Gå til innhold

Lcd eller plasma

Anbefalte innlegg

Hei.

Nok en ny tråd om dette. Jeg blir aldri klok på dette. Jeg har ikke veldig mye peiling på dette heller. Så på nrk/fbi sin "hjelp, jeg skal kjøpe tv"-guide, og i følge den skal jeg kjøpe Plasma, da jeg skal bruke tv til film og tv-titting. Stemmer dette? Er det så svart/hvit? Tenker å bruke ca 10-15`.

Lurer også på noe ang HD/FULL HD. Leste en artikkel på nett her for litt siden, at full hd er bra til filmer etc, men at man risikerer dårligere bilde med full hd når man ser på vanlig tv? Er det noen gang en ulempe med full hd. stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Om du skal velge Plasma eller LCD står du vel nesten fritt til selv, men den eneste ulempen jeg har hørt/veit om, er at hvis du ser på TV-Norge i 3-4 timer uten at den røde firkanten forsvinner, "brenner" den seg fast i skjermen og danner en skygge av bildet. Det er det eneste jeg veit om, men mer info kan du få i butikken hvis du skal kjøpe der...;)

HD er 1368x768 i oppløsning og oppover. FullHD er 1920x1080...^^ du kan få huller som du sier når du ser på vanlig tv sending. Hvis de sender i vanlig HD kvalitet, og skjermen din har FullHD oppløsning så er tv-sendingen "for liten" i forhold til hva skjermen din leverer.

Men det er ingen hindring i hva du skal kjøpe...^^ hva du se mye på film, så er FullHD interessant, men skal du ikke bruke tv-en til annet enn vanlig tv med Digital-TV eller parabol behøver du ikke gå inn for te beste...;)

Men kjekt med FullHD mot framtida...:)

Lenke til kommentar
Hei.

Nok en ny tråd om dette. Jeg blir aldri klok på dette. Jeg har ikke veldig mye peiling på dette heller. Så på nrk/fbi sin "hjelp, jeg skal kjøpe tv"-guide, og i følge den skal jeg kjøpe Plasma, da jeg skal bruke tv til film og tv-titting. Stemmer dette? Er det så svart/hvit? Tenker å bruke ca 10-15`.

Lurer også på noe ang HD/FULL HD. Leste en artikkel på nett her for litt siden, at full hd er bra til filmer etc, men at man risikerer dårligere bilde med full hd når man ser på vanlig tv? Er det noen gang en ulempe med full hd. stemmer dette?

Det er så svart hvitt at plasma er best til film og tv mest grunnet sine naturlige bilder men også grunnet sortnivå som er veldig viktig i filmer.

Det er noen full hd skjermer som klart er dårligere på SD signaler/tv sendinger en hd ready skjermene og det er graderende også.

Jeg kan bare ta for meg Panasonic sin PZ serie da jeg hadde en 46 PZ80 i 14 dager da den gikk på retur grunnet skuffende bildekvalitet på SD signaler uklar, soft, matt,lyssvak og trist i fargene og også helt ubrukelig på PS2.

Jeg kjøpte med en 50 LG PG6000 i stedet og den leverer kart bedre jeg vil si minimum 30% fordel, rett og slett en helt annen opplevelse med friske farger, lysterk, krystallklare bilder i forhold.

Jeg har da en 50T og jeg kan ikke si den leverer noe dårligere på HD sendinger/Bluray heller. Jeg spurte en tekniker hos Panasonic hva som er bra med full HD eller om dette var mest gimmik. Hans svar var fordelen er at mennesker vil betale for dette men alikevel blir det faktisk mest gimmik da mennesker ikke klarer å skille dette ved normal sitteavtand uansett før skjermene blir virkelig store..

Edit- Alvorlig innbrenning er et ikke problem på 2008 mod plasmaskjermer da må vi flere år tilbake og fremtiden har ikke noe å si om du velger full eller HD ready skjerm uten at man får flere kaneler som kommer med HD kvalitet...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
På tv titting er plasma super, lcd også. Men hvis du skal bruke den til gaming ol. da må du styre unna plasma

Dette blir også tullete plasma er veldig god til konsollspill, min nevø sitter her og spiller PS3 støtt og stadig i strålende kvalitet.. Og NEI innbrenning er ikke et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711
På tv titting er plasma super, lcd også. Men hvis du skal bruke den til gaming ol. da må du styre unna plasma

Dette blir også tullete plasma er veldig god til konsollspill, min nevø sitter her og spiller PS3 støtt og stadig i strålende kvalitet.. Og NEI innbrenning er ikke et problem.

Jeg har brent inn interface mange ganger i vår plasma tv, har nå fått min egen heldighvis. Kan godt ha noe med at vi har en ca 4 år gammel plasma.

Lenke til kommentar

Jeg har brent inn interface mange ganger i vår plasma tv, har nå fått min egen heldighvis. Kan godt ha noe med at vi har en ca 4 år gammel plasma.

At den er 4 år gammel er hele grunnen ja og dessverre så tror fortsatt mennesker som deg at innbrenning er et problem grunnet de har en gammel plasma. Det er forbedret teknologi og fossfaret er byttet ut 2 ganger siden 2004...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Innbrenning er eit ikkje-eksisterande problem.

Plasma er best til gaming.

Plasma er best til TV-bruk

Kor stor skjerm skal du ha? 37, 42, 46, 50? Kor langt frå skjermen sit du normalt?

Dersom du skal ha f.eks. 42" så kan eg berre slenge ut Panasonic 42PX80 og LG PG6000 med ein gang. Du klarer neppe å finne ein tråd på forumet der det er snakk om 42" utan at dei to modellane er nevnt. Dei kostar rundt 8000 kroner, begge har sine fordelar og ulemper, men forskjellen er liten.

Til ditt bruk ville eg utvilsomt valgt plasma. Så var det Full HD då, på ein 42" er det bortkasta. Faktisk er SD-signaler (ikkje HD) dårlegare på ein Full HD-skjerm som PZ80 enn f.eks. PX80. Ikkje ser du forskjell på Full HD og HD Ready heller på den størrelsen.

Men som sagt, det første du må finne ut av er kor stort apparat du skal ha.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

At den er 4 år gammel er hele grunnen ja og dessverre så tror fortsatt mennesker som deg at innbrenning er et problem grunnet de har en gammel plasma. Det er ny teknologi og fossfaret er byttet ut 2 ganger siden 2004...

Er ikke så aktiv på tvfronten jeg da.. :blush:

Lenke til kommentar

Jeg har en Panasonic PX80 og i perioder spiller jeg flere timer om dagen og kun en gang har jeg fått en innbrenning som tok mer enn noen minutter å fjerne. IR(image retention) kommer noen ganger, men dette er ikke noe problem da det kun er synlig når alle kilder er skrudd av. Personlig liker jeg best å spille på plasma siden responstiden er langt raskere enn en LCD skjerm.

Den native kontrasten er også langt høyre enn de fleste LCD skjermer...

Noe forhåndsregler tar jeg selv om sjansen for en permanent innbrenning er liten. For eksempel skifter jeg over til vanlig tv hvis jeg tar en pause i spillet og en til to ganger i uken kjører jeg et eget vaskeprogram. Utover det tenker jeg ikke stort på det...

Lenke til kommentar

angående full hd,hd ready og vanlig tv, tar ikke dekoderen seg av opp og ned skaleringen ?

man kan da ikke tvinge folk til å bytte ut tver som er helt i orden selv om det ikke er hd tver.

hvis man har en crt tv så må jo dekoderen ta seg av ned skaleringen og hvis du har en full hd tv så burde dekoderen ta seg av oppskalering fra vanlig tv

Lenke til kommentar
angående full hd,hd ready og vanlig tv, tar ikke dekoderen seg av opp og ned skaleringen ?

man kan da ikke tvinge folk til å bytte ut tver som er helt i orden selv om det ikke er hd tver.

hvis man har en crt tv så må jo dekoderen ta seg av ned skaleringen og hvis du har en full hd tv så burde dekoderen ta seg av oppskalering fra vanlig tv

Nye HD tv-er kan stort sett skalere ned 1080P.

Utover det kan du stille dekoderen til den oppløsningen tv-en din takler. Hvis du har en crt så går signalet igjennom en scartkabel og den er analog. HD signaler kommer igjennom hdmi...

Lenke til kommentar

Nye HD tv-er kan stort sett skalere ned 1080P.

Utover det kan du stille dekoderen til den oppløsningen tv-en din takler. Hvis du har en crt så går signalet igjennom en scartkabel og den er analog. HD signaler kommer igjennom hdmi...

påenget var å kunne se hd progrmmer på et crt tv gjennom dekoderen . synd vist vi blir tvunget å gå over til en ny flatskjerm bare for å kunne se et progrm som tilfeldigvis sebdes i hd

Lenke til kommentar
Det er ikke tvang på tvnorge eller noen andre kanaler som jeg vet om

sikker på at du forstod samenhengen her .

det er ingen som tvinger noen til noe her til å se kanaler , men at man blir nødt til å kjøpe seg et nytt tv bare for å kunne se et tvprogram som sendes som hd .jeg hadde håpet på at dekoderen ( av hd typen ) kunne omgjøre og sende tv signalet gjenom scart kabelen

Lenke til kommentar

det er ingen som tvinger noen til noe her til å se kanaler , men at man blir nødt til å kjøpe seg et nytt tv bare for å kunne se et tvprogram som sendes som hd .jeg hadde håpet på at dekoderen ( av hd typen ) kunne omgjøre og sende tv signalet gjenom scart kabelen

Jeg vet at hvertfall CanalDigitals HD-PVR boks skalerer ned HD-sendinger. Kan fint se på f.eks. Discovery HD eller Eurosport HD via SCART på en CRT TV:)

Og det Atsjonas mente var nok at man ikke er tvunget til å kjøpe en TV med HDMI-inngang for å se på TVNorge (HD) eller andre HD-kanaler...(rett?)

Lenke til kommentar

Jeg vet at hvertfall CanalDigitals HD-PVR boks skalerer ned HD-sendinger. Kan fint se på f.eks. Discovery HD eller Eurosport HD via SCART på en CRT TV:)

Og det Atsjonas mente var nok at man ikke er tvunget til å kjøpe en TV med HDMI-inngang for å se på TVNorge (HD) eller andre HD-kanaler...(rett?)

Det er ikke nedskaleringen som er problemet her, men det er det at du vil få et litt "kornete" bilde ved sendinger som ikke sender i den oppløsningen tven din er i. Samme prinsippet finner vi på på pc-er. Hvis du ser en vanlig dvd på pc-skjermen, vil du kunne oppleve et ørlite kornete bilde:)

Men for guds skyld; ikke bli skremt av dette...om 3-4 år har vi ikke annet enn HD sendinger på tv, og vanlig tv med stor glasskjerm på 70 KG vil bli atikvarisk med den utviklingen av teknologien vi har pr.dags dato...;)

Lenke til kommentar

vell, min tv som er ca 4 år er en crt. og jeg akter å beholde den en del år.

mitt lokale kabel selskap sender via fiber men likevel ikke i hd.

nå har jeg dog lagt merke til at enkelt sendinger på tv Norge er merket med en HD-logo.

uansett hvilket tv man har så skulle jeg tro at nedskalering er bedre en oppskalering

Lenke til kommentar
vell, min tv som er ca 4 år er en crt. og jeg akter å beholde den en del år.

mitt lokale kabel selskap sender via fiber men likevel ikke i hd.

nå har jeg dog lagt merke til at enkelt sendinger på tv Norge er merket med en HD-logo.

uansett hvilket tv man har så skulle jeg tro at nedskalering er bedre en oppskalering

Selvfølgelig gjelder dette bare HD kvalitet på bildet...;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...