Gå til innhold

Skatt på aksjeutbytte

fleric

Anbefalte innlegg

Hei

Er vanlig ansatt og medeier i et AS. På vanlig lønn trekkes jeg etter tabell, er vel mellom 35-40%. Hva betaler jeg av skatt på aksjeutbytte ? Er det kun 28% på det, eller blir akjseinntekten lagt inn sammen med totalt inntekten og nytt skattetrekk beregnet på neste års ligning?

Om man kun var medeier i et firma, ingen lønnsinntekt fra noen, ville man da bare skattet 28% ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Er vanlig ansatt og medeier i et AS. På vanlig lønn trekkes jeg etter tabell, er vel mellom 35-40%. Hva betaler jeg av skatt på aksjeutbytte ? Er det kun 28% på det, eller blir akjseinntekten lagt inn sammen med totalt inntekten og nytt skattetrekk beregnet på neste års ligning?

Om man kun var medeier i et firma, ingen lønnsinntekt fra noen, ville man da bare skattet 28% ?

Ja. Forutsatt at du ikke jobbet på noen som helst måte for dette firmaet.

Hvis investeringen din i selskapet kun er for å slippe skatt, slik som grådige aksjemeglere gjerne gjør, bør du forberede deg på gjennomskjæring fra skattefuten. (Men det kan også hende du slipper unna;) Er derimot kapitalen din investert i firmaet med tanke på avkastning er det helt korrekt at det bare skal skattes 28%, samtidig har du krav på et skattefritt utbytte tilsvarende skjermingsfradraget (ca. 3,8% i år) på inngangsverdien av investeringen din.

Det er altså ikke lov å ta ut lav lønn for å øke utbyttet og dermed spare skatt. Men penger investert i et firma (eller om du har fått aksjer som lønn) vil generere såkalt kapitalinntekt som det "bare" skattes 28% av.

Det du betaler i skatt gjennom tabellkortet er kun en antakelse fra likningskontorets side på hvor mye du faktisk skal betale i skatt, og dette beløpet vil vanligvis dekke aksjeutbyttet også.

Lenke til kommentar

Kapitalintekter (renter, aksjeutbytte o.l.) er en del av intektsgrunnlaget ditt. Så trekker man fra minstefrdrag (36%) og gjeldsrenter (og andre fradrag om man har flere, feks forelderefradrag) og da sitter man igjenn med nettointekt. Denne skal beskattes med 28% for beløp overstigende 38850,- (personfradraget)

I tillegg har man toppskatt som kommer sersom man har en intekt på over 420000,-

Grunnen til at man trekkes mer enn 28% av arbeidgiver er at man ikke blir trukket likt 12 ganger, men snarere omkring 10,5 ganger (litt mindere siden de fleste av oss har mer enn 1 mnd ferie) pga ikke skatt på feriepenger (de betalte du jo skatt på i fjor) og halv skatt i desember. I tillegg får noen toppskatt som skal fordeles ut over disse trekkene.

Dette er et fint dokument fra skatteetaten for de som lurer på skatt for 2008

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...