Gå til innhold

MySQL: "Formatering" av database + noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg blir så forvirret av alle "innstillingene" for hver kolonne når du lager en ny tabell. Bruker phpMyAdmin, så det er enkelt å lage det, men hva skal jeg velge på de forskjellige kolonnene?

Noen som vil gi meg et forslag til hvordan jeg skal "formatere" en tabell med følgende kolonner:

(hvilken type, lengde, Collation, Attributes ...?)

• id
  • dato
  • endretdato
  • overskrift
  • ingress
  • innhold
  • kategori
  • tags

En annen ting; ingress og innhold skal inneholde html, hvordan burde jeg f.eks. lage en liste med tillatte html-tags som sikerhet e.l.?

Og hvordan funker egentlig dette med linker mellom tabeller? Er det anbefalt for et eventuelt forfatter-felt?

Hvis noen kan komme forslag/enkle forklaringer så er det flott, gode linker er også fint. Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker postgres til vanlig, ikke mysql, så det jeg skriver under gjelder ikke nødvendigvis for mysql.

I postgres hadde jeg brukt DEFAULT now() på opprettet-datoen og evt en trigger på endret dato.

Felter av typen varchar setter man gjerne en begrensning på, men det er ikke vanlig i felter av typen text.

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget med å lage begrensningen i databasen på at overskriften ikke skal være på mer en 255 tegn. varchar(255) og en text kolonne tar opp akkurat like stor plass. :)

Enig med mathias123 om at du burde skille ut kategori i en egen tabell.

Det samme bør nok gjøres med tags, men det blir et mange-til-mange forhold, så du må nok bruke to tabeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...