Gå til innhold

Telt i minusgrader

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg har tenkt meg på telttur om ikke så alt for lenge, og jeg lurer på en ting. Trenger man noen spesiell type telt for å kunne sove ute i Nordmarka, sånn som været er nå? Vi har soveposer som tåler mange minusgrader.

Takk for hjelp, og hvis tråden er feilposta, så beklager jeg.

Jørgen.

Trengs ikke noe spesiell type telt for minusgrader, men husk tykt liggeunderlag (reinskinn er GENIALT), og vær obs på at soveposer oppgis med både komforttemperatur (der det er behagelig) og minimumstemperatur (hva som er mulig å "overleve" i). Det er som regel den siste som oppgis på skrytebrosjyrer i butikken.

Edit: Hvis du har telt med "Gore-Tex" eller lignende membran, kan denne bli sprø i sterk kulde, og kan knekke/ødelegges når du tar ned teltet igjen...

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig, men veldig kjekt, å ha ett telt med dobbel duk. Altså ett telt med innertelt. Det reduserer kondensen på teltduken. Kondens som fryser på innsiden av teltet, og faller ned som snø i øret ditt mens du sover, kan være ganske irriterende.

Ellers bør du bytte ut de små "sommer-teltpluggene" med noen litt større, da vanlige teltplugger sitter ekstremt dårlig i snø. f.eks 20-30-40 cm lange kvister/pinner funker fint.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det noen grunn til at en multifuelbrenner [...]

Du slipper som sagt at gassen fryser/virker dårlig (noen gassblandinger er slappe allerede ved -5- -10 grader). Du slipper at gassen lekker ut uten at du merker det. Du får tak i litt parafin/bensin/lampeolje "overalt", det kan være litt prakk å få tak i riktig gassboks. Skulle brenneren ta kvelden er det mye lettere å tenne bål om de kan "jukse" med parafin/bensin/lampeolje. Skal du på en større ekspedisjon er det vel også enklere å hanskes med 20 liter parafin, enn en hel sekk med gassbokser.

Ulempene, utenom pris, er en mer komplisert konstruksjon (men de går "ofte" å macGyver-reparere). Søler du parafin/lampeolje på maten (selv bare bittelitt) kan du være i "deep shit" (og ikke bare bokstavelig, men kan faktisk få alvorlige problemer da tarmens evne til å ta opp næring kan bli sterkt redusert i flere dager/uker). De kan sote/lage mye CO, som er to ting som ikke er særlig bra å ha i teltet. Den er gjerne tyngre. mange modeller krever forvarming og mye mer.

Min konklusjon er at gass er perfekt for "hobbybruk", dvs på turer hvor du ikke dør om den ikke virker. Som i Norge er all sommerbruk, og det aller meste av turer på mindre enn en uke på vinteren. Skal du derimot på virkelig seriøse turer (skikkelig langt fra folk, i ekstremt vær, eller "eksotiske steder" hvor logistikken på etterforsyning er vanskelig f.eks fjellene i Iran) er det multifuel som gjelder.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Herlig! Takk for fine svar. Da er planen som følger, siden det ikke er videre kaldt. Et telt med innertelt (har det), en soverpose med passelig comfort-zone (har det) og tjukt liggeunderlag (skal skaffe). Noen fler råd, før jeg begir meg ut på tur?

Husk kamera! Ingenting som noen fine bilder.

Fikk foresten syykt lyst til å ta meg en overnattingstur i skauen sjæl. Skolen ass, dritt:(

Lenke til kommentar

Hvis du har mye snø i området, eller vet om ett sted hovr snøen samler seg spesiellt godt. burde du vurdere muligheten for overnatting i snøhule også. Kanskje ikke på denne turen, men engang? Det er litt varmere i en snøhule, ulempen er at det tar ganske lang tid å grave hulen.

Lenke til kommentar
Et annet triks hvis det er mye løssnø og kaldt ute, er å spa snø et stykke oppetter teltveggene. Isolerer VELDIG bra.

Selv er jeg for pysete :-) men fettern min bruker bare å spa opp en levegg av snøblokker, så legger han seg i posen under åpen himmel på lesiden av denne veggen... Vel, han om det! Det eneste problemet han har er at bikkja hans ikke vil ut av posen om morgenen! Pysehund!

Lenke til kommentar

På en øvelse i militæret spadde vi et 1,5x4 meters (4 sengeplasser) hull rett ned i snøen, gravde en kuldegrop/gangvei i midten, og la noen stokker over toppen av hullet med en presenning liggende nesten helt løst på toppen. Fyrte med 1 multifuel primus og hadde det stuevarmt hele natten mens det var 20 blå ute...

Lenke til kommentar
På en øvelse i militæret spadde vi et 1,5x4 meters (4 sengeplasser) hull rett ned i snøen, gravde en kuldegrop/gangvei i midten, og la noen stokker over toppen av hullet med en presenning liggende nesten helt løst på toppen. Fyrte med 1 multifuel primus og hadde det stuevarmt hele natten mens det var 20 blå ute...

Ah minner..! Jeg var i KO som sanitet/sambandsmann på en øvelse i gamle TrenKp. Ettersom det var litt kaldt på fjellet der ved Bardufoss satte vi 3 beltevogner i ring rund lagsteltet, teltet gravde vi en meter ned. Som teltbunn la vi flere lag med bastmatter/striesekker, på noen vedkubber satte vi vedovnen som passer til hærens standard lagstelt. Så var det bare å fyre opp. På kveldene kjørte vi ned å hentet pizza fra Pizzakjellern (med beltevogn) eller dusjet i leiren. 50 meter unna teltet vårt fikk de som var "syke" lov til å sette opp et lagstelt med primusfyring. Jeg husker jeg tildelte dem teltoppsettingsted på glatt is med mye vind. Ei natt blåste teltet deres ned, de var litt lange i maska når de kom bort til teltet vårt for å syte. Jeg var akkurat i ferd med å spise opp et stooort og varmt pizzastykke når en av simulantene kom for å melde om nedblåst telt (akkurat som om VI brydde oss om det! men det er jo en annen sak!)

Men det var jo ikke akkurat villmarksliv i norsk forstand...

Lenke til kommentar
Hei,

jeg har tenkt meg på telttur om ikke så alt for lenge, og jeg lurer på en ting. Trenger man noen spesiell type telt for å kunne sove ute i Nordmarka, sånn som været er nå? Vi har soveposer som tåler mange minusgrader.

Takk for hjelp, og hvis tråden er feilposta, så beklager jeg.

Jørgen.

Nei dette går greit, blir det litt kald inviterer du bare Jan Thomas med deg på telttur, med litt god plass i soveposen, så skal du se dere får det riktig så trivelig begge to :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...