Bruker-111299 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kjøpte for ei uke sia en Skoda Octavia 1998 1.6. Fikk ikke sett så mye på den. Men jeg har svart på hvitt at den ble solgt uten problemer på motoren. Men nok om det. Jeg har en lett lukt av svidd olje i bilen. Tok et oljeskift nå på mandag den 15. Og da når det var fullt var det 2mm unna maks på peilepinnen. I dag er den litt over midten. Sjekka også oljelokket etter å ha kjørt. Når jeg åpnet var det majones på den og en lett lukt av svidd olje som kom ut. Jeg har sett at det er en liten lekkasje på toppdekselpakninge like ved registeret, men den er ikke stor nok til å utgjøre så mye på peilepinnen. Hva skjer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Trolig defekt toppakning. Du får olje i eksosen og vann i oljen. Ikke kjør lenge før du får fikset dette. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Noe annet det kan være? Koster jo relativt mye for å få reparert dette. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Det med majonesen har visst noe med et tilsetningsstoff å gjøre ifølge forrige eier. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg ville tatt en kompresjonstest, for å være sikker på at det ikke er toppakning. Om forrige eier har hatt på noe som gjør at det blir majones, så spørs det åssen den ser ut inni. Men vann og olje gir samme graut, så sjekk toppakninga. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 "majones" under påfyllingslokket er bare kondens. Pakninga på oljelokket kan være årsaken der, så lenge du ikke har "majones" på peilestaven ville ikke jeg fryktet for topp pakninga. Når du skiftet olje så skiftet du sikkert filter også, hvis du ikke starter og fyller filteret med olje før du peiler vil oljenivået senke da filteret hele tiden står med olje. Sjekk slike enkle ting før du vurderer toppakninga. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Når du nevner pakninga på oljelokket, så husker jeg at det var kommet majones på den og, så kanskje man burde byttet den? Men at jeg kan se at toppdekselpakninga svetter en del olje er jo heller ikke positivt da. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Toppdekselpakninga er vel ikke akkurat det værste som kan skje. Det er ikke mer en 100-200kr for en pakning. Ikke noe problem å bytte. Litt jobb med å rengjøre kanter, men bortsett fra det er jo en helt grei jobb. Det som er viktig nå er å utelukke eventuelle alvorlige feil (les dyre). Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Da har man kjørt litt og sett litt under panseret. - Jeg klarer ikke å kjøre den under 0.9 på langkjøring uansett hva man gjør. - Har siden oljeskiftet fyllt på 1 liter olje, og oljen ligger en dråpe over minimumsmerket. - Kjølevæsken har en rød-brun farge og lukter litt "søt". - Fortsatt en del "majones" under oljelokket. - Inni motoren under oljelokket er det en del "drit" som løsner lett hvis du skraper med neglen forsiktig. - En del hvit eksos når motoren er varm. Ikke så mye når den er kald. Synspunkter? Endret 28. desember 2008 av da90el Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Du har vel fått de tegna du kan få på deffekt toppakning nå. Da går det olje i kjøleveska (derav fargen) og kjøleveske i olja (majonesen), samt at vann kommer inn i sylinderne og blir med eksosen ut (hvit røyk). Så om du ikke ønsker å ta helt livet av motoren nå, bør toppakning skiftes med en gang, samt at kjølesystem renses, og olje skift tas to ganger etter for å fjerne evntuell vann og dritt. Det er som du skjønner ikke noe billig, og du kan ende med en regning på fort opp mot 20 000kr om en tar med alt fra skifte av toppakning på verksted til ny kjøleveske osv. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Men ryker toppakninga bare helt plutselig? Har jeg noen rettigheter ovenfor selger? Er det noe mer enn bytte av pakninga som skal gjøres når man alikavel har toppen av? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Toppakningen ryker plutselig, ja. Kan også være sprekk i toppen, rundt for eks en ventil. Må ta av toppen for å sjekke. Dersom motoren har vært kjørt svært varm, kan det være at toppen må planslipes før den monteres. Bil kjøpt privat? Da må du vel kunne bevise at selger visste om feilen. På en såpass gammel bil kan dette skje uten særlig forvarsel. Kjøpt av profesjonell selger? Har du garanti? Hvis ikke, kjør på med reklamasjonsretten, men vær forberedt på å måtte betale alt eller noe selv. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Det koster vel ikke så fryktelig mye å bytte toppakningen. En pakning koster rundt 600kr, og jobben et par tusen. Spørs selvsagt hvor du gjør det hen. Men rundt 3-4k er vel noe du kan forvente å betale for det. Eller bare gjør det selv. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 På nyere biler vil du betale mye mer enn 3-4 for jobben. Det kommer fort på 12K (inkl pakning og bolter) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 12k? Det er det villeste jeg har hørt. Hvorfor er det så stor forskjell mellom nyere og eldre biler? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Langt mer kompakte motorer med mye mer som må tas av for å komme til. Dessten er det større topper da det som regel er 16v og ikke 8v. Behøver ikke være så veldig ny for at det blir dyrt. Siste bilen jeg vet om som skifta på verksted var en 98 mod opel astra. det kom vel på nesten 12K. Det er ikke en spesielt komplisert motor heller. Husk at reg reim skal av, og bare et reg reim skifte i dag fort er mange tusen alene. Alt fra 3-4 tusen og oppover. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg betalte 12k totalt for bytte av stempelringer og ventiltetninger. De tok selvsagt og byttet toppakningen også. Da var egentlig dette riktig billig da? For jobben er jo kolossal, slik jeg har skjønt det. (Stemplene må ut osv) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 12k er vanvittig billig for alt det ja. Normalt ligger verkstedene (iallefall merke) på fort hakket over 1000kr inkl moms. Så har du noe som tar en person en dag så har du allerede svidd av 8k. Man kan også få de som gjør dette privat og selvagt billigere også, eller også gjøre det selv om han har nok kunnskap. Total delepris er ikke så mye. et par høvdinger og da har du reg reim også. Så bil er ikke billig på verksted i dag. En normal service er fort 4000kr det. Da skifter de olje og filter og ser over. Så en skal ikke gjøre stort før det blir penger av det. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Så er jeg for øyeblikket så heldig at jeg kjenner noen som kanskje er villig til å ta på seg jobben mot litt betaling. Men det jeg trenger av deler er vel følgende: - Toppakning - Ventiltetning - Ventildekselpakning - Registerreim(eller registerreimsats?) - Topplokkbolter? - En ny oljeplugg med pakning - Vannpumpe - Momentnøkkel - Oppheng til eksos(er visst et dårlig oppheng en plass) Noe mer som man trenger? Eller muligens noe man ikke trenger? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Skal du bytte ventiltetninger også? Om motoren bruker litt olje er det jo greit å ta dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå