Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor resirk dump?


solheimen

Anbefalte innlegg

hei, har en 2004 Audi A4 1.8 T q

Når jeg skiftet programvare til bilen min fikk jeg beskjed om å kun ha resirkulerende dump ventil

Har åpent luft filter men utrolig svak lyd grunnet lyd dempende isolasjon i motor rommet, hører den greit inne i bilen da, men ikke uten for bilen noe særlig annen når jeg lader på første gir, da kommer det et lite "poff"

Men har lyst på åpen så det blir litt mer lyd:)

Er det noen som kan gi meg grunnen til at det må være resirk ventil? Hørt at med åpen kan man skade turboen, men den sjønner jeg ikke helt, noen som vet?

Har "Forge 007" nå.

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan tenke meg at luften som slippes ut allerede er målt opp og registrert av luftmengdemåleren(eller en sensor med omtrent samme funksjon). Hvis luften da blir sluppet ut i friluft, så vil fortsatt innsprøytnings-systemet kjøre på med bensin, og du vil da få feil forhold mellom bensin og luft.

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke kan ha en "åpen" dumpventil egentlig, tror det med resirkulerende ventil er sterkt overdrevet. men hvis jeg var deg så ville jeg ikke tuklet så mye med en såpass ny bil.

Lenke til kommentar
kan tenke meg at luften som slippes ut allerede er målt opp og registrert av luftmengdemåleren(eller en sensor med omtrent samme funksjon). Hvis luften da blir sluppet ut i friluft, så vil fortsatt innsprøytnings-systemet kjøre på med bensin, og du vil da få feil forhold mellom bensin og luft.

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke kan ha en "åpen" dumpventil egentlig, tror det med resirkulerende ventil er sterkt overdrevet. men hvis jeg var deg så ville jeg ikke tuklet så mye med en såpass ny bil.

 

Har selv kjørt med åpen dump på en 1,8T. Egentlig ikke noe stress dersom du justerer ventilen stramt nok. Nå aner jeg ikke hvordan det har gått med denne bilen i ettertid, men det skal visstnok føre til herpa katalysator, nedsota motor og gåen LMM. Min erfaring var at dersom ventilen var for løs kvelte motoren seg ved girskifte. Dette kunne du løse ved å gi litt mellomgass, men det er litt slitsomt i lengden. Stram ventil = motoren kvelte seg ikke.

Videre kunne det også føre til at motoren gikk i limp-mode. Dette løste du ved å stoppe motoren og starte den igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det at den kvelte seg hadde vel med at dumpen din lakk og den trakk inn falskluft... en dump ventil skal jo bare slippe ut trykket når du lukker gasspjeldet, slik at trykket går ut av dumpventilen i stedet for at den fyker tilbake og gjennomturbon.. som gjør at den prøver å reversere... da får du chatter.. den som sier cho cho cho cho.....

 

den er skadelig over lenger tid, (avhenger seff av hvilket trykk du kjører), og derfor har man dump for å føre trykket ut et sikkertsted... en resirk dump kjører lufta tilbake til før turboenså man unngår chatter...

Lenke til kommentar
det at den kvelte seg hadde vel med at dumpen din lakk og den trakk inn falskluft... en dump ventil skal jo bare slippe ut trykket når du lukker gasspjeldet, slik at trykket går ut av dumpventilen i stedet for at den fyker tilbake og gjennomturbon.. som gjør at den prøver å reversere... da får du chatter.. den som sier cho cho cho cho.....

 

den er skadelig over lenger tid, (avhenger seff av hvilket trykk du kjører), og derfor har man dump for å føre trykket ut et sikkertsted... en resirk dump kjører lufta tilbake til før turboenså man unngår chatter...

 

Dette høres logisk ut, men når du tenker på at man unngår å kjøre med for høyt trykk, så er jo disse 1.8 t lavtrykks turbo tror ikke de lader maks mer enn 0,9 bar med skiftet programvare/ chip, tror du det går fint å montere en åpen dump på min da? vis den er riktig innstilt?

Lenke til kommentar
det at den kvelte seg hadde vel med at dumpen din lakk og den trakk inn falskluft... en dump ventil skal jo bare slippe ut trykket når du lukker gasspjeldet, slik at trykket går ut av dumpventilen i stedet for at den fyker tilbake og gjennomturbon.. som gjør at den prøver å reversere... da får du chatter.. den som sier cho cho cho cho.....

 

den er skadelig over lenger tid, (avhenger seff av hvilket trykk du kjører), og derfor har man dump for å føre trykket ut et sikkertsted... en resirk dump kjører lufta tilbake til før turboenså man unngår chatter...

 

Nei, ventilen var ikke lekk. Motoren kveler seg fordi luftmengdemåleren ikke skjønner hvor luften blir av og pøser derfor på med masse bensin. 1,8T fra VAG skal ikke ha åpen dump. Punktum.

 

 

det at den kvelte seg hadde vel med at dumpen din lakk og den trakk inn falskluft... en dump ventil skal jo bare slippe ut trykket når du lukker gasspjeldet, slik at trykket går ut av dumpventilen i stedet for at den fyker tilbake og gjennomturbon.. som gjør at den prøver å reversere... da får du chatter.. den som sier cho cho cho cho.....

 

den er skadelig over lenger tid, (avhenger seff av hvilket trykk du kjører), og derfor har man dump for å føre trykket ut et sikkertsted... en resirk dump kjører lufta tilbake til før turboenså man unngår chatter...

 

Dette høres logisk ut, men når du tenker på at man unngår å kjøre med for høyt trykk, så er jo disse 1.8 t lavtrykks turbo tror ikke de lader maks mer enn 0,9 bar med skiftet programvare/ chip, tror du det går fint å montere en åpen dump på min da? vis den er riktig innstilt?

 

Kjøp deg heller et åpent luftfilter og hold deg til resirkulerende dump. Åpen dump er harry, du mister effekt på motoren og motoren har ikke godt av det. Null poeng med andre ord, du får lyd av å bare bruke åpent filter + resirk også.

Lenke til kommentar
det at den kvelte seg hadde vel med at dumpen din lakk og den trakk inn falskluft... en dump ventil skal jo bare slippe ut trykket når du lukker gasspjeldet, slik at trykket går ut av dumpventilen i stedet for at den fyker tilbake og gjennomturbon.. som gjør at den prøver å reversere... da får du chatter.. den som sier cho cho cho cho.....

 

den er skadelig over lenger tid, (avhenger seff av hvilket trykk du kjører), og derfor har man dump for å føre trykket ut et sikkertsted... en resirk dump kjører lufta tilbake til før turboenså man unngår chatter...

 

Nei, ventilen var ikke lekk. Motoren kveler seg fordi luftmengdemåleren ikke skjønner hvor luften blir av og pøser derfor på med masse bensin. 1,8T fra VAG skal ikke ha åpen dump. Punktum.

 

 

det at den kvelte seg hadde vel med at dumpen din lakk og den trakk inn falskluft... en dump ventil skal jo bare slippe ut trykket når du lukker gasspjeldet, slik at trykket går ut av dumpventilen i stedet for at den fyker tilbake og gjennomturbon.. som gjør at den prøver å reversere... da får du chatter.. den som sier cho cho cho cho.....

 

den er skadelig over lenger tid, (avhenger seff av hvilket trykk du kjører), og derfor har man dump for å føre trykket ut et sikkertsted... en resirk dump kjører lufta tilbake til før turboenså man unngår chatter...

 

Dette høres logisk ut, men når du tenker på at man unngår å kjøre med for høyt trykk, så er jo disse 1.8 t lavtrykks turbo tror ikke de lader maks mer enn 0,9 bar med skiftet programvare/ chip, tror du det går fint å montere en åpen dump på min da? vis den er riktig innstilt?

 

Kjøp deg heller et åpent luftfilter og hold deg til resirkulerende dump. Åpen dump er harry, du mister effekt på motoren og motoren har ikke godt av det. Null poeng med andre ord, du får lyd av å bare bruke åpent filter + resirk også.

 

Har åpent luft filter, men grunnen til lav lyd er pga lydisolasjonen i motor rommet, har hatt andre biler med turbo der jeg har hatt åpen dump, aldri vært no problem. Men har fått svar på det jeg vile vite å takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Jeg kan godt gjenta meg selv siden dere tydeligvis ikke har fått med dere hva jeg skrev først:

 

JA, du kan kjøre med åpen dump på 1,8T, så lenge ventilen er stram nok. Er det bra for motoren? Nei. Er det kult? Nei. Vil du miste effekt? Ja. For all del, sett på ventilen, men kom ikke her og grin når det ikke hjelper å starte bilen på nytt for å få den ut av nødmodus, når luftmengdemåleren din går til helvete eller når bilen din går merkbart dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...