Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Akkurat over frikortgrensen. Hvordan slippe skatt?

mrala

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over frikortgrensen med 2000 kroner. Tjente altså ca. 42 000 i 2008. Men er det da sånn at skatten starter på 5 % og deretter høyere, eller er det minimalt jeg trenger å betale?

Kan en løsning være å opprette BSU-konto så jeg får skattefradrag på det jeg evnt. trenger å betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge kalkulatoren til Skatteetaten ser det ut til at du slipper unna med kunn trygdeavgiften. Minstefradraget dekker intektene dine, men siden du er over frikortgrensa skulle du vært trukket for en trygdeavgiift på 600,-

Det forutsetter selvsagt at du ikke har store renteintekter og/eller formue.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Grunnen til at frikortet eksisterer er fordi man pga. minstefradrag, personfradrag osv. gjør at man ikke må betale skatt før man har tjent over det beløpet. Disse fradragene har du jo fortsatt, slik at du begynner i praksis først å betale skatt på pengene over dette beløpet. Du kommer til slutt til å måtte betale 28% skatt og 7,8% trygdeavgift. Det at man typisk trekkes 50% for alt over skattekortet er bare en prosedyre som gjøres. Dersom dette har skjedd i ditt tilfelle vil du ha betalt for mye skatt for 2008 og få tilbakebetalt noe.

Du kommer trolig til å ende opp med å måtte betale ca. 750 kroner i skatt på de 2000 kronene, +/- litt avhengig av ting som renteinntekter osv.

Endret av hagfors
Lenke til kommentar

2 Beregning av skattebegrensning

2.1 Inntektsgrense

For skattytere som har krav på skattebegrensning, se nedenfor, skal det ikke beregnes skatt på alminnelig inntekt eller trygdeavgift når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigering som nevnt nedenfor), ikke overstiger:

kr 99 600 for:

enslige

enslige forsørgere

hver av ektefellene (herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) når de lignes hver for seg (atskilt)

hver av samboerne når de ikke er meldepliktige samboere eller

kr 163 300 til sammen for ektefeller (herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) som lignes felles eller særskilt (ikke atskilt).

2.2 Inntekt over grensen

Når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigeringer som nevnt nedenfor) overstiger inntektsgrensene ovenfor, skal skatt på alminnelig inntekt og trygdeavgift begrenses til 55 % av det overskytende beregningsgrunnlag, jf. sktl. § 17‑1 (2).

3 Hvilke skatter som begrenses

3.1 Generelt

Skattebegrensningen omfatter:

skatt av alminnelig inntekt, og

trygdeavgifter (lav, mellom og høy sats).

Osv.. ;)

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...er=68586#x68586

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hvis du må betale omtrent 600 kroner i skatt slik en skattekalkulator viste i følge en annen bruker, så kan du opprette BSU, og det holder med å sette inn 3000 kroner for å få de 600 kronene (altså 20 % av 3000) du trenger i skattefradrag. Ikke noe poeng å sløse på BSU-kvoten ved å sette inn mer.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Hvis du må betale omtrent 600 kroner i skatt slik en skattekalkulator viste i følge en annen bruker, så kan du opprette BSU, og det holder med å sette inn 3000 kroner for å få de 600 kronene (altså 20 % av 3000) du trenger i skattefradrag. Ikke noe poeng å sløse på BSU-kvoten ved å sette inn mer.

Dette er ikke riktig. De 600kr er trygdeavgift, ikke skatt, og betales på brutto intekt ikke netto. Uansett hva han fikser av mer avdrag er han allerede under personfradraget i netto intekt og får ikke noe mindere skatt av den grunn.

Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig. De 600kr er trygdeavgift, ikke skatt, og betales på brutto intekt ikke netto. Uansett hva han fikser av mer avdrag er han allerede under personfradraget i netto intekt og får ikke noe mindere skatt av den grunn.

Mulig du bare reagerte på at jeg brukte ordet "skatt", men spiller det i denne sammenhengen noen rolle om det er skatt eller trygdeavgift det er snakk om?

I følge reglene: "Personlig skattyter gis til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år, fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift[...]". Når jeg setter inn 42 000 i inntekt i skattekalkulatoren fra skatteetaten.no kommer det som du sier opp 600 kroner i trygdeavgift, men når jeg skriver at 3000 kroner er satt inn i BSU, så kommer det inn et fradrag på 600 kroner, slik at det står oppgitt samlet skatt/avgifter på 0 kroner.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...