plxz0r Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er noe jeg ikke helt fatter hvorfor ikke er mulig, sannsynligvis er det nok helt logisk, men det er ikke for meg, enda. Here goes: Hos min internettmegler har jeg liste over mine aksjer. La oss ta følgende eksempel med enkle tall: STL - 1000 aksjer - snitt 160kr Aksjekurs NÅ: 130kr Her er historikken over kjøpene i denne aksjen: HANDEL #1 - KJØP 01.07.2008 - 500 aksjer - pris pr aksje: 200kr HANDEL #2 - KJØP 01.12.2008 - 500 aksjer - pris pr aksje: 120kr Som sagt, la oss si at kursen på aksjene lå på 130kr nå. Jeg ville fremdeles vært i minus totalt sett, siden snittet mitt på alle aksjene er 160kr. Det er her "problemet" kommer, sånn som jeg ser det, er det umulig for meg å trade og være langsiktig samtidig her i samme aksjeselskap. Hvis det hadde vært mulig å kun selge de aksjene jeg kjøpte i handel #2, så hadde jeg solgt med fortjeneste. Men dette går ikke, pga FIFO prinsippet (First In, First Out). Det som hadde skjedd, hvis jeg hadde solgt 500 aksjer, var at kun aksjene fra handel #1 hadde blitt solgt, siden det var disse jeg hadde kjøpt først, og dermed med solgt disse med stort tap. Og som sagt, hvis jeg kun hadde solgt aksjene fra handel #2, så hadde jeg solgt med fortjeneste. Men ingen internettmeglere tilbyr dette ettersom jeg vet. Er det noen som skjønner problemstillingen? Som sagt, godt mulig jeg overser en logikk som er helt åpenbar, og da hadde jeg satt pris på hvis noen kunne gjort meg litt mer opplyst. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
KS Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Skattemyndighetene tar ikke hensyn til at du er en trader. Men det går fint ann å selv operere med to ulike porteføljer hvor det samme selskapet inngår. Selve realiseringen av gevinst/tap til skatteberegning må følge FIFO-prinsippet. En litt mer avansert megler burde kunne tilby en tjeneste hvor du kan justere inngangsverdiene på aksjene i en simulert portefølje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå