alkymist Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg vet at på diverse biologistudier hvor det benyttes bananfluer til genetikkforsøk "bedøves" bananfluene med CO2. Om de beholder naturlige positurer når de er bedøvet vet jeg ikke, og det er vel et vesentlig poeng når det gjelder denne type bilder - at insektene ser levende ut. Noe av utfordringen med insektsbilder er vel at de faktisk kan stikke av? Å ta helt knekken på dem før fotografering blir vel litt som å ta bilde av utstoppete fugler/dyr, helt greit hvis man skal ta bilde av et utstoppet dyr - og kanskje for treningens skyld - men levende insekter/dyr vil gi mer interresante bilder? mvh Øystein Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Insekter kan også kjøles ned eller bedøves med røyk for å få dem til å roe seg ned for fotografen. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg bruker å holde opp prisen på den ekstra batteripakken til Nikon SB-900 foran insektene, da er de bevistløse ca ca ett kvatter før de våkner til liv igjen mens jeg tar bildene. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg bruker å holde opp prisen på den ekstra batteripakken til Nikon SB-900 foran insektene, da er de bevistløse ca ca ett kvatter før de våkner til liv igjen mens jeg tar bildene. Den der var såpass bra at jeg råder deg til å ta med idéen til neste møte i entymologforeningen. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg bruker å holde opp prisen på den ekstra batteripakken til Nikon SB-900 foran insektene, da er de bevistløse ca ca ett kvatter før de våkner til liv igjen mens jeg tar bildene. Dagens beste! Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 husk at 150mm ikke har autofokus på d40 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Her er et forslag til en kombinasjon som skulle kunne gjøre myggjobben. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 husk at 150mm ikke har autofokus på d40 Joda. Det er Sigma 105mm som ikke har AF på D40. Uansett, så ryker vel AF når man setter på mellomringer? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) husk at 150mm ikke har autofokus på d40 Hvilken 150mm da? Sigma-varianten har HSM og vil gi autofokus på D40 så vidt jeg kan forstå. Edit: Anew har visst kjappere reflekser enn meg. Endret 19. desember 2008 av k.n.b Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 sigma 150mm har ikke fokusmotor i objektivet, ihvertfall det duden på fotovideo sa til meg Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 sigma 150mm har ikke fokusmotor i objektivet, ihvertfall det duden på fotovideo sa til megDa har duden på Fotovideo tatt feil... Mellomringer kan forøvrig overføre autofokus også - hvis de har støtte for det selvfølgelig. Nikon sine har det, og tror Kenko også har det... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Mellomringer kan forøvrig overføre autofokus også - hvis de har støtte for det selvfølgelig. Nikon sine har det, og tror Kenko også har det... Kenko gjør det, men er du sikker på at Nikon har lagd noen som gjør det? Jeg er i sterk tvil om det. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Iflg. en bannet venn av meg, som driver litt med flue-macro, gir i det minste ikke Nikon PK-12 mellomringer AF med "Sigma 150mm, tokina 12-24 eller nikon 50mm". Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 sigma 150mm har ikke fokusmotor i objektivet, ihvertfall det duden på fotovideo sa til megDa har duden på Fotovideo tatt feil... Mellomringer kan forøvrig overføre autofokus også - hvis de har støtte for det selvfølgelig. Nikon sine har det, og tror Kenko også har det... da burde han få sparken as, ikke vite såppas. men vet hvertfall at den ikke har autofokus/manuel knapp. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kenko gjør det, men er du sikker på at Nikon har lagd noen som gjør det? Jeg er i sterk tvil om det.Mulig Nikon sine ikke overfører AF. De overfører lysmåling og blenderdata i hvert fall. Tenkte vel bare at de har videreføring av all elektronikk. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg var innom Stavanger Foto og fikk prøvd mellomringer (husker ikke merket - ikke nikon sine). Autofokus ble overført til et D60. Så det er mulig å få overført autofokus, men det krever selvfølgelig AF-motor i objektivet... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Jeg var innom Stavanger Foto og fikk prøvd mellomringer (husker ikke merket - ikke nikon sine). Autofokus ble overført til et D60. Så det er mulig å få overført autofokus, men det krever selvfølgelig AF-motor i objektivet... Det var nesten garantert Kenko/Soligor, og med denne (disse) går det greit. Og det krever _ikke_ AF-motor i objektivet, skruefokus overføres også. Endret 19. desember 2008 av k.n.b Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Mulig Nikon sine ikke overfører AF. De overfører lysmåling og blenderdata i hvert fall. Tenkte vel bare at de har videreføring av all elektronikk. Ja, alt det andre går bra. Men AF er ikke bare elektronikk, det er også mekanikk når AF-optikken ikke har innebygd fokusmotor. Men jeg tror Nikon hverken overfører AF elektronisk eller mekanisk i sine mellomringer (noe Kenko/Soligor altså gjør). Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Nikon sine mellomringer er utgamle. Jeg solgte et sett rundt 1990 - PK-11, 12 og 13. Mulig det finnes oppgraderte utgaver, med en A bak numret - de vet jeg ingenting om, men de som heter PK-11 etc har iallefall ingen AF. Jeg kan heller ikke huske at det var el. kontakter på de, så de er nok helt manuelle. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Mye forvirrende informasjon her, men jeg kan i hvert fall bekrefte at Kenkos mellomringer overfører AF og blenderdata, også for objektiver som ikke har egen AF motor (f.eks. Sigma 105mm). Merk at denne Sigma 105mm IKKE vil gi AF på D40, hvis de ikke har kommet med en oppdatert modell uten at jeg har fått med meg det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå