cyclo Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Har prøvd en kjapp google, men får egentlig frem bare masse svada. Om noen har tips eller lenker til følgende to blir jeg takknemlig: -Hvordan slå av swap i Debian -Hvordan så av logging til disk i Debian Saken er at jeg skal kjøre opp et system på et Compact flash kort, og systemet skal være på 24/7. Da vil nok swap og logging ødelegge minnekortet rimelig kjapt er jeg redd. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Swap ligger i fstab. For å unngå skriving bør du mounte mesteparten i ram, eller bruk squashfs+unionfs/aufs. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Eller feks ha /var/log på en annen maskin montert med NFS. Vurder også nodiratime + noatime Endret 17. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Takk folkens. Likte forresten ideen om å kjøre log på en annen maskin. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Du skal vel også kunne mounte opp /var/log som tmpfs, men da mister du de når du rebooter. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Beklager at jeg hopper inn her. Jeg skriver dette fra min X40 som har et CF-kort som disk og kj0rer standard Xubuntu som OS, og jeg har enda ikke gjort noe for A forhindre at kortet blir skrevet i stykker. Hvilke av de tingene som er nevnt her tror dere at har mest effekt, og om fremgangsmAte kunne blitt forklart litt enklere hadde jeg satt pris pA det, jeg er langt fra sA dreven som Cyclo. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Har du mye minne? EDIT: Hvis ja, da kan du bare remounte /var osv i ram, hvis ikke bør du deaktivere mest mulig av logging i config for hvert enkelt program. Også merk at /home er den verste synder hvis du kjører desktop. Endret 18. desember 2008 av olear Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nå fikk jeg lagt til noe i "grp:alt_shift_toggle", så jeg ikke trenger å plage dere med mangel på æøå på tastaturet. Jeg har 1.25 GB RAM, det er en fem år gammel ultraportabel Thinkpad X40 som flyr med et billig CF og XFCE. Jeg har 256MB swap som aldri blir rørt. Det at du nevner logging for hvert program, kommer av at operativsystemet i seg selv ikke logger nevneverdig mye? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Rediger /etc/fstab og legg til noatime,nodiratime som monteringsopsjoner (normalt etter "defaults") på alle vanlige partisjoner som er på CF-kortet. Da slipper du at det blir skrevet til kortet hver gang noen åpner en fil (accesserer) fordi OS'et skal lagre tidspunktet den blir aksessert. Jeg ville også hatt /home på ext2 eller et annet ikke-journalførende filsystem. Kan også ha / slik, men det er potensielt risky da man ikke alltid får bootet med korrupt rot-system. Swapen ville jeg bare latt være dersom den praktisk talt ikke blir brukt. Kan være kjekt å ha i enkelte tilfeller. Log kan du legge i ram slik. Kan også gjøre det samme med /var/run (standard på mange systemer) tmpfs /var/log tmpfs defaults,nosuid,size=256M,mode=1777 0 0 Endret 18. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Så da endrer jeg /etc/fstab til: UUID=d448c4f2-ed0b-4bb3-89f8-f3baf8f8baa0 / ext3 relatime,noatime,nodiratime,errors=remount-ro 0 1 Og legger til nederst i samme fil: (ja, jeg er gnien på RAM) tmpfs /var/log tmpfs defaults,nosuid,size=16M,mode=1777 0 0 Hvordan sletter jeg da /var/log fra disk? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Fjern relatime, den er mest sannsynlig i konflikt med noatime/nodiratime. Jeg er usikker på hva som skjer med logfiler når det ikke er mer plass igjen på filsystemet dens, og det er mulig at 16MB er for lite. Du kan jo skjekke hvilken størrelse den har nå. Du må ikke slette mappen /var/log, kun innholdet (monteringspunkter må være en tom mappe). Litt usikker hvordan det fungerer i praksis, for ting blir jo logget hele tiden, og enkelte filer vil sikkert ha status som åpne. Det beste er nok å slette det mens systemet ikke kjører, dvs fra et annet live-system. Men du kan jo forsøke: sudo rm -r /var/log/* && sudo mount /var/log Hvordan du tweaker logging vil være litt avhengig av distro og applikasjoner du kjører. EDIT: hvis du vil skjekke om /var/run er montert på tmpfs kan du kjøre kommandoen mount uten opsjoner. Endret 18. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg skrudde av laptoppen, men arbeidsstasjonen som har kjørt 24/7 siden tolvte mars har 49MB loggfiler hvor 23MB er apache2 og 13MB er Xorg.0.log. Jeg tror jeg tar sjansen på at 32MB er nok for en laptop med begrenset oppetid. Jeg har uansett ikke nok swap til å hibernate, så det blir nok en del tømming av loggfilene. Laptoppen er mission critical nå i jula, men jeg skal teste og gi feedback i januar når jeg er tilbake i Oslo på arbeidsstasjonen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Om loggfilene logges på tmpfs så forsvinner de når du skrur av og strømmen forsvinner uansett. Vil du beholde dem må du sette opp et eller annet som kopierer dem til disk ved shutdown (men da virker jo ting kanskje litt mot sin hensikt). For å slette det som ligger i /var/log mens systemet kjører, bør det holde å logge inn i single user mode og gjøre det derfra. (Det får du enten som boot-option, ellers skal du kunne switche til singleuser med kommandoen "telinit 1"). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg er innforstått med at loggfilene forsvinner, det skal ikke være et stort tap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå