Gå til innhold

Forskjell på blitsfunksjoner, forskjell på AUTO og P på Sony Alpha 300?

Anbefalte innlegg

Sitter og leser bruksanvisningen på min Sony A300 og sitter nå og leser om blitsfunksjonene. Må innrømme at jeg ikke har brukt noe annet enn auto til nå og det er nå noen funksjoner jeg ikke forstår, da mener jeg mest hvordan de fungerer.

Kan noen prøve å forklare hvordan følgende blitsfunksjoner nedenfor virker, gjerne i en tidslinje sammen med lukkeren i tillegg til hvordan resultatet da skal bli..

Fill-flash

Slow sync.

Rear sync

Edit:

Spørsmål om forskjell på AUTO og P kommer lengere ned på siden.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men dette skal da stå i brukermanualen?

Nei, det gjør det ikke, står en kort forklaring på hva du skal bruke det til men som jeg forklarte i innlegget mitt så forstod jeg ikke det helt, akkurat som du ikke fikk med deg innlegget mitt :innocent:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Fill flash: tilleggslys til det eksiterende, feks brukt ute for å fremheve det du vil ta bilde av.

slow sync: Brukes når du vil ha lang lukkertid samtidig som du bruker blitz, feks av en person på en mørk gate hvor du både vil ha personen skarp og i fokus samtidig som du ønsker å fange bakgrunnen

Rear sync: Ved lang lukkertid, så fyres blitzen ved lukkertidens slutt, du kan på den måten "fryse" en bevegelse i sluttøyeblikket, feks en håndbevegelse

Lenke til kommentar

Får se om karabin kommer meg i forkjøpet :)

Fill-flash= du bruker blitsen for og myke opp skygger i sterkt sollys "portretter".

Slow sync=denne er værre og forklare,har noe med forgrunn og bakgrunn og gjøre.

Rear sync= det er to gardiner i kameraet som følger hverandre når du tar bilder,normalt så bruker blitsen og blinke når den første gardinen er nede,men når du bruker rear synk så blinker blitsen rett før den siste er nede,det gjør at kameraet "tar bildet" først og gir blits etterpå,så kameraet har mulighet til og eksponere i det lyset som er der.

Kanskje noe knotete forklart,men du kan lese her er egentelig for Canon men uttrykkene/bruksområdene er det samme på alle blitser,bare bla litt ned på siden så finner du forklaringer på det du lurer på.

Lenke til kommentar
Fill flash: tilleggslys til det eksiterende, feks brukt ute for å fremheve det du vil ta bilde av.

slow sync: Brukes når du vil ha lang lukkertid samtidig som du bruker blitz, feks av en person på en mørk gate hvor du både vil ha personen skarp og i fokus samtidig som du ønsker å fange bakgrunnen

Rear sync: Ved lang lukkertid, så fyres blitzen ved lukkertidens slutt, du kan på den måten "fryse" en bevegelse i sluttøyeblikket, feks en håndbevegelse

Takker for svar men forstår enda ikke Fill-flash 100%, du sier tilleggslys til det eksisterende.

Mener du at blitsen er kilden til både det eksisterende lyset og tilleggslyset, avfyrer blitsen da av flere ganger.

Hva er forskjellen på Fill-flash og vanlig blits?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Takker for svar men forstår enda ikke Fill-flash 100%, du sier tilleggslys til det eksisterende.

Mener du at blitsen er kilden til både det eksisterende lyset og tilleggslyset, avfyrer blitsen da av flere ganger.

Hva er forskjellen på Fill-flash og vanlig blits?

Får se om karabin kommer meg i forkjøpet :)

Fill-flash= du bruker blitsen for og myke opp skygger i sterkt sollys "portretter".

Slow sync=denne er værre og forklare,har noe med forgrunn og bakgrunn og gjøre.

Rear sync= det er to gardiner i kameraet som følger hverandre når du tar bilder,normalt så bruker blitsen og blinke når den første gardinen er nede,men når du bruker rear synk så blinker blitsen rett før den siste er nede,det gjør at kameraet "tar bildet" først og gir blits etterpå,så kameraet har mulighet til og eksponere i det lyset som er der.

Kanskje noe knotete forklart,men du kan lese her er egentelig for Canon men uttrykkene/bruksområdene er det samme på alle blitser,bare bla litt ned på siden så finner du forklaringer på det du lurer på.

Tror jeg forstår bedre nå men vil ikke en vanlig blitsfunksjon gjøre nettopp det samme som fill-flash?

Så hva er forskjellen?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Kort sagt kan du si at det er det samme, det går mer på bruken, fill flash er bruk av blitsen ved feks utendørsfotografering av en person eller ett dyr, slik at du unngår skygger som blir harde ved det lyset som er der naturlig.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Tror jeg forstår bedre nå men vil ikke en vanlig blitsfunksjon gjøre nettopp det samme?

Les denne.

Nå begynner vi å snakke.... :thumbup:

Mulig mange synes jeg er for pirkete men jeg er en person som aller helst må forstå alle sammenhenger, altså er jeg ikke typen som bare godtar ting som de er.

Grunnen er at ved å forstå sammenhenger så lærer jeg mye fortere og husker mye bedre. Akkurat som i matte godtar jeg ikke baren en ligning men jeg studerer den for å forstå hvorfor den er slik den er.

Kort sagt kan du si at det er det samme, det går mer på bruken, fill flash er bruk av blitsen ved feks utendørsfotografering av en person eller ett dyr, slik at du unngår skygger som blir harde ved det lyset som er der naturlig.

Jupp... takker, forstod det mye bedre nå takket være dere og linken jeg fikk.

Lenke til kommentar

En god hjelp er å prøve de forskjellige instillingene. Teori er viktig - men du må også prøve det i praksis. Svarene du har fått er gode og hjelper det langt på vei (gjelder også første svar som du ikke likte). Dagens kameraer (både kompakt og speilreflaks) er avanserte med mange innstillingsmuligheter. Dette betyr at fro å kjenne kameraet må du lese bruksanvisningen på nytt (..og på nytt, ,,, og på nytt). Grunnet erfaring med kameraet som bygges opp etterhvert vil du stadig oppdage nye muligheter. Ettersom "filmen" er gratis er det bare å fyre løs. Dagens digitale kameraer har muligheter dom ikke fantes i filmbaserte kameraers dager (hvor det både var dyrt og tidkrevende å "leke" seg).

Lenke til kommentar
En god hjelp er å prøve de forskjellige instillingene. Teori er viktig - men du må også prøve det i praksis. Svarene du har fått er gode og hjelper det langt på vei (gjelder også første svar som du ikke likte). Dagens kameraer (både kompakt og speilreflaks) er avanserte med mange innstillingsmuligheter. Dette betyr at fro å kjenne kameraet må du lese bruksanvisningen på nytt (..og på nytt, ,,, og på nytt). Grunnet erfaring med kameraet som bygges opp etterhvert vil du stadig oppdage nye muligheter. Ettersom "filmen" er gratis er det bare å fyre løs. Dagens digitale kameraer har muligheter dom ikke fantes i filmbaserte kameraers dager (hvor det både var dyrt og tidkrevende å "leke" seg).

Synes det er meget viktig å forstå teorien før jeg prøver det ut i praksis da mange av disse funksjonene i mange tilfeller ikke gir veldig forskjellig resultat. Da er det meget viktig å kunne teorien bak når det ofte i praksis er små nyanserte forskjeller. Ved å kunne teorien bak det som du ser i praksis vil også forståelsen av det som skjer være betydelig større.

Første svar ser så jeg på som ubrukelig (beklager det) da jeg gir tydelig inntrykk av at jeg sitter og studerer bruksanvisningen. De som tror jeg gidder å spørre her i forumet etter kun å ha skumlest gjennom blitsfunksjonene tar feil. Hvis det var tilfelle ville jeg vel ha opprettet minst 50 tråder til nå.....

Kanskje andre lærer bedre på andre måter, studieteknikk kalles dette og man må ikke prakke på andre sin egen teknikk fordi de synes den er best. Som jeg sier tydelig i ett tidligere svar er jeg en person som liker å kunne teorien først. Å ta med seg ett kamera og fikse å trikse på menyene selv og konkludere uten noe som helst teori ser jeg nesten på som bortkastet tid, ihvertfall i mitt tilfelle....

Lenke til kommentar
Dersom du ikke har noen problemer med å lese engelsk vil jeg anbefale deg å kjøpe Gary Friedman bok om A300 og A350.

Den kan kjøpes som e-bok $20, i svart-hvit $50 og farge $150.

Eksempelsider finner du her.

Takker for tipset, boken er nå kjøpt og betalt i pdf versjon.

Den blir nok lest etter jeg har studert hele bruksanvisningen og tatt en del testbilder, gleder meg :thumbup:

Lenke til kommentar
I begge tilfeller stiller kamera lukker og blender for deg. Men i P så får du flere muligheter til å overstyre kameraets valg. F.eks. om du vil bruke blits eller ikke.

Tom

Takker for svar, siden det er forskjellige valg bør det jo være en eller flere forskjeller det er bare ikke like enkelt å finne ut hva det er hele tiden :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp!

PM sier noe fornuftig der,trodde jeg hadde svart på et eller annet i OT-baren i løpe av natta i søvne,helt til jeg åpnet posten.

I P så kan du justere ISO,fokuspunkter,lysmåling,hvitbalanse,blits av/på,seriemodus og eksponeringskompensasjon.Sikkert flere,men kommer ikke på noen flere i farta.

Eller for og si det på en annen måte,du kan gjøre mye rart og kameraet prøver å gjøre det beste ut av situasjonen.

Ga noen andre litt tips,så jeg bare linker deg over ditt.Det er for Canon så brukerfunksjonene er forskjellige,men bruken oppleves likt.

Lenke til kommentar
Tror du bør skifte tilbake til en beskrivende tittel.

Enig at tittelen er litt generell men i en tråd der jeg vil stille en del forskjellige spørsmål så finner jeg ikke en veldig beskrivende tittel. Antall spørsmål jeg vil komme med til slutt blir vel en del så jeg vil liksom ikke spamme ned forumet med nye tråder hele tiden.

I P så kan du justere ISO,fokuspunkter,lysmåling,hvitbalanse,blits av/på,seriemodus og eksponeringskompensasjon.Sikkert flere,men kommer ikke på noen flere i farta.

Eller for og si det på en annen måte,du kan gjøre mye rart og kameraet prøver å gjøre det beste ut av situasjonen.

Ga noen andre litt tips,så jeg bare linker deg over ditt.Det er for Canon så brukerfunksjonene er forskjellige,men bruken oppleves likt.

Testet ut litt og det er noe jeg synes er rart, spørsmålet er om Sony er litt sær. På AUTO så kan jeg slå av og på blitsen som jeg vil men i P er Blits Av funksjonen tonet ned i menyen så den ikke går an å velge.

Uansett så fikk jeg mye hjelp i innlegget ditt da jeg skjønner det er mye jeg kan sjekke selv i de forskjellige modusene om hva som er tilgjengelig og ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...