Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe Primera - ting å passe opp for?


JadeSoturi

Anbefalte innlegg

Hei kyndige bilfolk!

Vurdere å kjøpe en 2000 modell Primera M6 Sport med automat tiptronic og lurer litt på hva som en bør se opp for? Tenker da på vanlige slitasjedeler etc? Har lyst på en bil som jeg kan bruke som en liten "arbeidsbil" men som likevel er litt sprek og OK å kjøre på privaten også. Skal ha den i 2-3 år tenker jeg og har derfor lyst på en bil som jeg bare kan sette meg inn i og kjøre uten å måtte tenke så veldig på å fikse opp ting etc i løpet av tiden jeg har den utover det som er vanlige slitedeler som bør byttes(ikke noe lenger verkstedsopphold/mekking med andre ord) Men kan godt hende at jeg beholder bilen etterpå hvis jeg liker den godt og gjør noe mer ut av den.

Lurer også litt på hva en skal se etter når jeg er og ser på selve bilen. Hvor en skal typisk sjekke etter rust etc? Generelle andre VARSKO momenter.

Jeg har generelt lite peil på bil, så "avanserte" ord og betegnelser er meg ikke kjent:P

Takk for all hjelp!

Endret av JadeSoturi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rust kan du se etter over alt. ta med ett lite speil og en lommelykt og sjekk skjermbuer, kanaler og det meste annet. Vær litt obs på blodfersk understellsbehandling da dette kan skjule både rust og dårlig rustjobber.

Kikk under gulvtrekket etter fuktighet og rust, har man "tatt" rusten i følge selger så vær veldig skeptisk.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Har snakket med selger, og det er ikke hans bil. Han selger den for noen. Det skal ikke være noe rust på den, annet enn 3 små bobler i lakken over høyre forskjerm, samt et par riper på venste side forran etter at han har skubbet bort i noe. Eller skal den være fint behandlet og all service foretatt på merkeverksted. Men er litt skeptisk til at den bilen har vært til salgs i nesten 2 mnd nå, og fortsatt ikke kjøpt.. Lurer på hva det kan være som gjør det..

 

Skal sjekke etter det du nevner når jeg ser på bilen til helgen.

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe feil med akkurat den bilen, men hele markedet. Det er meget stille i det hele og store.

 

Den bilen du skal se på, har svakheter med øvre "kontroll" armer, som klunker ved kjøring i humper. Koster 1100,- stykket eksl. arbeid.

Ellers så motoren holdbar, men kan bruke litt olje ved hard kjøring. Men ikke mer enn kanskje 1 liter per 10000 km.

 

Som agvg sier, så er jo rust et lite problem, men det er absolutt ikke et stort problem, da dette er "faceliften" av Primera, som heter P11-144, den er ganske bra rustbeskyttet. Men som vanlig, sjekk hjulbuer og kanaler. De er verst.

Ellers så er det noen som mener at den bruker litt mye bensin, men som oftest ikke mer enn 0,9 ved bykjøring såvidt jeg har forstått.

 

Om du trenger mer utfyllende info, så kan du se på www.nccn.no

Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk for tipsene:) Har også en tråd på nccn.no forumet med mange gode svar:) jeg tror ikke rust er et så veldig stort problem, bortsett fra de små boblene. Men sjekker nærmere til helgen. Fant en annen også som virker intr. men det er manuel og ikke m6. så den har vel ikke 6 gir. samt at utstyrnivået virker litt lavere, men er 1 år nyere, har gått mer og koster litt mer. så skal sjekke litt opp i begge to.

 

Takk igjen!

 

P.S. Hvordan kan man sjekke om de "kontroll" armene er i dårlig stand eller ikke?

Endret av fedjak
Lenke til kommentar
Hei kyndige bilfolk!

 

Vurdere å kjøpe en 2000 modell Primera M6 Sport med automat tiptronic og lurer litt på hva som en bør se opp for? Tenker da på vanlige slitasjedeler etc? Har lyst på en bil som jeg kan bruke som en liten "arbeidsbil" men som likevel er litt sprek og OK å kjøre på privaten også. Skal ha den i 2-3 år tenker jeg og har derfor lyst på en bil som jeg bare kan sette meg inn i og kjøre uten å måtte tenke så veldig på å fikse opp ting etc i løpet av tiden jeg har den utover det som er vanlige slitedeler som bør byttes(ikke noe lenger verkstedsopphold/mekking med andre ord) Men kan godt hende at jeg beholder bilen etterpå hvis jeg liker den godt og gjør noe mer ut av den.

 

Lurer også litt på hva en skal se etter når jeg er og ser på selve bilen. Hvor en skal typisk sjekke etter rust etc? Generelle andre VARSKO momenter.

 

Jeg har generelt lite peil på bil, så "avanserte" ord og betegnelser er meg ikke kjent:P

 

Takk for all hjelp!

 

mvh FjodorK

Primera's svakheter: Girkasse, varmeseter, lyd, rust(på noen).

Endret av Kestas
Lenke til kommentar

så med andre ord, så er det en bråkete bil som ruster med dårlig elalegg og girkasse? hehehe.. nei da:) ja, har fått med meg at de sliter litt med lyd og rust hvis de ikke blir tatt vare på. Men trodde de m6 tiptronic var ganske gode. så lenge man skiftet olje til tide:) Skal se et par nå i helgen, så får jeg se hva jeg går for.

 

Takk for gode svar:)

Lenke til kommentar

Yes. Da ble det ikke noe M6, da den viste seg å være i forferdelig forfattning. Det var sveiset på hobbtyvis rundt støttdempere forran. Og den trakk ganske godt mot høyre når man kjørte.

 

Men ble denne her i stedet: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Er noe som må gjøres på den, men det er veldig lite. Fikse litt lakkrust og finne ut av knrikelyden på høyre side forran når man vrir på rattet eller beveger på dekka forran. Den var faktisk ikke der når vi handla bilen. Kom noen timer seinere når vi var halveis hjem. Men virker ikke som om den påvirker styringen så veldig og ikke noe annet heller virker det som. Men må få sett på det uansett. Også må lyden fikses. God spiller men sprengte elementer..

 

Men den viste seg å være ganske sparsom og alikevel med litt futt i:P

 

Takk for gode råd..

Endret av fedjak
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil!

En slik P11-144 med svart farge er jo NICE! Xenon lys er kjempekjekt.

 

Så ganske bra ut, men kanskje litt slitt i lakken, så det ut som...?

Knirke lyden, er nok kanskje denne delen, som jeg har nevnt tidligere.

For å sjekke om det er denne delen, så sprayer du masse 5-56 eller noe annet fint på hele denne armen, eller på foringene. Slutter det å knirke, så er det denne delen.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ja, den er litt slitt i lakken. En del steinsprut her og der og litt lakkrust rett over frontruta. Men det verste fikser forhandleren, og resten tar jeg. Mulig jeg kan få til billig omlakkering(samme farge, så barepusse litt på rusten og behandle med antirust, også sprayer over) om en liten stund. Men det er ikke noe som haster for min del, så lenge den ikke begynner å ruste voldsomt. Skal sjekke det du sier morgen tenker jeg.. Må bare finne et sted å gjøre det. Ute regner det så det holder, og har ikke noe garasje akkurat nå.

 

Er det vanskelig å bytte ut den bærearmen? Er det noe en kan gjøre selv, eller bør det overlattes til ett verksted? Hva pleier det i såfall å koste?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Det er rimelig enkelt å bytte denne delen. Tar deg vel rundt 40-60 min, om du er uerfaren.

Av med hjulet, løsne begge boltene på armen, å ta den bort.

 

Jeg regner med 40-60 min, da man nesten bestandig plages med et eller annet.

På www.nccn.no ligger den en "how-to" på denne jobben.

Lenke til kommentar

Ok. Da er jo ikke det problematisk:P Bare få tak i en garasje så går det bra:P

 

Men merket en ting til. Den "speil" disken som er bak felgen blir veldig varm. Selv etter ganske kort kjøring. Kansje 5-6 km. Den er ikke til å ta på. Er det normalt?

 

Ganske irriterende hvis det er mange feil med bilen. Tar det opp med selgeren i romjula når de skal fikse rusten.

 

Takk for gode svar.

Lenke til kommentar

Enda en standard feil på Primera.

Det du må gjøre her, er å enten levere bilen inn på verksted å få dette fikset, koster vel da rundt 1500-4500,- alt etter hva de velger å gjøre, da det finnes fler muligheter.

Eller du kan kjøpe rep.sett til dine bremse calippere, og bytte delene selv på din bil, det vil være betraktelig billigere, men du vil bruke noen timer, slik jeg har forstått ditt kunnskaps nivå. Prisen på at du gjør dette selv er vel rundt 400-600,- i deler, og du får en selvfølelse etterpå som er "priceless"

 

Denne infoen skal også ligge på nccn.no som en how-to, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Kan nok gjøre ganske mye selv, selv om jeg kansje ikke har den største bilkunnskapen. Skal ta en titt på how-tos og se om ikke jeg kan få kjøpt meg en slik kit. Evt så tar jeg det også opp med selgeren. Han gikk nemlig god for at bremsene var i god orden..

 

Vet du hvor jeg kan få kjøpt en slik kit evt?

 

Takk:P

Lenke til kommentar

Det skal endel hardt kjør til for å få skivene bak til å bli så varme.

Men såklart, agvg har rett i det han/hun sier.

En enkel måte å sjekke om bremsene henger på, er å få bilen til å såvidt begynne å trille, på flat mark, og kjenne etter om hvordan stoppen er. Den skal stoppe supermykt, ingen nykk eller noe. Er det et lite nykk, så henger bremsene på. Du skal ikke bruke bremsen for å få bilen til å stoppe, den stopper av seg selv på flat mark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...