Gå til innhold

Multimediemaskin for stuen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker å sette opp en multimediemaskin som jeg skal ha i stuen og kunne tenke meg å høre litt erfaringer og forslag fra andre før jeg går igang.

Bruksområder / kriterier.

*Siden den skal stå i stuen og hele tiden være på bør den ikke støye for mye, helst minst mulig.

*Jeg skal bruke den til å ta opp fra TV så den må ha både TV-ut og TV-kort, samt være kraftig nok til å ta opp i "full" kvalitet. (regner med å bruke SnapStream, ShowShifter el. lignende som kan administreres eksternt)

*Jeg skal bruke den som FTP-server og legge inn CDene mine. (som jeg selvfølgelig skal spille av på anlegget)

*Jeg har CD og DVD-spiller fra før, så dette er ikke så viktig.

Tenker meg en maskin av typen Shuttle eller MEGA651 fra MSI, men er disse støysvake nok til å stå i stuen? Finnes det andre alternativer jeg bør vurdere? Noen som har satt opp en maskin på denne måten og har erfaringer jeg bør vite?

-Kisp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har også planer om å sette opp pc i stuen, og vil også gjerne begrense støyen mest mulig, men hadde sett for meg å bygge en pc selv istedenfor å bruke 'ferdiglagde' kabinetter a la shuttle.

Vet ikke enda hvilket chipsett/cpu, kabinett osv. jeg skal bruke,

men her er ihvertfall noen ideer jeg har til ulike komponenter:

- Maks 2 kabinettvifter, 1 blåser inn og 1 ut, (eks. 2 stk 80mm pabst vifter på 12db)

- Seagate hd (Har selv en 120 GB seagate og denne er ganske stillegående)

- PSU med temp. - regulerte vifter (eks. Enermax sine Silent Plus/Whisper - serier, eller Lepont, se på microplex sin webshop for info)

- Cpu - kjøler, enten MIST Silent Twin eller MIST Black Silence. Avhenger selvf. av hvilken cpu jeg går for. Har selv førstnevnte og denne kjøler meget bra for å være såpass stillegående (se på microplex sin webshop for info).

En god ide kan også være å sjekke at eventuell vifte på selve hovedkortet er noenlunde stillegående. Har vært borti et par chipsett-vifter som hviner ganske kraftig.

Jeg ønsker også å kunne bruke pc'en til opptak av tv-programmer og videoredigering. Hadde sett for meg et Ati all-in-wonder skjermkort til disse oppgavene, men har ingen erfaringer med bruken av den typen kort og om hvilke behov de dekker.

Noen som har erfaring med AIW-kortene eller kanskje har andre anbefalinger til løsninger for tv-inn og videoredigering? (Finnes antagelig en del poster om dette andre steder på forumet også, men fint om noen kan poste her også).

Lenke til kommentar

det er to ting som teller mest for meg når det blir snakk om en multimediamaskin.

- utseeende (bør passe inn i stua)

- støy (tilnærmet lydløs)

- jeg kommer til å underklokke en p4/amd barton, ikke helt bestemt meg.

kjøleribben skal bruke en papst 12db.

- kommer til å satse på et matrox milennium skjermkort g550/450 ikke

bestemt meg

- pinnacle eller terratec tvkort.

- ellers er planen å skifte vifter i psu.

- angående kabinettet vil jeg enten lande på et matx desktop kabinett fra

lianli, barebone fra shuttle (eventuelt noen andre) eller mekke et selv.

man trenger ikke all kraften som ligger inne i en ny pc, vel å klokke ned, vil man senke behovet for kjøling, noe som igjen gjør det lettere å støyisolere kabinettet uten å være redd for temeraturen skal bli alt for høy.

videre hadde jeg tenkt å koble denne til en server med bruk av wlan, hvor man kan streame filmer/musikk +++, slik at man ikke trenger en for stor disk i selve boksen.

Lenke til kommentar

Har selv en AMD XP1600+ m/512MBram,geforce3 2x60 GB IBM HD.

Det blir for tregt når jeg skal ta opp i .avi (no compression) eller direkte til .mpg2. VCD går greit.

Ville kanskje gått vist jeg satt HDene i RAID..(er ikke sikker)

Lenke til kommentar

pc9300.jpg

Nice 8) til 1400 penger.

I113686.jpg

P4 MicroATX hovedkort, DDR 531,-

Eller:

MX36LE-UN.gif

FCPGA2 hovedkort 509,-

celeron.gif

1.2 GHz celeron FCPGA2 435,- Boxed

Eller:

p4s478.gif

2.4 GHz P4 533 fsb 1625,- (fant ikke tregere hos PSdata, men andre har nok 2.0 til en billig penge)

fsp18050niv.jpg

MicroATX PSU til 350,- 180w

Her kan du velge mellom FCPGA2 celly m/sdram uten AGP, eller S478 P4 med DDR og AGP. Et prisguide søk viser faktisk at 2.4 GHz er den som gir mest for pengene. :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...