Gå til innhold

Får ikke innstalert Windows XP

Nikkor

Anbefalte innlegg

Hei, får ikke innstalert Windows XP til laptopen min. Jeg startet innstalasjonen inne i Windows når jeg skulle innstalere XP på nytt. Og nå får jeg ikke formatert stasjonen jeg startet å innstalere XP lenger...

Får bare opp feilmelding, og at det er noen midlertidie innstlasjonsfiler som gjør at jeg ikke kan formatere denne stasjonen.

Hva kan jeg gjøre for å få den formatert?

Takk for svar.!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må starte opp dataen mens du kjører fra innstallasjons cden. Så du må ha cden i cd rommet når du starter den opp.

Hvis du er ukjent med dette eller får problemer som at det ikke skal fungere så gjør du følgende:

Når det første skjermbildet kommer opp når du skur på dataen, trykker du "F2" på tastaturet, eventuelt "Del" slik at du kommer inn i bios. Herifra navigerer du deg frem til "Boot priority" eller hva det kalles. Her velger du at du skal starte opp fra cd/dvd rommet du har innstallert i dataen. Kan hende du kan trykke "F12" ved det første skjermbildet for å velge hva du skal starte opp i. Innstallasjonen vil være noe forandret fra når du gjør det fra windows, så bare følg instruksene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei, får ikke innstalert Windows XP til laptopen min. Jeg startet innstalasjonen inne i Windows når jeg skulle innstalere XP på nytt. Og nå får jeg ikke formatert stasjonen jeg startet å innstalere XP lenger...

Får bare opp feilmelding, og at det er noen midlertidie innstlasjonsfiler som gjør at jeg ikke kan formatere denne stasjonen.

Hva kan jeg gjøre for å få den formatert?

Takk for svar.!

hvor begynner du? i dos eller inni selve windows?

du kan trykke F8 når du starter opp pcen, så skal du få et valg som sier at du kan velge og kjøre fra cd-rom. gjør det så formaterer du etter at du har kommet inn til partisjons fordeling.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet hvordan jeg endrer boot priority. :) Problemet er at jeg ikke får formatert stasjonen selv om jeg er inni windows innstalasjons programmet, og jeg får ikke ikke formatert den inne i partisjonsfordeling. Ei heller hvis jeg velger å ta "reparer tidligere innstalasjoner" og skriver i dos, som da kommer opp format:c (y/n).

Så lurer da på hvordan jeg skal få formatert C drevet, og hvordan jeg kan få slettet de midlertidige innstalasjonsfilene som hindrer meg i å få formatert stasjon C.

Lenke til kommentar

Klar over det. Er ikke det som er spørsmålet. ;) Hver gang jeg formaterer C:drevet før jeg "liksom" skal innstalere XP der, får jeg melding om at jeg ikke kan formatere C:drevet fordi det er innstalert midlertidige innstalasjons filer til XP, som gjør at jeg ikke kan fullføre formateringen men kun gir meg muligheten til å innstalere XP oppå den tidligere innstalasjonen.

Lenke til kommentar

Ja, men som du har klagd over i hver post "Kan ikke formatere fordi det ligger installasjonsfiler på disken", så dir deg fram dit, og slett filene da! Hvis du vet alt, så hvorfor spør du oss da? :S

Noe mer kan ikke jeg gjøre, når du er utydelig på spørsmålet. Skal du formatere, så er det enklest gjennom xp innstallasjonen, men jeg skjønner ikke åssen du skal formatere, når du ikke har noe å gå ut i fra for å kommandere...

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid enkelt, men Nikkor’s beklagelse var jammen voksent og velkommen for oss andre forumbrukere.

Nå, hvis jeg ikke tar feil, så du har ikke kommet så lang enda, dvs. at du har en vis styring via boot.ini file.

Men før du prøver å editere, skal du under POST, hit pil ned (eller opp) gjentatte ganger. Du skal få mulighet å avbryte installasjonen med F3.

Etter reboot skal du kunne velge mellom:

Windows --- den du hadde før

Windows Setup --- den som er i gang.

Velg med pil, din Windows, og boote i.

Fjerne da alle de --- rare filene --- samt entry i boot.ini.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å bli klok på hva trådstarter er ute etter eller hva problemene han erfarer består i, men hvis ingen av rådene han har fått så langt fører frem, så vil jeg foreslå å slette hele C:-partisjonen og gjenopprette en ny partisjon på samme sted på disken. (I denne operasjonen forsvinner alle filer på C:)

En bootbar CD med GParted fikser det for deg.

Med en ny, tom partisjon burde WinXP install ikke bli forvirret mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...