god undervannspose.

Her kan du få mer utfyldende informasjon hvis du tenker på og bruke dette som et tillegg til dykking,og eventuell med tanke på og kjøpe systemer brukt.

Lenke til kommentar
Nautica; tror det er ganske klart at det er bruker feil, og tror ikke å sende inn objektivet til reperasjon som er løsningen her =D

Kanskje,kanskje ikke.

Det står jo ikke at det er en regelrett brukerfeil,trådstarter sier "sitat fra første post" Problemet er at jeg klarer rett å slett ikke å ta noen bra bilder med det mens med et nikon og raw fil klarer jeg å ta ganske bra bilder.

Hun sier jo klart fra at hun tar bra bilder med et Nikon kamera,men med sitt eget Canon 400D blir ikke bildene klare.

Det er jo en sjanse for at objektivet ikke klarer og fokusere rett,så det skader ikke og teste det eventuelt la noen andre prøve det.

Det er jo også muligheter for brukerfeiler,spesielt hvis man tar bilder i auto og ikke forstår helt hvordan fokuspunktene fungerer.

Kanskje et par bilder med exif ville ha hjulpet noe,da mulighetene er mange.

Lenke til kommentar

Synes vi har for få opplysninger til og dra noen konklusjoner.

Nikon kamera i auto/rawformat gir bedre bilder en Canon 400D i auto/jpgformat,og sikker uten etterbehandling.

Det er noe som skurer her synes jeg,kan hende 400D er satt til dårligeste oppløsning på jgp og etterpå blitt blåst opp på skjermen for sammenlingning.

Ville gjerne hatt noen bilder og informasjon om hvordan innstillinger er og hvor fokuspunkt ligger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hvordan blir ikke bildene gode? Uskarpe? For mye ISO-støy? Ute av fokus?

Hvilket Nikon-kamera snakker vi om?

Og du får vel undervannsposer du kan bruke for en tusenlapp, pluss minus.

Bildet blir ofte veldig forstyrret men det kan ha noe med ISO en.

Kameraet mitt har også VELDIG treg lukke tid det er faktisk verre en det gamle olympus kameraet mitt.

Lenke til kommentar

Ok så akkurat nå føler jeg meg litt dum-.-

Jeg har prøvd å ta bilder i P, Tv, Av, M, A-dep mange ganger og har prøvd alle typer innstillinger som jeg kunne tenke meg og RAW er selfølgelig på den eneste tingen jeg ikke hadde tenkt på.

Beklager får en idiot post -.-

Lenke til kommentar

Det at du får lange lukkertider kan være årsaken,er vanskelig og holde kameraet stille over lengere tid.

Om du bruker jpg eller raw skal ikke ha noe betydning angående skarpheten på bilder.

Hvis du har gjort om noe i kameraet som du ikke er helt sikker på,kan du jo alltid sette kameraet tilbake til fabrikkinnstillinger.

Her kan du se hvilken justeringer du kan bruke på 400D i gitte situasjoner,ta og skriv ut pdf utgaven og ha den med deg etter hvert så fårstår du dette bedre.

Denne er også fin for og forstå dette med iso,blender og lukkertider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...