festen Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Om noen lurer på hvordan han investerer så kan jeg gi noen stikkord: Utnyttelse av dårlige markedsforhold til å kjøpe large cap vekstselskaper på billigsalg. Han burde da kanskje kjøpt Cola nå. Men selv om Coca Cola er billig vil Buffet også at trenden skal være slik at aksjekursen skal gå betydelig oppover ikke på kort, men på relativt lang sikt. Fra 2 år og lengre frem i tid. Nå er trenden inflasjon og da vil en stålprodusent som Posco gjøre det bedre sammenlignet med Coca Cola. Posco produserer en råvare og har det fortrinnet at de har kontroll på markedet i Sør Korea, akkurat som Norsk Hydro har tilgang på billig strøm. Ofte relativt høy P/E, relativt høy Pris/Bok, lav gjeld og høy avkastning på egenkapital. Det bør være forventninger om en høy årlig vekst de neste 10 årene, helst 10 % i året eller mer. Selskapene bør ha en vollgrav som omgir selskapene. 200 milliarder dollar ville ikke gjort at noen greide å lage noe som utkonkurrerte Coca Cola. Det er en vollgrav. Det som skiller Warren Buffet fra tradisjonell Ben Graham investering er at han heller betaler ekstra mye for å kjøpe selskaper med betydelig vekstpotensiale som også har en vollgrav sammenlignet med å kjøpe billige selskaper bare fordi de er billige. I forhold til Warren Buffet kan jeg avskrive nesten alle selskapene på Oslo Børs på grunn av størrelsen, men jeg skal se bort fra det: Seadrill, Gogl: For mye gjeld. Begge er selskaper uten noen konkurransefortrinn. Telenor: Det skjønner han ikke noe av. Statoil: For dårlige utsikter til vekst. Norske Skog: Billig, men mangler konkurransefortrinn, papir er papir, for mye gjeld. Rec har ingen konkurransefortrinn og har for mye gjeld. Det er få selskaper på Oslo Børs som har noe som ville lokket Warren Buffet. Hafslund passer definisjonen. Det gjør også Olav Thon. Forslag til flere? Endret 17. desember 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Ekko skrev: Hva med Yara? Jeg tror Yara passer bedre enn Statoilhydro fordi de ikke har problemene med peakoil som Statoilhydro har. Det har en høy pris/bok, men det er vanlig i selskapene Buffet kjøper. Det er også muligheter for en høy vekst i gjødselprisene. Norsk Hydro kan passe fordi de har et konkurransefortrinn med subsidiert kraft. Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) ------------------------------------- Endret 7. januar 2010 av cup o` tea Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 cup o` tea skrev: Hva med DnB NOR? Buffet`en er glad i finans. Sjøl tror jeg vi skal under 20 på mellomlang sikt pga at jeg tror: - det er flere lik i skapet til finanssektoren - dårligere inntjening de to neste årene for konsernet - avskrivninger i milliardklassen som ennå ikke er blitt gjort pga kreativ bokføring i Q3 - kredittkortselskapene vil måtte tapsføre porteføljer pga mislighold - svakere rentemargin pga konkurranse situasjon og lavere rente men på lang sikt: - en del grep er gjort som oppstart av Boligkreditt som sikrer billigere funding - de har meldt at kostnadsspareprogrammet er godt i gang og vil gjøre konsernet mer strømlinjeformet. - konsernet vil klare seg gjennom kredittkrisen og den realøkonomiske nedgangen og være med på ny frisk etterhvert. Men her snakker vi om et perspektiv på mange år... De er nok et bra kjøp om de ikke vil trenge en emisjon. Foreløpig går staten inn med gratis penger. Det spørs hvor lenge det kan vare. Jeg tror norske banker er i en litt bedre posisjon nå sammenlignet med endel banker i utlandet på grunn av bankkrisen som var etter jappetiden. Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) ------------------------------. Endret 7. januar 2010 av cup o` tea Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Hvis det er som jeg tror så er det en boble i infrastruktur, gull, alternativ energi, gjødsel, solcelle, alt som sånne selvforsynte peak oil fanatikere ønsker å ha (en gård på landet, solcellepanel på taket, osv. ) Det er ikke helt oppblåst enda, tror jeg. Al Gore holdt på med internett på 90 tallet og nå er det disse klimagass tingene. Han har en tendens til å holde på med det som er i en boble. Lenke til kommentar
investor Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Det var aldri gratis penger som festen skriver som Norske stat tilbydde bankene. Det var statsobligasjoner til bytte mot sikkerhet i boliger. Og litt andre ting. Men det var ikke gratis, penger er ikke gratis! Ang. DNBnor så har de som verdens største shippingbank en rekke konkurs rederier på bok Så skal bli spennende å se hva som skjer der. Dessuten er banken eksponert mot en rekke boliger og næringsbygg i frittfall.. DNBnor var i mye større problemer enn media har fått frem. Og jeg tror vi får vite dette i ettertid. Pga dette er en tillitskrise så må de holde litt igjen for å ikke svekke bankene enda mer. Mye mulig vi får vite hvor tynn tråden egentlig var når Bjerke en gang går av og skriver en bok eller noe . Hehe bra oppsummert om Al Gore, festen Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Goodtech? Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Jeg tror det er et ganske solid selskap. Jeg har ikke satt meg inn i den aksjen. Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) --------------------------------- Endret 7. januar 2010 av cup o` tea Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Jeg har blitt mer positiv til REC. Jeg liker ikke ledelsen, men kanskje det bare er slik at de som er så rå at de bare kaster seg på en trend og starter opp et selskap er litt rå. Jeg har sett på flere solenergi selskaper og det med ledelse som ser litt rå ut er en gjenganger. Det er mulig Obama snakker tull, men på flere videoer jeg har sett på youtube snakker han om å lage så høye skatter at noen som prøver å starte et kullkraftverk i USA vil gå konkurs. Det hadde blitt noe. En ting til som ser bra ut teknisk er gogl. Kanskje verden kan få se at Kina kan våkne igjen med et smell. Endret 2. januar 2009 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå