lohelle Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 noen som vet om det finnes "rimelige" løsninger for å mounte en nettverk share som diskstasjon. Jeg mener da noe ala iscsi der windows ser på "mappingen" som en fysisk disk.. (tenkte å teste litt Windows 2000 cluster services) Kan gjerne bruke en linux filserver som "serverdel", men det må være en windows klientdel for det hele. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 de fleste os klarer vel å mounte en nettverksressurs som et virtuelt fysisk drev? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 virtuelt FYSISK drev.. dvs at nettverkkortet skal virke som en scsi kontroller og windows skal TRO at disken jeg mapper er tilkoblet lokalt. en vanlig nettverksmapping vil ikke fungere. Det skal være omtrent som en ekstern harddisk (usb/firewire/scsi), bare at tilkoblingen skjer via nettverk. Grunnen til at dette må være slik er at 4 PC-er skal jobbe mot samme "fysiske" harddisk i cluster. Alternativ løsning er fibre channel systemer som er MEGET dyre. Og jeg ønsker jo bare å prøve ut dette først. Kan være aktuelt å kjøre noen av serverene mine i cluster. Lenke til kommentar
sof Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 sjekk hvilken hardware som lar deg kjøre cluster services. Det støtter ikke nettverksshares som du antyder i posten din. (Kjører selv et active/passive cluster med to ibm x340 servere mot en EXP300 med 3 raid 10 arrays) sof Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 det er derfor jeg nevner iscsi. Så vidt jeg vet så er dette "scsi via nettverk". Dette skal fungere bra med cluster. Jeg lurer på om det finnes software som kan installeres på en linux/windows server (filserver) som kan la meg koble andre servere opp imot en harddisk på denne serveren og bruke denne disken som om den var lokal. dvs at flere servere kan jobbe mot en iscsi server og la denne harddisken være "lokal" via iscsi (eller lignende) som du sier så støtter ikke cluster services mappede nettverkdisker. Lenke til kommentar
sof Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 skjønner hva du mener. Dette blir analogt til å bruke en cd-brenner som står på en server som en lokal brenner (hvilket inntil nylig ikke lot seg gjøre). Den rimeligste løsningen meg bekjent, er å ha 2x raidkontrollere og et disk-kabinett. Dette er oppsettet vi har også, kostnaden er ca. 80' utenom lisensene på Windows(12 disker à 18Gb). Av andre som lager cluster tjenester for Unix/linux vet jeg iallefall IBM og Veritas har software for dette. Men man må seff ha hardwaren i bunnen. og, det _er_ hassle å sette det opp, jeg har gjort det .. Fungerer som en drøm når det først er oppe! sof Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 spennende.. Jeg har hørt at det skal finnes programvare som gjør en disk på en windows/linux server "tilgjengelig" via iscsi fra windows servere. Jeg trenger ikke høy hastighet nå i starten. Tenk så praktisk om jeg kan "dele" en harddisk (eller et raid volume) slik at 2/4 servere kan "mounte" dette. Dette ville være MEGET besparende. Og jeg vil som sagt TESTE cluster nå i starten. Jeg har prøvd det før, men her jeg er nå har jeg ikke tilgang til slike "dyre" diskløsninger, og vil gjerne teste litt mer cluster uten å måtte kjøpe dyr hardware... takker for svar Lenke til kommentar
Donaldoni Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Joda, det begynner å komme en del iSCSI løsninger på markedet nå. La meg gi deg noen linker: http://linux-iscsi.sourceforge.net/ http://sourceforge.net/projects/intel-iscsi også et firma som virker å ha en interessant/billig løsing: http://www.okapi-software.com/ Dette er de billige jeg vet av. I tillegg kommer de gamle traverne som er store innenfor fibrechannel og disklagring generellt. Men det er relativt dyre løsninger. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 ser her er flere "produkter" som kobler seg opp mot iscsi enheter.. skulle ønske det fantes opensource programvare som kan gjøre en harddisk på en linus/windows server om til en "iscsi" harddisk tilgjengelig fra disse klientene.. Lenke til kommentar
sof Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 jeg er redd jeg ikke kan nok om andre løsninger, men prøvde å gjøre et søk på emuleringssoftware av den typen du er på utkikk etter. Fant dessverre ikkeno'. Skal kikke litt, poster tilbake her om jeg finner no. du kan jo lese her. (Men det er gamle greier) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå