Gå til innhold

Ny pc til musikk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet vil jeg ikke anbefale noen av Steamed sine forslag, grafikkort er den delen vi vel bryr oss minst om i en ren musikk-PC, i alle fall ikke slik at man bruker forholdsmessig alt for mye på grafikkortet.

Egentlig er det litt manglende opplysninger her, knyttet til hva slags programvare han skal bruke, tilleggsutstyr som skal kobles opp mot PC-en (keyboard etc). Personlig er jeg langt fra spesialist på dette området, men jeg ville uansett gjort noen prioriteringer:

1. Kabinett og PSU med gode støyegenskaper, dvs lite støy.

2. Løsning med integrert skjermkort dersom det gav god nok ytelse.

3. Hovedkort bør ha FireWire (da det er en del eksternutstyr som krever dette)

3. Valg av CPU avhenger litt av programvare som skal brukes.

4. Selv om det sprenger budsjettet, er et semiprofesjonelt lydkort nesten en forutsetning dersom lydproduksjon er hensikten.

Ja, og så kan en bærbar være et alternativ, men litt dyrere.

Lenke til kommentar

Her har du ett forslag!

- Mist er stille som bare det

- E5200 er bra valuta for pengene.

- Ok kabinett, med ette oppsettet behøver du ikke bruke kabinettvifter.

- M.atx kort med HDMI og intel grafisk brikkesett. 1394 Firewire eventuelt for produksjon av musikk videoer. Har bare en slot PCI til bruk for lydkort.

http://img90.imageshack.us/my.php?image=1912jo7.png

Peker til lydkort forslag:

http://www.dv247.com/invt/24167/

Lenke til kommentar
Hadde mer sett for meg en ferdig bygd pc. Og ja, den skal kobles opp til keybord

Er det kun ferdigbygd som er aktuell, kan man like godt sjekke ut rimeligere stasjonære hos Elkjøp/SIBA/Ekspert eller hos Dell.

Men man vil uansett måte skru opp for å sette i et skikkelig lydkort (om man da ikke velger FireWire eller USB versjon). M-audio som troari foreslår er brukbart til akseptabel pris. Og uten et noenlunde skikkelig lydkort blir det bare "tull" etter min mening. Sjekk gjerne Procom for aktuelle produkter på dette området.

Dell Studio ville jeg ikke vurdert, da utbyggingsmuligheter er fraværende (da ville jeg heller godt for en bærbar maskin). Men den yter bra nok. Du får også en Dell Studio til under 5 000 kr.

Ellers kan du faktisk får Netshop, Komplett og eller andre til å sette sammen PC-en for liten pris. troari sitt forslag er svært bra, men jeg ville skiftet ut noen deler. Som PSU ville jeg valgt en Seasonic S-12 II 380 Watt (eventuelt 430 Watt). Mist har fått noen riper grunnet dårlige kondensatorer, og Seasonic er uansett topp både når det gjelder støy, kvalitet og ytelse. Prisen er litt lavere enn Mist for 380 Watts modellen. Det er ikke nødvendig å kjøpe Mushkin ram, 4 GiB klare man å få til godt under 400 kr, og det holder i denne sammenheng. Ellers har jeg ingen kommentarer til hans oppsett.

Her vil ellers et AMD-oppsett gi akkurat like mye, om ikke mer igjen for pengene.

Lydkort må man regne minst 1 000 kr på.

Lenke til kommentar

Cluet her et sterkt lydkort, gode høytalere samt en god prosessor. FL studio er ikke et krevende program, og til og med min 5 år gamle maskin som ikke fungrerer lengre kunne dra FL studio med glans. Derfor burde du bruke hovedparten av pengene på et godt lydkort, gode høytalere og en behagelig skjerm med oppløsning på 1600x1000 eller høyere for å få et stort workspace. Dette gjør workspacen bedre og det blir lettere å bruke flere programmer samtidig.

Vil også anbefale Reason, ettersom med mindre kompisen din har et godt utvalg med gode VST's, vil Reason være et mye bedre program etter mine meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...