Gå til innhold

Watchmen ser helt latterlig ut...


AvidGamer

Anbefalte innlegg

Er halvveis i Watchmen-boka nå, og gleder meg til filmen. Kjenner man ikke til materialet, er det ikke helt på sin plass å fordømme filmen basert på en trailer.

Bedømmer ikke filmen, men heller hvordan den ser ut...noe jeg meiner er 100% på rett plass å kunne gjøre. Tegneserie og film er jo trossalt et visuelt medium. Skulle bare mangle at jeg kan slenge ut lit forbedømmelser bassert på hva jeg ser...

Ikke i dette tilfellet. Blir litt feil å kritisere en film fordi du synes at den ser latterlig ut når nesten hele poenget med tegneserien den er bygget er å vise hvor latterlig superhelter egentlig er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke i dette tilfellet. Blir litt feil å kritisere en film fordi du synes at den ser latterlig ut når nesten hele poenget med tegneserien den er bygget er å vise hvor latterlig superhelter egentlig er.

 

Hvis du har lest tegneserien og mener poenget med den er å vise hvor latterlig superhelter er, har du misforstått tegneserien fullstendig.

 

Tegneserien kom ut for over 20 år siden. Den gang var superhelter veldig svart/hvitt, enten var de gode eller så var de onde. Tegneserien portretterer superhelter som folk med feil og mangler som alle oss andre. I dag er det kanskje ikke like nyskapende, men den gang var det en av tingene som gjorde tegneserien til en suksess.

Lenke til kommentar
Er halvveis i Watchmen-boka nå, og gleder meg til filmen. Kjenner man ikke til materialet, er det ikke helt på sin plass å fordømme filmen basert på en trailer.

 

Bedømmer ikke filmen, men heller hvordan den ser ut...noe jeg meiner er 100% på rett plass å kunne gjøre. Tegneserie og film er jo trossalt et visuelt medium. Skulle bare mangle at jeg kan slenge ut lit forbedømmelser bassert på hva jeg ser...

 

Det er ikke noe galt å komme med de inntrykk man får basert på den kunnskap man har. Men jeg vil love deg, om du leser tegneserien (det er ikke snakk om noe evighetsgreier a la Spider-Man, den har en begynnelse og en slutt, med et kriminelt mysterium i sentrum. Historien hopper frem og tilbake i tid over en periode på flere år og er utrolig bra dramaturgisk) så vil traileren, den visuelle stilen og alt som følger med falle på plass på en helt annen måte. Du har din erfaring med andre superheltfilmer og slikt, dette er noe helt annet og premisset er fullstendig annerledes. So open your mind og prøv gjerne ut boken slik at du ikke blander denne filmen sammen med superheltfilmer. Dette er nesten som en annen sjanger å regne :)

 

Dette er ingen superheltfilm i den forstand du har sett før.

Lenke til kommentar
Ikke i dette tilfellet. Blir litt feil å kritisere en film fordi du synes at den ser latterlig ut når nesten hele poenget med tegneserien den er bygget er å vise hvor latterlig superhelter egentlig er.

Hvis du har lest tegneserien og mener poenget med den er å vise hvor latterlig superhelter er, har du misforstått tegneserien fullstendig.

Det er kanskje en overforenkling, men det er likefullt et av formålet til serien. Alan Moore har aldri lagt skjul på at han ikke liker superhelter og Watchmen er i bunn og grunn en dekonstruksjon av hele genren.

Tegneserien kom ut for over 20 år siden. Den gang var superhelter veldig svart/hvitt, enten var de gode eller så var de onde.

Nei, det var de ikke.

Lenke til kommentar
Det er kanskje en overforenkling, men det er likefullt et av formålet til serien. Alan Moore har aldri lagt skjul på at han ikke liker superhelter og Watchmen er i bunn og grunn en dekonstruksjon av hele genren.

 

Dekonstruksjon er ikke det samme som latterliggjøring.

 

Det er sikkert superhelter siden superheltens opprinnelse som har feil og mangler, men ikke på det moralske nivået som noen av dem i Watchmen.

Lenke til kommentar
Det er kanskje en overforenkling, men det er likefullt et av formålet til serien. Alan Moore har aldri lagt skjul på at han ikke liker superhelter og Watchmen er i bunn og grunn en dekonstruksjon av hele genren.

Dekonstruksjon er ikke det samme som latterliggjøring.

Jeg vil faktisk si at Watchmen er det. Nite Owl for eksempel er en fan boy som er impotent (med mindre han har på seg drakta), Rorschach er en paranoid høyre vridd gærning (en parodi på Mr. A og the Question) og Captain Metropolis er en patetisk dott.

Det er sikkert superhelter siden superheltens opprinnelse som har feil og mangler, men ikke på det moralske nivået som noen av dem i Watchmen.

kanskje ikke på det samme nivået, men det var ikke bare svart/hvitt før Watchmen heller. Bare se på X-Men for eksempel, de er helter men alikevel hatet av samfunnet og skurkene kjemper for at mutanter skal få flere rettigheter.

Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk si at Watchmen er det. Nite Owl for eksempel er en fan boy som er impotent (med mindre han har på seg drakta), Rorschach er en paranoid høyre vridd gærning (en parodi på Mr. A og the Question) og Captain Metropolis er en patetisk dott.

 

Da får vi være uenig da. Watchmen dekonstruerer genren, ja, men tar superhelt-temaet klin seriøst. Hvordan det er mulig å tro noe annet, hele historien sett under ett, klarer ikke jeg se ihvertfall.

Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk si at Watchmen er det. Nite Owl for eksempel er en fan boy som er impotent (med mindre han har på seg drakta), Rorschach er en paranoid høyre vridd gærning (en parodi på Mr. A og the Question) og Captain Metropolis er en patetisk dott.

 

Da får vi være uenig da.

Greit for meg. Watchmen er uansett veldig åpen for tolkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...