Gå til innhold

[Løst]Debian uten gui?


cyclo

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli en stund siden jeg sist installerte en standard debian-distro. Har for det meste installert via pxe og en egendefinert sak.

 

Spørsmålet er da ganske enkelt, er det fortsatt slik at standard Debian install har base system valget som installerer uten gui og noe form for tull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Jupp. Altså. Tidligere kunne man velge å ikke installere noe annet enn basesystemet og dermed sitte med en clean maskin uten desktop-environment og slikt. Så joda, det dere sier stemmer.

 

Det jeg egentlig bare lurte på hva om det fortsatt var slik på siste utgivelse, eller om Debian hadde hengt seg på hypen med å ha forskjellige distroer til forskjellig bruk. (Men når jeg tenker meg om så tror jeg ikke Debian-teamet hadde vært så dumme).

Lenke til kommentar
Hva med Ubuntu server? Der har du ikke noe GUI, bare de mest nødvendige pakkene

Det jeg spurte om var om det fortsatt er mulig å installere basesystemet i en standard debian installasjon ved å velge bort grafisk miljø, etc. under installasjon. Jeg spurte ikke etter et generelt system uten GUI. Det er forøvrig feil at Ubuntu server bare inneholder de nødvendige pakkene, den inneholder masse unødvendig piss avhengig av hva maskinen skal brukes til.

 

Forøvrig så tror jeg at jeg har fått svar at dette fortsatt er en mulighet på debian.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...