gullsmurf Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Heisann Etter flere år med tanker om å melde meg ut av statskirken har jeg endelig tatt avgjørelsen om å gjennomføre det, men det er flere aspekter rundt dette jeg er usikker på. Kanskje det er flere her inne som kan hjelpe meg med svar på dette? sett at jeg melder meg ut av statskirken: -Hvilke konsekvenser for det for meg når jeg dør og trenger gravplass? -Kan jeg gifte meg i en kirke hvis partneren min er kristen? -Må jeg melde meg inn i en annen religion for at kirken ikke skal få medlemsstøtten for meg? Kom gjerne med andre innspill når det gjelder ulemper/fordeler. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Ingen konsekvenser på spørsmål 1 tror jeg. Du må heller ikke melde deg inn i noe livsynsamfunn for å stoppe at statskirka får "dine" penger. Det holder å melde seg ut. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Ingen konsekvenser på spørsmål 1 tror jeg.Du må heller ikke melde deg inn i noe livsynsamfunn for å stoppe at statskirka får "dine" penger. Det holder å melde seg ut. Pengane får Kirka av staten, dei treng eigentleg ikkje din hjelp. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kirkeskatten forsetter å gå til kirken, såfremt du ikke melder deg inn i et annet trossamfunn. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Gratulerer med et godt valg. 1. Tror det ikke er noen konsekvenser for det. Det finnes gravlunder som ikke har noe med religion å gjøre også. 2. Det vet jeg ikke, men det burde gå greit. Man kan også gifte seg i rådhuset som er et godt alternativ. 3. Det håper jeg ikke, men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 sett at jeg melder meg ut av statskirken:-Hvilke konsekvenser for det for meg når jeg dør og trenger gravplass? -Kan jeg gifte meg i en kirke hvis partneren min er kristen? -Må jeg melde meg inn i en annen religion for at kirken ikke skal få medlemsstøtten for meg? 1. Alle som bor i en kommune har krav på gravplass på kirkegård. Medlemsskap i et trossamfunn er ikke noe kriterium. 2. En prest kan (men må ikke) nekte å foreta en vielse dersom en av partene ikke tilhører trossamfunnet. Det problemet hadde vi, jeg var medlem av statsskirken mens hun ikke var det. Presten måtte gå en runde med biskopen før han sa ja. Ironisk nok var hun den gangen kristen, mens jeg heller ikke den gangen var det. Men det spilte altså ingen rolle, det var medlemsskapet som var avgjørende. 3. Statsskirken får et visst årlig beløp basert på antatt behov, det er ikke basert på et fast kronebeløp pr. medlem. Tilskuddet til andre trossamfunn beregnes forholdsvis. Så om du melder deg ut får det liten betydning for statskirkens budsjetter. Om du melder deg inn et annet sted får den menigheten litt mer, men det betyr ikke automatisk at statskirken får mindre. Om jeg forstår systemet rett. Geir Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 1 -Kirkegårdene er statlig eiendom, og du blir begravd der som alle andre. Om du ønsker det kan du leie en prest eller gravferdstaler i HeF eller lignende (eller noen kjente kan si noen ord) 2 -Ja, selvsagt. Kirken er forpliktet til å yte medlemsservice til den som fortsatt er medlem. Hvis begge er utmeldt kan den enkelte prest velge om han vil vie dere. 3 -Ikke nødvendigvis religion, men for eksempel HeF. Staten må jo nødvendigvis ha et sted å sende støtten til. 1 -Kirkegårdene er statlig eiendom, og du blir begravd der som alle andre. Om du ønsker det kan du leie en prest eller gravferdstaler i HeF eller lignende (eller noen kjente kan si noen ord) 2 -Ja, selvsagt. Kirken er forpliktet til å yte medlemsservice til den som fortsatt er medlem. Hvis begge er utmeldt kan den enkelte prest velge om han vil vie dere. 3 -Ikke nødvendigvis religion, men for eksempel HeF. Staten må jo nødvendigvis ha et sted å sende støtten til. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Pass på at Statskirken flere ganger har meldt inn igjen de utmeldte uten å si ifra. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 2 -Ja, selvsagt. Kirken er forpliktet til å yte medlemsservice til den som fortsatt er medlem.Hvis begge er utmeldt kan den enkelte prest velge om han vil vie dere. Nei, det er ikke riktig. Det fremgår av loven at presten kan nekte vielse dersom en av partene ikke er medlem i trossamfunnet. Skal finne paragrafen senere... Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Nei, det er ikke riktig. Det fremgår av loven at presten kan nekte vielse dersom en av partene ikke er medlem i trossamfunnet. Skal finne paragrafen senere... Geir Ekteskapsloven § 13, jf. § 12 bokstav a. Håper trådstarter melder seg ut - alle monner drar i kampen for avvikling av statskirken. Lenke til kommentar
Pikachu Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 På det første spørsmålet: det har ingen konsekvens, du har krav på å bli gravlagt fordet Presten kan som sagt over her nekte å vie dere dersom dere ikke er medlem i statskirka Har forøvrig fylt ut utmeldingsskjemaet selv, har bare ikke fått somla meg til å poste det Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Nei, det er ikke riktig. Det fremgår av loven at presten kan nekte vielse dersom en av partene ikke er medlem i trossamfunnet. Skal finne paragrafen senere... Geir Ekteskapsloven § 13, jf. § 12 bokstav a. Håper trådstarter melder seg ut - alle monner drar i kampen for avvikling av statskirken. Takk. Glemte helt av å lete etter den. Geir Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 så lenge en er medlem og den andre ikke er det, så er vel det det samme som om en som er medlem ønsker å gifte seg med en som er muslim, buddhist, hinduist, åsatro, eller annet. Tviler egentlig på om kirken kan nekte å gi en slik tjeneste til sitt medlem, bare fordi medlemmet skal gifte seg med ett ikke medlem. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Heisann Etter flere år med tanker om å melde meg ut av statskirken har jeg endelig tatt avgjørelsen om å gjennomføre det, men det er flere aspekter rundt dette jeg er usikker på. Kanskje det er flere her inne som kan hjelpe meg med svar på dette? sett at jeg melder meg ut av statskirken: -Hvilke konsekvenser for det for meg når jeg dør og trenger gravplass? -Kan jeg gifte meg i en kirke hvis partneren min er kristen? -Må jeg melde meg inn i en annen religion for at kirken ikke skal få medlemsstøtten for meg? Kom gjerne med andre innspill når det gjelder ulemper/fordeler. 1. Kvifor vil du bli gravlagt på ein kirkegård når du ikkje er kristen, det fins faktisk andre plassa, du kan faktisk lage deg ein lite bygg slik som egypterane gjorde 2. Ja. 3. Kirka får pengane sine uansett og du må betale like mykje skatt uansett. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Nei, det er ikke riktig. Det fremgår av loven at presten kan nekte vielse dersom en av partene ikke er medlem i trossamfunnet. Skal finne paragrafen senere... Geir Ekteskapsloven § 13, jf. § 12 bokstav a. Håper trådstarter melder seg ut - alle monner drar i kampen for avvikling av statskirken. Ja, tippar at kirka og ikkje vil være støtta av staten, fordi dei må ansette alle slaks vesen viss dei får pengestøtte. Det verste er jo at dei vil være med i ein relgion som ikkje likar dei. Lenke til kommentar
Schwaq Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Legger ved en link til utmeldingsskjemaet til de som møtte ønske det: http://www.human.no/templates/Page____168.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå