Bruker-111299 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Tenkte siden de koster såpass lite og at man alikavel skal av med det meste så hvorfor ikke ta sånne småting? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Noen som har anelse om hvilket dreiemoment som skal brukes? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Skaff haynes sin reperasjons manual for den bilen, så står alt sånt forklart der. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Må bare spørre, men hva tar et verksted for en kompresjonstest? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Detr spørs litt av verksted timeprisen, men den burde ikke koste mer enn en verksted time iallefall. Alternativt kan du skaffe deg en kompresjonsmåler på biltema. Skrues enkelt ned i plugghullet. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Hmmmm... Skal sjekke litt rundt på de lokale sjappene om de har noe siden biltema ikke kan følge med i utviklingen og være nettbutikk... Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Var ute og kjørte en kort tur. Etter 5 minutter hørte jeg et sykt smell! Stoppa og sjekka bilen, og tror du ikke hele bakre lyddemper var flerra opp! Og jeg kan garantere at jeg IKKE har kjørt på noe! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Altså, eksosen tenker du på? Mulig at den har tettet seg på noen måte da? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Jepp. Det mangler katalysator. Jeg har forstått at det kan ha samlet seg opp utent bensin i eksosanlegget og antent når temperaturen steg. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Stemmer det, uforbrent bensin kan ha antent som du sier. En annen fare er om det kommer for mye bensin i olja. Da mister den smøre evnen, og i værstefall kan den antenne der og da sprekker blokka. En ting er sikkert, du har ikke kjøpt en bil hvor motoren er i orden iallefall... Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Koster ikke også en katalysator en formue? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hadde ikke bilen katalysator når du kjøpte den, eller var det denne som flerra opp? En original katalysator koster fort oppmot 10 000kr. Finnes uroiginale til rundt 1000kr, men disse kan kreve litt tilpassing og sveising for å passe. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Mangler. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Fikk du dette opplyst? Det er faktisk ikke lovlig å bruke den bilen uten katalystaoren, og den blir ikke eu-godkjent uten. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Ble ikke informert om annet enn at bilen var i perfekt stand. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Det at bilen mangler katalysator, gjør at den ikke er forsikriftsmessig, og dermed ulovlig (å bruke altså). Det alene er nok til at du som privat kjøper kan heve. Dette er ikke noe selger ikke kan komme unna med at han ikke viste, for enten visste han, eller som det også heter så fint i lovverket, burde vite. Det i tillegg til at motor langt i fra er i perfekt stand. Leit å si det, men du har nok blitt passe lurt av en luring her. Var jeg deg ville jeg gått på kjøper å fått hvert øre igjen. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 I og med at jeg har betalt 300 kr i olje + 700 for oljeskift + 4500 for omreg så kan jeg vel se langt etter det? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Da har jeg fått en mekaniker til å se litt på bilen og har funnet ut at kjølevæske er fin. Og at det muligens er dårlig veivhusventilasjon, men vi har absolutt null anelse om hvorfor potta eksploderte eller hvorfor det høye forbruket av olje og bensin. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 I og med at jeg har betalt 300 kr i olje + 700 for oljeskift + 4500 for omreg så kan jeg vel se langt etter det? Omreg kan du iallefall få igjen ved en hevelse av kjøpet. Mer om det finner du ut på vegvesenets sider. Nå aner ikke jeg hva du vil gjøre, men du må iallefall ha ny katalysator. I tillegg må du reparere motoren, som ikke ser helt lovende ut hva vil gjelde sum enda. Så hva du velger å gjøre er selvfølgelig opp til deg. Men jeg personlig hadde krevd å heve kjøpet. Her er det for mange åpenbare store feil som selger burde visst om. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Skal, for å si det fint, grille den jæveln! Med andre ord så skal man gjøre sitt beste for å få hevet kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå