Gå til innhold

Toppen på frekkhet.

Anbefalte innlegg

Syntes operatørene slipper for lett unna i slike saker, de skyver alt ansvaret over på tjenesteleverandøren selv om regningen kommer fra telenor og kunde hevder han aldrig har bestilt noe fra tjenesteleverandøren.

Operatørene kan ikke få skylden for dette. De får beskjed fra innholdstjenesteleverandøren om at kunde Ola Nordmann med telefonnummer 90000000 har bestilt den og den tjenesten, og fakturerer operatøren. Operatøren fakturerer igjen kunden for dette, og kunden betaler. Innholdstjenesteleverandørene har oversikt over når og hvordan disse tjenestene ble bestilt, og da kan ikke operatørene nekte for dette.

Operatørene tar seg vel også grovt betalt for denne videreformidlingen ? Kanskje over 50 % av regningen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hva som er så vanskelig jeg. Send kodeord STOPP til nummeret du får meldingene fra.

Hjelper ikke mot alle. 4 ganger meldte jeg meg ut fra Inpoc før de stoppet å sende meg meldinger. 2 ganger via automatisk stopp-funksjon og 2 ganger via mail. Siste gangen sendte jeg mail direkte til eieren.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva som er så vanskelig jeg. Send kodeord STOPP til nummeret du får meldingene fra.

Hjelper ikke mot alle. 4 ganger meldte jeg meg ut fra Inpoc før de stoppet å sende meg meldinger. 2 ganger via automatisk stopp-funksjon og 2 ganger via mail. Siste gangen sendte jeg mail direkte til eieren.

Hadde nøyaktig samme problem, nå får jeg bare mail fra de :dontgetit:

Lenke til kommentar

Problemet i dag er stort sett ikke kundene, men det utrolig useriøse tilbydermarkedet av fjas knyttet til telekomunikasjon.

Det er ikke sånn, at bruker man en tjeneste en gang (f.eks ber om et tlf nr via sms en gang, eller kjøper et bilde) at man automatisk skal bli medlem og kunde og derav faste betalinger av noe slag. For at man overhode skal kunne motta noe fast, skal man ha gitt et aktivt samtykke. Det kan ikke gjemmes inn i en eula eller annen skjult tekst.

Hvem har ikke opplevd å bruke noe så enkelt som et oppslag i en telefonbase, for dermed å bli ansett som medlem, og tilog med blitt avkrevd for reklame sms?

Det bør bli laaaaaaaangt strengere kontroll enn det er i dag. Det er så mye useriøst knyttet til teletjenester. En ting er fjåsete dyre tjenester osv, en annen ting er regelrette lovbrudd. Det er kanskje ikke så rart, for det er sjelden de får noen straff, og pengene renner inn....

Lenke til kommentar

Hmm. Det jeg reagerer på er disse jambareklamene som går for tiden hvor du kan vinne en flatskjerm eller annet tull, og det står med liten skrift at man kan motta inntill 300 meldinger til 30 kr stk, eller noe slikt absurd. (Jeg pauset en gang bare for morro skyld og fant ut at man kunne faktisk risikere å måtte betale nesten 10 000 kr i løpet av en måned på det greiene.

En ting er at de blir sendt på kanaler som sendes fra utlandet, og dermed kan ikke reklamen forbys. Men om jeg ikke tar fullstendig feil, er dette ulovlig lotteri, og dermed mener jeg absolutt at lotteritilsynet eller hva det heter måtte kunne nekte jamba å operere med et norsk kortnummer.

Ide. Initiativ: Skal vi ta rotta på Jamba?

Lenke til kommentar

Som nevnt før her i posten så får operatørene kravene fra innholdsleverandørene, betaler disse og fakturerer kunden for å få pengene tilbake.

Operatørene får bare krav fra innholdsleverandørene om at det og det nr har fått tjenester for x kr . Ikke noe mulighet for de å sjekke om du faktisk har fått 3 ringelyder den uka og ikke er det demmes oppgave heller.

Alle har vel sett reklame på tv for ringelyd for 20kr. Men det de fleste ikke ser er at det står at med liten skrift at man da får ett ukes abonnement med 3 ringelyder i uken + en oppstartavgift til feks 29kr. Dvs at man først betaler 49kr for ringelyden og neste uke når man får en melding som lyder noe slikt som "nå kan du laste ned 3 ringelyder fra oss". Da har de trukket 3x20kr for den meldingen. Mange tar dessverre bare å sletter disse meldingene i stedet for å skrive stopp og sende tilbake til avsender.

Ringer man inn til operatøren kan de sette på sperre for alt av slike nr, sende deg spesifikasjon for perioden det gjelder og når du har fått den kan du ringe inn på nytt for å få informasjon om hvilket selskap dette gjelder, web adresse, epost adresse og telefonnr til kundeservice til innholdsleverandøren.

Da er det din egen jobb å kontakte innholdsleverandøren for å kreve penger tilbake og stoppet tjenesten og så ringe til din operatør igjen for å fjerne sperren.

Tar man feks å holder tilbake penger på en regning skjer ikke så mye annet enn at operatøren sperrer mobilen din..

Er ikke operatørene sin oppgave å sitte barnevakt for mobilbrukerne.

Om innholdsleverandørene på en måte driver på svindel er en annen diskusjon.....

Lenke til kommentar

Det du beskriver der er ikke lov etter norsk lov.

Skal man kunne drive slik abonnentstjeneste krever det en aktiv handling, der du krysser av eller sender en spesifikk kode melding eller tilsvarende for at det skal skje, der det går helt klart fram at det gjelder en slik fast rutine.

Har man først gjort det, er det ingen problem å bruke tjenesten stopp (dette er også et krav, for å kunne drive med teletjenester av en slik art i det norske telenettene)

Men man skal overhode ikke bli nødt til å bruke stopp eller andre metoder for å slippe faste betalinger og andre tjenster som blir abonnent ved en enkelt tjeneste.

Egentlig kunne dette vært løst enkelt. Operatørene lager en tjeneste som heter abo-løsninger. Har du ikke denne aktivert, kan du heller ikke motta faste betalinger. Da slipper de som ikke vil ha dette slike krav, og disse listene kunne de da sjekke opp mot i en database. Burde være null problem.

Men, så lenge de begge tjener penger på svindler og uvitene folk, så blir det nok ikke gjort noe før det blir lovpålagt løsning.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Har ikke jurist utdannelse, så akkurat det kan jeg ikke svare på. Men, har dette vært direkte ulovlig, så hadde det nok vært stoppet for lenge lenge siden.

Her er ett eksempel som jeg fant på jamba.com nå. Trykka på en ringetone og dette står under:

Velg 5 ringetoner + 1 funvideo per uke fra Jambas store utvalg. I tillegg kan du også sende 10 fri sms per uke fra Jambas webside. Abonnementet koster kun 50kr/uke (kun 8 kr per produkt!) og belastes ditt kontantkort eller din mobilregning. Evt. standard trafikkpriser tilkommer. Abonnementet er fortløpende til dess du velger å avbestille ved å ringe kundeservice eller sende stopmerring til 2125. Minimum 18 år eller foresattes tillatelse. Ved bestilling gjelder Jambas brukerbetingelser. Ikke brukte tilgodehavende overføres til neste uke.

Lenke til kommentar

Dersom innholdsleverandører oppfører seg useriøst er det også viktig at operatør får vite dette slik at de evt. kan avslutte sitt videre forhold til leverandøren. Om du har fått oppgitt kundeservicenr. til leverandør som aldri svarer så ville jeg ringt tilbake til operatøren(Telenor) helt til en løsning ble funnet.

Lenke til kommentar
Egentlig kunne dette vært løst enkelt. Operatørene lager en tjeneste som heter abo-løsninger. Har du ikke denne aktivert, kan du heller ikke motta faste betalinger. Da slipper de som ikke vil ha dette slike krav, og disse listene kunne de da sjekke opp mot i en database. Burde være null problem.

Dersom en norsk mobiloperatør hadde kommet med en slik tjeneste nå så hadde det ikke tatt mange ukene før et søksmål fra inholdstjenesteleverandørene hadde blitt mottatt i posten. Før en slik tjeneste kan gjøres tilgjengelig er det nødt til å komme en lov eller en dom som tillater det.

Merk at jeg på ingen måte er noen jurist, så dette er kun min egne fantasier og spekulasjoner. :)

Jeg hater forøvrig innholdstjenesteleverandørene, og ønsker de alle et visst sted.

Lenke til kommentar
Dersom en norsk mobiloperatør hadde kommet med en slik tjeneste nå så hadde det ikke tatt mange ukene før et søksmål fra inholdstjenesteleverandørene hadde blitt mottatt i posten. Før en slik tjeneste kan gjøres tilgjengelig er det nødt til å komme en lov eller en dom som tillater det.

Merk at jeg på ingen måte er noen jurist, så dette er kun min egne fantasier og spekulasjoner. :)

Jeg hater forøvrig innholdstjenesteleverandørene, og ønsker de alle et visst sted.

Denne tjenesten leveres på en måte, hvertfall av Telenor. Jeg har selv tatt kontakt og bedt dem sperre for innholdstjenester på mitt abb. Dette gjør dem gratis.

Fikk også tilbud om å sette et "tak" på hvor mye penger en innholdsleverandør kunne trekke av meg pr mnd i abb. situasjoner. Personlig syntes jeg det er like greit å ikke ha muligheten ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kansje du må ringe kundeservice til telenor og spørre

Ringe og spørre om hva?

Om du snakker om posten over din, så er det ikke mulig og sette et slikt pristak på innholdstjenester, og heller ingen god ide spør du meg. Blir som og si at "det er greit at de svindler meg, så lenge de ikke trekker meg mer enn 200 i månden" .. ?

Lenke til kommentar
:nei: Holdt på å få sjokk i dag da jeg fikk telefonregningen fra telenor.

1200 kr.Visste jeg ikke harringt så mye.

Ser på spesifikasjonen at jeg skal betale kr 475,-for levert av andre enn telenor SMS tjenester fra 1800-26900-

Jeg har aldri bestilt noen tjenester,men har fått endel sms i det siste fra Eros friend.com.

Kan de virkelig bare sende meg sms som jeg ikke har bestilt,og kreve at jeg skal betale for dette?Eller er det bare noen som prøver seg?

Som jurist kan jeg bekrefte det de andre har skrevet - du skal selvfølgelig ikke betale for en tjeneste du ikke har bestilt. Jeg tror det er bra å ta det med både Telenor og Eros Friend.com.

I følge nettsiden erosfriend.com (som jeg regner med er de samme som du sliter med) kan du nå de på Kundetel: 67415169 eller på epost: [email protected]

Håper det hjelper :-)

Lenke til kommentar
*

Innholdstjenesteleverandørene har oversikt over når og hvordan disse tjenestene ble bestilt, og da kan ikke operatørene nekte for dette.

Nei, det er det de ikke har. Jeg snakker om i tilfelder der man ikke får kontakt med innholdstjenesteleverandøren, og operatøren vet ingenting, "de får bare beskjed om å ta betalt", sms med STOPP koster deg bare ekstra 30kr og gir ingen effekt osv...

La oss si at noen skriver inn telefon nummeret ditt på en nettside, og bestiller et tåplig innholdstjeneste abonnement som du aldrig blir kvitt og det koster deg massevis av penger, og du får ikke kontakt med dette selskape som fakturerer deg, og operatøren gidder ikke hjelpe, hvem går man til?

Hvis man legger inn nummeret på en nettside MÅ MAN ALLTID bekrefte bestilling ved å svare på en SMS som kommer til mobilen, eller taste inn koden som man får på SMS for å verifisere bestillingen. Det er ikke mulig å aktivere innholdsleverandørtjenester ved å bare taste inn mobilnummeret.

Lenke til kommentar
Jo, det skal være fullt mulig og, om jeg ikke husker feil, lovpålagt å ha muligheten til å sette et pristak på innholdstjenester.

Edit: Jepp: http://www.aftenposten.no/forbruker/article2507065.ece

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11038883

Okey. Når du sier det tror jeg at jeg har hørt det en gang tidligere også ja.

Og at det er nevnt tidligere i tråden også ;)

*

Hvis man legger inn nummeret på en nettside MÅ MAN ALLTID bekrefte bestilling ved å svare på en SMS som kommer til mobilen, eller taste inn koden som man får på SMS for å verifisere bestillingen. Det er ikke mulig å aktivere innholdsleverandørtjenester ved å bare taste inn mobilnummeret.

Godt mulig det er slik det skal være ja, men jeg har erfart at det ikke altid er sånn det virker i praksis.. Ettersom jeg har flere titals nummer har jeg ekperimentert litt på dette området, og sett hvor lang inn i møkka man kan komme (hadde litt tid til overs på jobb :) ), og om det faktisk er så enkelt som å sende STOPP for å stanse tjenesten. C.a. halvparten av "abonnementene" jeg fikk, klarte jeg melde meg ut av. (Skal nevnes at dette er noen år siden jeg testet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...