Gå til innhold

Lcd eller plasma

Anbefalte innlegg

vell, min tv som er ca 4 år er en crt. og jeg akter å beholde den en del år.

mitt lokale kabel selskap sender via fiber men likevel ikke i hd.

nå har jeg dog lagt merke til at enkelt sendinger på tv Norge er merket med en HD-logo.

uansett hvilket tv man har så skulle jeg tro at nedskalering er bedre en oppskalering

Selvfølgelig gjelder dette bare HD kvalitet på bildet... ;)

så jeg kan få med meg programet likevell via en hd dekoder i lavere bilde kvalitet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vell, min tv som er ca 4 år er en crt. og jeg akter å beholde den en del år.

mitt lokale kabel selskap sender via fiber men likevel ikke i hd.

nå har jeg dog lagt merke til at enkelt sendinger på tv Norge er merket med en HD-logo.

uansett hvilket tv man har så skulle jeg tro at nedskalering er bedre en oppskalering

Selvfølgelig gjelder dette bare HD kvalitet på bildet... ;)

så jeg kan få med meg programet likevell via en hd dekoder i lavere bilde kvalitet ?

Jaja...:)

Du vil oppleve normalt bilde med en eldre tv (crt f.eks), men du vil ikke kunne oppleve HD kvalitet med en slik tv. Da må en ha tv som har HD oppløsning...;)

Lenke til kommentar

Mesteparten av hverdagen består fremdeles av analoge signaler og slik kommer det til å være i mange år fremover. Det er ikke et must med hverken HD-Ready eller HD tv i dag og har man en skikkelig god crt så er fremdeles de langt bedre enn de beste flat tv-ene på vanlige tv signaler...

Lenke til kommentar
Mesteparten av hverdagen består fremdeles av analoge signaler og slik kommer det til å være i mange år fremover. Det er ikke et must med hverken HD-Ready eller HD tv i dag og har man en skikkelig god crt så er fremdeles de langt bedre enn de beste flat tv-ene på vanlige tv signaler...

Helt enig i det, men for de som skal satse på ny tv kan det være en fordel å kjøpe noe bra med en gang, i stedet for å gjøre små kjøp etter små kjøp. Heller bedre i å legge i 2-3 tusen ekstra med en gang og heller ha en tv i 10 år ekstra i stedet for å skifte ut hvert 4, 5. år pga du bare kjøpe det billige på markedet.

Det jeg skal fram til er at har du en tv som funker pr. dags dato; behold den hvis du er fornøyd og ikke tenker på å kjøpe ny tv med det første. Men for de som skal kjøpe ny, er mitt råd å kjøpe orgentlig med en gang...;)

Lenke til kommentar

Tja det er ikke så godt å si hva man bør gjøre...

Hvis du ser på fjorårets toppmodeller så har ikke de så mye å stille opp med i forhold til årets modeller og slik kommer det nok til å være de nærmeste årene. Både plasma og lcd teknikken har en del problemer som produsentene jobber med å fikse og inntil da kommer nok tv-ene vi kjøper til å ha litt begrenset levetid. Iallefall hvis man er på jakt etter et bilde som kvalitetsmessig skal holde standard med tid og utvikling.

Det er ikke en gang sikkert at vi verken har lcd eller plasma skjermer om 10 år. Det ville faktisk ikke forbause meg om andre og smartere systemer har kommet på markedet innen den tid.

Hvis man ser på utviklingen av crt så gikk det i puljer, men man kunne fint ha en topp modell i 10 år uten at den tapte seg veldig i forhold til nyere topp modeller. Min søster har en 10 år gammel B&O topp modell som fremdeles har et alldeles utmerket bilde og det til tross for 50hz og litt flimmer i lyse partier.

Selv har jeg en 4 år gammel Loewe Aventos 100hz og også den holder mål i forhold til andre tv-er som ble produsert senere. Det er rett og slett en skambra tv når det kommer til dvd og standard tv signaler. Loewe sitt DMI system er et langt bedre interpoleringssystem enn det jeg har sett på en del nyere flat tv-er.

Min konklusjon er at man godt kan legge seg i mellomklassen når man kjøper en ny tv i dag. På den måten er det ikke helt krise om den er utdatert om 4 - 5 år, men det er min mening:).

Endret av Bava
Lenke til kommentar

har jeg forstått det rett når crt kom så var det det eneste alternativet ( jeg kan ikke huske at man hadde noen andre alternativ) ?

og nå virker ikke lcd- og plasma-teknologinen helt moden enda( det er vel i overkant av 5 år dette har eksistert nå ?) .

og så har man alle disse nye variantene.

man kan jo lure på om det av og til går litt for fort

det er også snakk om at mange flatskjerm-tv-er har alt for dårlig lyd i forhold til det man forventer.

da er det mange som kjøper ekstra høyttalere eller kobler den til stereoen

Lenke til kommentar

Lyd og flat tv henger ikke sammen. Det er helt riktig...

Når tv-ene skal være så flate så er det ikke mye plass til skikkelige høytalere, det er helt sikkert. Et enkelt alternativ er bare å bruke pc-høytalere som du enten plugger inn bak på tv eller rett og slett i hodetelefon utgangen.

Problemet er som regel at det blir litt boksete lyd og ikke minst så spraker det ofte i bassen, men det har blitt litt bedre på 2008 modellene.

På crt-ens tid så var det bare det man kunne velge. Variasjonen og kvalitets forskjellene var ganske store og man fant enkelt ok ting i de fleste prisklasser. Det kan nevnes at crt-en ikke er død og det selges en del HD crt rundt om kring i verden.

CRT HD monitorer brukes enda til kallibrering av bilde for film og liggnende. Fremdeles leverer de den beste fargebalansen og det går nok en liten stund før de blir helt borte.

Lenke til kommentar
hvilke butikker er det som fortsatt selger crt tver ? europris,Rimi og Rema 1000 ?.

Elkjøp og expert o.s.v.har sluttet med det.

Fremdeles grei kvalitet på de fleste "nye" crt tv-ene i dag...;)

Ja men dønn kjedelig :thumbdown:

Enig i det, men for de som ønsker seg en tv fra Rema så er jo det opp til dem da...:p

Lenke til kommentar

I Norge får du ikke tak i skikkelige crt skjermer lenger.

De siste som solgte gode rørskjermer var Philips og den var faktisk utstyrt med både component og hdmi. Jeg testet den skikkelig og det var et meget bra bilde den viste. Dvd over hdmi så ekstremt bra ut og det fantes ikke slep eller hakking av noen sort. Faktisk var det så bra at jeg vurderte å kjøpe den, men av en eller annen grunn ville jeg vente lsiden jeg syntes prisen på 5000 var litt mye for en crt.

Det ble en prinsippsak siden teknologien er på vei ut... Jeg ville gi 4000 for den, men det var ikke selgeren klar for.

Tv-en skalerte ned til 576P så den var ikke HD-Ready, men Prepared. Det skal sies at den gjorde en meget god nedskalering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...