Gå til innhold

Objektiv som kan ta bilde av mygg

Anbefalte innlegg

Hei jeg vil gjerne ta bilder av svært nære ting. Som f eks en veldig fokusert bie som lander på en blomst osv . altså ha med alle detaljene hvis jeg skulle ta bilde av en mygg osv.

Hva slags objektiv trenger jeg? Har et Nikon D40 kamera.

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 150mm f/2,8 macro HSM er i hvert fall likt av de her på forumet som bruker det til den slags.

Du har også Sigma 105mm f/2,8 macro HSM og Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2,8, men 105 mm brennvidde blir kanskje litt kort for en god del insekter. Bie går antagelig greit, mygg tror jeg blir i minste laget.

Sigma har også en 180 mm f/3,5 macro HSM, men jeg har ikke hørt noe om den.

Alle vil for øvrig gi autofokus på D40.

Lenke til kommentar
Sigma 150mm f/2,8 macro HSM er i hvert fall likt av de her på forumet som bruker det til den slags.

Du har også Sigma 105mm f/2,8 macro HSM og Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2,8, men 105 mm brennvidde blir kanskje litt kort for en god del insekter. Bie går antagelig greit, mygg tror jeg blir i minste laget.

Sigma har også en 180 mm f/3,5 macro HSM, men jeg har ikke hørt noe om den.

Alle vil for øvrig gi autofokus på D40.

takk

men er det noen som jeg kan ta bilder av veldig små innsekter med også? siden du sier det ikke går med de der..

Lenke til kommentar
Hjelper jo ikke noe på fokusavstanden, men det beste objektivet til oppgaven (forutsetter ekstremt tamme mygg og et svært stødig stativ).
"Brennvidden", mener du kanskje? :innocent:

Uansett så tviler jeg sterkt på at du kommer nært nok til levende, aktive insekter til at du kan utnytte forskjellen. Å fotografere insekter med så kort brennvidde er vanskelig, så jeg ville i hvert fall ha gått for noe lengre.

Lenke til kommentar

er slike bilder jeg ønsker å ta. gjerne sånn at jeg kan ta bilde av bare hodet på en veps og få det kjempe klart. eks som Sutekh hadde. jeg håper noen kan gi meg hva som er bra objektiv til et Nikon D40 kamera for dette formål! takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Uansett om du velger 60mm, 105mm eller 150mm macro/micro linse, så forstørrer de fleste opp til 1x - dvs et motiv som er 23x17mm dekker hele bildet ditt.

Forskjellen er hvor langt ifra motivet du vil være (og kanskje må være).

Virkningen med mellomringer vil være større på mindre brennvidde, så du trenger mindre mellomringer på en 60mm enn en 105mm for å få 2x forstørrelse..

PS! Når det gjelder mygg bruker jeg speil, da det virker som alle myggene sitter på meg.

Lenke til kommentar

Det spørs vel om du skal fotografere hunmygg eller hanmygg. -Hun drikker blod, han drikker plantesaft.

Skal du fotografere hunmygg er det vel bare å få kameraet på stativ, brette opp ermet, legge armen på noe stødig og vente ved "matfatet". -Da bør du klare deg med en 60mm.

Det er sikkert en fordel å fysisk dekke til resten av kroppen (ikke bruk myggmiddel).

Lenke til kommentar
Til mygg vil jeg anbefale en 105mm med mellomringer (Kenko sitt sett på 12,20 og 36mm) - 105mm fordi da får du mer utav ringene kontra en 150mm. Kortere (50-70mm) brennvidde ville jo gitt enda mer forstørrelse med de mellomringene, men da må man så inni hampen nærme

Hvor i Norge (Oslo) får man kjøpt disse Kenko mellomringene?

Lenke til kommentar

Ronny1:

Det spørs vel om du skal fotografere hunmygg eller hanmygg. -Hun drikker blod, han drikker plantesaft.

Skal du fotografere hunmygg er det vel bare å få kameraet på stativ, brette opp ermet, legge armen på noe stødig og vente ved "matfatet". -Da bør du klare deg med en 60mm.

Det er sikkert en fordel å fysisk dekke til resten av kroppen (ikke bruk myggmiddel).

Fin oppskrift. Blir liksom litt stuntmann oppi det hele :)

Lenke til kommentar
Var det ikke et ordtak i gamle vesten:

En død indianer er en god indianer.

For meg gjelder dette insekter.

"De gode" insektene er derfor for flate til at jeg kan ta bilder av dem.

Finnes mange måter å ta livet av innsekter uten at de blir flate. Finnes mye rart i kjemikalier. Eller er dette et tabuområde for insektsfotografer?

Lenke til kommentar
Finnes mange måter å ta livet av innsekter uten at de blir flate. Finnes mye rart i kjemikalier. Eller er dette et tabuområde for insektsfotografer?

Det er vel de som benytter røyk eller noe annet som ikke direkte skader insektene, men som gjør dem sløve i en kortere periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...